Зелената трансформация в ритейла

Зелената трансформация в ритейла

„Лидл България“ ще намали въглеродните си емисии в България с 95% до 2030 г.

Mного компании започват постепенно да променят начина, по който правят своя бизнес. От една страна, заради все по-засилващите се екологични предизвикателства, а от друга, заради изменящите се потребителски очаквания за по-устойчиви продукти и услуги. Някои от тях отдавана са поели по този път и днес вече могат да се похвалят с успешно внедрени зелени практики във всеки етап от дейността си. Един от лидерите – „Лидл България“, следва убеждението, че устойчивата промяна може да бъде постигната само когато всички заедно – търговци, доставчици и клиенти, действаме ефективно за едно по-добро утре. Ето защо компанията работи от години както на оперативно ниво, така и със своите доставчици, с което успява да трансформира бизнеса си на всички равнища. По този начин веригата предоставя възможност на своите клиенти за един лесен и достъпен устойчив избор.

Компанията предприема още по-смели стъпки

Пример за това са усилията и ангажиментът й към глобалните промени в климата. В своята дългосрочна климатична стратегия от 2021 г. ритейлърът си постави амбициозната цел да намали оперативните си въглеродни емисии в България с 95% до 2030 г. в сравнение с 2019 г. В същото време Lidl на глобално ниво разглежда възможностите за намаляване на въглеродните емисии и по отношение на веригата си на доставки. Ето защо тя се ангажира да насърчи тези доставчици, отговорни за по-голямата част от генерираните емисии на веригата, да определят собствени климатични цели до 2026 г. Работата с тях, включително и на локално ниво в България, започна още от тази година.

Продуктите

В магазините на Lidl миналата година, първи сред големите хипермаркети, се появиха и климатично неутрални веган и вегетариански хранителни продукти Vemondo. По-късно те бяха допълнени и с климатично неутрални нехранителни стоки, произведени от 100% рециклирана пластмаса, а от тази година и с климатично неутрални козметични и почистващи препарати под собствените марки Cien nature и W5 nature. Така компанията дообогати своя асортимент от устойчиви предложения. Те дават възможност на клиентите на достъпна цена и без да правят компромис с качеството, да допринесат за опазване на околната среда. В магазините на веригата се предлагат над 1160 продукта със сертификати, които гарантират техния екологичен и/или социално справедлив произход. Освен да предлага устойчиви предложения, компанията работи за намаляване на въглеродните емисии и опазване на ресурсите и чрез механизми за намаляване на хранителните отпадъци. Благодарение на съвместната си кампания с Българската хранителна банка „Без разхищение – с голямо намаление“ за по-малко от две години тя е успяла да спаси храна на стойност над 2,4 млн. лв.

Транспортът и логистиката

Наред с много други мерки това включва оптимизиране на товарите и съкращаване на средното разстояние на всеки превозен палет, така че продуктите да пристигат по един по-екологичен начин. А също и по отношение на събирането и сортирането на вторичните опаковки и фолиа в складовете и магазините на Lidl – 100% от които се предават за рециклиране. А още по-интересното е, че част от този материал се връща обратно в компанията – например под формата на торби за пазаруване за многократна употреба, произведени от 100% рециклирано собствено фолио.

Инфраструктура

Не по-малко са и мерките, свързани със сградите на Lidl и оборудването в тях. През тази година веригата в България обяви преминаването към закупуване на 100% зелена енергия. Краткосрочните й планове включват изграждане на десетки фотоволтаични системи върху покривите на двата логистични центъра и част от магазините в страната. Освен това от години всички сгради на компанията са сертифицирани за зелено строителство със стандартите ISO 50001 (2018) и EDGE (Excellence in Design for Greater Efficiency). По този начин „Лидл България“ постигна по-малко енергийно потребление, по-малко използване на вода и по-малко вложена енергия в материали още при самия строеж. Всички магазини, складови бази и административни сгради са вече изцяло оборудвани с LED осветление, от което се пестят над 3 млн. kWh енергия (около 1547 tCO2e) годишно. Подмяната на хладилните агенти в инсталациите за продуктово охлаждане са довели за две години до намаление на въглеродния отпечатък с над 4600 tCO2e. Всички обекти са снабдени с умни щори и с иновативни автоматизирани системи за контрол, които управляват по възможно най-ефективен начин енергийното потребление. Включително и температурата в помещенията, с което пестят ресурси и същевременно осигуряват комфорт за хората и качество и свежест на храните.

Чрез оптимизиране и трансформиране на процесите на всички нива в бизнеса си, обхващайки цялата верига за създаване на стойност, „Лидл България“ успява да предложи на своите клиенти не само добавена стойност. Но и да направи устойчивостта за клиентите си по-достъпна.

Алек Вучков. Текстът е публикуван в бр. 09/22 на сп. "Мениджър"

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

На днешната дата, 17 декември. Имен ден празнуват Данaил, Данaилa, Даниeл, Даниeлa
Мерц: Според гаранциите, предоставени от САЩ на Украйна, бихме могли да отблъснем руските сили
Опасно орбитално разминаване между Starlink и китайски сателити
Как да говорите с авторитет?
Ердоган с предупреждение към Украйна и Русия: Не нападайте цивилни кораби!
Глобалните застрахователни загуби от природни бедствия ще достигнат 107 милиарда долара през 2025 г.
Зетят на Тръмп се оттегля от офертата на Paramount Skydance за придобиване на Warner Bros. Discovery
Петролът поскъпва, след като Тръмп нареди блокада на санкционирани петролни танкери от и за Венецуела