Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Бизнес история за 60 секунди!
Наскоро участвах в голяма технологична конференция в Париж за предприемачи, които полагат усилия да получат доверието на инвеститорите, търсещи „следващото голямо нещо“. Голяма част от тях трябваше да застанат пред всички, да се представят и да обяснят идеята на бизнеса си убедително, за по-малко от минута.
За жалост, много собственици на малък бизнес не мислят достатъчно върху публичния облик, съдържанието и посланията фирмената им история. Мога да кажа това с увереност, защото съм бил свидетел на много неефективни конкурси на конференции и сбирки на търговски камари. На последното подобно събитие, където присъствах, попитах един човек с какво се занимава. Отговорът му започна с „Това е добър въпрос...“. 5 минути по-късно той все още опитваше да опише дейността на новосформираната си фирма, а аз от своя страна се опитвах да открия възпитан и любезен начин да прекратя разговора.
Като учител по комуникации съм разработил упражнение от няколко стъпки, което работи за представянето на всяка фирма или продукт. Простичко е. Само трябва да отговорите на следните въпроси с до две, прости изречения:
1. Какво правите?
2. Какъв проблем разрешава вашият бизнес?
2. С какво е продуктът или услугата ви по-различен/а?
3. Защо ме е грижа за това?
Като се придържате към правилото за кратки отговори, ще изградите стегната история, дълга не повече от 60 секунди.
Да вземем за пример предприемач, който стартира бизнес с почистване по домовете. Базирана на посочените по-горе въпроси, историята на компанията трябва да изглежда горе долу така:
"Ние притежаваме Five Star Cleaning, екологична услуга за почистване на домовете, която глези вас и дома ви. Типичните услуги с почистването изискват да подготвите дома си предварително и отнемат часове, в които хората по почистването си вършат работата. Тъй като ние не изискваме предварителна подготовка, това ви спестява време. Освен това се заплаща електронно, така че услугата ни не създава грижи и ви позволява д разполагате с деня си (какъв проблем разрешава?). И винаги изпращаме екип от най-малко трима души да свърши работата възможно най-бързо (с кое сте различни?). Представете си, че се завръщате у дома след дълъг работен ден и вашата пералня вече е изпрала, леглото ви е оправено и в стаята ви има свежи цветя. Това е част от допълнителната грижа, която предлагаме и ни прави различни от другите (защо да ме е грижа?).
Вашето първо изречение трябва да е подходящо за изпращане в съобщение в Twitter. Трябва да можете да описвате продукта или услугата си в не повече от 140 символа, колкото е капацитета на съобщенията в социалната мрежа.
Много собственици на бизнес не правят кратки описания, а това е полезно и се помни. Twitter упражнението ще ви помогне. Ако не можете да опишете продукта си в едно изречение, върнете се на бялата дъска, с колегите си пред нея.
Ако пък можете да представите това, с което се занимава фирмата, за време под една минута и дори ви остават секунди, бъдете готови да свържете казаното дотук с история, която прави продукта или услугата ви по-конкретна. Може би забелязахте, че в препоръчителната история с бизнеса с почистване по домовете включихме детайли, като поставянето на чисти чаршафи върху леглото.
Не позволявайте идеята ви да умре, защото не сте успели да привлечете вниманието на публиката. Хванете слушателите си със 60-секундно представяне и те ще искат да знаят повече.
Кармин Гало в сайта на списание Entrepreneur
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.