Улична храна

Улична храна

Улична храна

Основателите на Quartal Food Park Слави Христов и Цветан Тодоров не са спирали да мечтаят в големи мащаби и вече изграждат следващия фууд-парк в София

След успеха на първата по рода си в София подобна концепция предприемачите привличат финансиране в размер на 1,4 млн. евро и скоро ще открият новия обект, разположен на площ 5 хил. кв. м. Освен двойно повече локации с разнообразни храни в Quartal Food District клиентите ще открият и модни магазини и книжарница. Паркът ще бъде домакин на редовни музикални и културни събития.

Началото

Още преди няколко години основателите решават да създадат фууд-парк и с много усилия и упорита работа реализират идеята си. Първото пространство за т.нар. улична храна (street food) става реалност точно по време на пандемията. Първият Quartal започва да работи в средата на 2020 г.

Идеята за това начинание се ражда като по филмите. Няма записки върху салфетки, но има една голяма мечта – да се преобрази културата на хранене и забавление в България. Първоначално паркът е трябвало да бъде на Околовръстния път на София и да е drive through park, но накрая резултатът е пространството на бул. „Черни връх“.

Там на площ 3200 кв. м има 12 обекта, които предлагат разнообразна вкусна храна, която може да консумирате на място или у дома. В парка за похапване има 250 седящи места. Мястото вече е много популярно и предпочитано от предимно млади хора, които търсят разнообразие и искат да хапнат в приятна компания. Годишно Quartal Food Park се посещава от около 300–350 хил. души, а нетните приходи от наеми, такси и други са около 1 млн. лв. на годишна база и по тяхна оценка предоставят разумна възвръщаемост на съдружниците.

Основателите на Quartal Food Park Слави Христов и Цветан Тодоров. Снимка: Личен архив

Идеята

Идеята за втори Quartal е на масата от самото начало – dream big, do big (от англ. – мечтай в големи мащаби, работи в големи мащаби). Както споделят двамата приятели: „Никога не сме тръгвали с идеята само за един парк. Първият трябваше да докаже, че моделът е работещ у нас, и той показа именно това“. След като научават много уроци за този тип бизнес, двамата са готови да приложат знанието успешно в новия проект.

Едно от най-известните места за фудита у нас е пример, освен че уличната храна може да е супер вкусна и на високо ниво, но и че може да бъде място, което обединява гастрономите от столицата и извън нея. Заедно с платформата, която се бори с разхищаването на добра храна и промотира вкусните места у нас – Foody.to и други партньори, там се организират събития, партита и инициативи. А в новия Quartal Food District този културен аспект ще бъде подчертан още повече.

Инвестицията

Новият фууд-парк Quartal Food District цели да бъде най-големият отворен и целогодишен парк на Балканите, а може би и в Европа. Предвижда се да бъдат разкрити над 20 обекта за хранене, като за разлика от първия парк този ще бъде на два етажа. Ще разполага с по-голяма площ за събития и ще бъде още по-насочен към устойчивия начин на живот.

Набирането на капитал за проекта се случва през пролетта на 2021 г. Компанията с инвестиции в недвижими имоти в Лондон и Дубай „Понтос Партнърс“, собственост на Емил Манчев и Джаханзеб Пунджани, влага около 620 хил. евро срещу 35% от бизнеса. Това оценява компанията на около 1,7 млн. евро. Дружеството зад Quartal – „Проджект Си Груп“, получава и дългово финансиране от банка в размер на 700 хил. евро и така общият размер на инвестицията достига 1,4 млн. евро.

Разнообразие от събития

Новата фуди дестинация надгражда разнообразието от обекти в първия парк. Няколко от брандовете, които в момента са в парка на бул. „Черни връх“, ще се включат и в новия проект, но в по-голямата част там ще има нови места като пекарни, бутикови сладкарници, заведения с международна кухня. Quartal Food District ще предложи на клиентите нова концепция за българска скара, нови обекти за брънч, бургери, пържено пиле и панини.

„Естествено, имаме все така популярните pizza, wok, bbq, азиатско, средиземноморско. Гордеем се, че в микса има автентична сирийска шаварма, типични американски сандвичи също както и немска концепция с много вурстове и бира“, коментират пред „Мениджър“ Слави и Цецо. Целта им е Quartal District да е и най-големият и с най-много избор на наливна бира открит парк в София. Посетителите ще могат да се радват на две сладкарници, както и на изключително популярния Bubble Tea.

Quartal вече е разпознаваем бранд и истински голям бизнес, но въпреки това фокусът на екипа остава върху малките локални бизнеси, на които те дават възможност да се докажат. „Сред обектите ни вече ще има и моден магазин, изключително и само с български марки дрехи, книжарница, няколко pop-ups, които ще сменяме постоянно, втори етаж с вино тераса, шиша тераса и коктейл бар. Последните ще заработят през пролетта на 2023 г., когато планираме да направим и второ откриване на комплекса“, обясняват предприемачите. Всички обекти са такива, в които самите основатели обичат да хапват и чието качество са проверили сами.

Двамата залагат и на богат културен календар. Ще бъде изградено изнесено пространство, където да се изпълнява музика на живо от популярни и не толкова известни, но талантливи изпълнители. Така Quartal District цели да се превърне в един малък град в града.

Време за иновации

„Според мен, за да стане по-успешна хранителната индустрия у нас, поне погледнато от нашия „балон“, трябва да се промени отношението на хората към т.нар. fast food“, споделя Цецо. Според него това е бизнес, който е оne-man-show (от англ. ръководен от един човек), затова, когато си наел контейнер при тях, трябва да знаеш много добре какво правиш. „Има хора, които работят в контейнер с пет или шест души персонал, което е твърде много. Нашата идея е да предоставим на добрите готвачи място, където да покажат възможностите си, като вземем от плещите им задачи като сервиране и обслужване, маси и пространство за клиентите. Това пречупване все още не се е случило“, категоричен е съоснователят.

Слави допълва: „Ако излезем от пределите на нашия бизнес, в цялата индустрия трябва да се промени подходът към храната от професионална гледна точка. Много колеги подхождат аматьорски към рецептите, спазването на технологиите и това води до по-лошо качество на крайния продукт. Трябва да се наблегне над обучението на кадри и създаването на стандарти, за които ние всички да следим из късо. Образованието, както във всяка сфера, е важно – в ХоРеКа, както и в другите сектори, основополагащо е кой те е научил в този занаят“.

Поглед напред

Следващата голяма цел на екипа е да развива нови идеи за паркове в София, но и извън нея. „Имаме много великолепни опции, които постоянно намират място за дискусия в оперативките ни. След три години си представяме бизнесът ни да е 10 пъти по-голям. Генералната ни цел е 130 Quartals в района на ЕМЕА за следващите 10 до 15 години, а следващият ни таргет е излизане извън България“, споделят основателите. Двамата разкриват, че миналата година са били на косъм от подписване на дългосрочен договор за наем на парцел в Букурещ, но, за съжаление, сделката е пропаднала в последния момент. Въпреки това предприемачите продължават да са в търсене на „правилната първа локация в Букурещ, а защо не и в Солун, Виена или другаде“.

Нулев отпадък

Освен място за гастрономи, култура и шопинг District е и изцяло устойчив проект. „В допълнение на морските контейнери, които използваме и в Quartal, настилката в целия парк е съставена от 80 хил. тухли, които са брак от тухларна, която затвори и трябваше да ги изхвърли“, споделят собствениците. Освен че използват рециклирани материали за построяването на мястото, те сами ще озеленят парка, като вече тече подготовка в тази посока.

Екипът подкрепя каузата за намаляване на пластмасовите и хранителните отпадъци, като успешно си партнира с първата платформа за спасяване на вкусна храна у нас Foody.to. Освен това спряха използването на еднократна пластмаса в първия фууд-парк, а в новия ще продължат и разширят тази инициатива, като ще предоставят места за разделно събиране на отпадъците, а в бъдеще и компост.

Светослава Симеонова. Текстът е публикуван в 10 брой на списание „Мениджър“.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ