Бизнес климатът се затопля през февруари

Бизнес климатът се затопля през февруари

Бизнес климатът в България се е затоплил през февруари след отчетения спад от 3,2 пункта през януари. Общият показател през втория месец на 2013 г. се е повишил с 5,7 пункта на месечна база в резултат на по-благоприятните мнения на стопанските ръководители от всички наблюдавани отрасли - промишленост, строителство, търговия на дребно и услуги. Това показват данни от бизнес анкетите на Националния статистически институт (НСИ).

Съставният показател „Бизнес климат в промишлеността” нараства с 3,6 пункта спрямо януарското си равнище поради подобрените оценки на мениджърите за настоящото бизнес състояние на предприятията. Настоящата производствена активност се оценява като намалена, докато в очакванията за бизнес състоянието и дейността в отрасъла през следващите месеци се наблюдава известен оптимизъм, който обаче е по-умерен в сравнение с предходната анкета. Относно продажните цени очакванията са за запазване на тяхното равнище през следващите три месеца.

В строителството бизнес климатът се повишава с 4,1 пункта, което се дължи на по-оптимистичните очаквания на строителните предприемачи за бизнес състоянието на предприятията през следващите шест месеца. Очакванията им по отношение на строителната активност през следващите три месеца също са по-благоприятни, което е съпроводено и с намерение за допълнително наемане на персонал. През последния месец анкетата отчита засилване на негативното влияние на фактора „недостатъчно търсене”, който измества от третото място фактора „конкуренция в бранша”  По отношение на продажните цени в строителството преобладаващите очаквания са те да останат без промяна през следващите три месеца.

Съставният показател „бизнес климат в търговията на дребно” нараства с 11,7 пункта в сравнение с януари поради подобрените оценки и очаквания на мениджърите за бизнес състоянието на предприятията. Регистрира се повишен оптимизъм в прогнозите на търговците за следващите три месеца и по отношение на обема на продажбите и на поръчките към доставчиците. Очакванията за движението на цените в търговията на дребно през следващите три месеца са в посока към увеличение.

В услугите бизнес климатът се повишава с 5,3 пункта, което се дължи на по-оптимистичните оценки и очаквания на мениджърите за бизнес състоянието на предприятията. Очакванията им по отношение на търсенето на услуги през следващите три месеца са по-благоприятни, което обаче не е съпроводено с намерения за допълнително наемане на персонал. Преобладаващите очаквания на мениджърите по отношение на продажните цени в сектора на услугите са за запазване на тяхното равнище през следващите три месеца.

Основен проблем за стабилизиране на секторите, с който мениджърите продължават да се сблъскват, са несигурната икономическа среда и недостатъчното търсене.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ