Големите уроци на малките компании

Големите уроци на малките компании

Какво може да научи „Проктър и Гембъл” от никому неизвестната „Метод” - фирма за доставка на естествени продукти за дома, със седалище в Сан Франциско?

Какви уроци предлагат компаниите на местно ниво, които нямат претенциите да диктуват пазара, но продължават да съществуват, водени от една основна, висша ценност - мисията? Та те са пренебрежимо малкия Давид в света, изпълнен от мултинационални корпорации с ръста на Голиат.

Оказва се, че има какво да се научи от тях. Изучавайки опита и практиките на тези малки и малко на брой фирми, големите компании могат да се озоват отвъд безплодния дебат дали си струва да си отговорен и да се съсредоточат върху далеч по-важния въпрос: Как да превърнем отговорността в печеливш бизнес?

 Все повече потребители днес се интересуват колкото от компаниите като гарант на марките които предпочитат, толкова и от самите продукти. Това създаде уникално ценностно присъствие за компаниите, базирани най-вече на своята мисия. В пазарната ниша, отворена от тях, е трудно за големите да бъдат конкурентоспособни, защото те често са притиснати от традициите и нямат добра репутация по отношение на социалните проблеми и тревожните въпроси, свързани с околната среда.

 Ето как фирмите, основани на мисията си, могат да дадат важни уроци на големите компании:

Първо, те могат да действат като ранна предупредителна система за очакванията на потребителите. Години преди калориите и високите нива на Ph да привлекат вниманието на потребителя, компании като производителя на органична козметика „Пюр & Трю”, ги извадиха от състава на своите продукти. Това е един добър пример как компаниите, разчитащи на мисията като висша ценност, са водещи в движенията за прозрачност, публикуването на съставките на продуктите и корпоративната политика, много преди техните големи конкуренти да осъзнаят, че е назрял моментът да започнат да го правят.

Второ, с поведението си, те задават големите теми, които големите компании могат да разработят и разбира се, да се възползват от това, защото имат ресурса да го направят. „Фрито-Лей”, а не малката компания „Кетъл фууд”, проведе изследване и изобрети разграждащите се торбички за чипс. По този повод, много големи компании - от еВау до „Дау Джоус” вече са убедени, че партньорството с компании, водени от мисия, може да създаде успешен алианс, в който печалбата и социалната отговорност вървят ръка за ръка.

Може би приемате компаниите, водени от мисия, като такива, които са в периферията на търговската и бизнес действителност. Ако е така, грешите! Да, вярно е, че те създават само малка част от брутния вътрешен продукт. Но генерирайки нови идеи, които влияят върху големите компании и създават лоялни клиенти, те се превръщат във феномен с нарастващ авторитет, чието влияние далеч надхвърля физическото им присъствие. Затова компаниите, водени от мисия, заслужават цялото ни внимание!

 Майкъл В. Русо, преподавател по устойчив мениджмънт и академичен директор на Центъра за устойчиви бизнес практики към бизнес колежа „Лундкист” в университета в Орегон. Автор е на книгата „Компании с мисия: Предприемачески стратегии за нарастваща устойчивост, отговорност и печалба”.

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Тръмп призова страните от НАТО да спрат да купуват руски петрол, за да наложи санкции
На днешната дата, 14 септември. Кръстовден
Археолози се борят да спасят артефакти от Газа, застрашени от израелски атаки
5-минутно упражнение може да удължи вашия живот и да ви направи по-успешни
Аржентина заплаши с мерки срещу добива на петрол на Фолклeндските острови от израелска компания
Джо Байдън изпитва проблеми с набирането на средства за президентската си библиотека
Как да се откроите в препълнените пощенски кутии на клиента?
ИПИ: 10% от зрелостниците с резултат под "среден 3" на матурата по български и литература