Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Големите уроци на малките компании
Какво може да научи „Проктър и Гембъл” от никому неизвестната „Метод” - фирма за доставка на естествени продукти за дома, със седалище в Сан Франциско?
Какви уроци предлагат компаниите на местно ниво, които нямат претенциите да диктуват пазара, но продължават да съществуват, водени от една основна, висша ценност - мисията? Та те са пренебрежимо малкия Давид в света, изпълнен от мултинационални корпорации с ръста на Голиат.
Оказва се, че има какво да се научи от тях. Изучавайки опита и практиките на тези малки и малко на брой фирми, големите компании могат да се озоват отвъд безплодния дебат дали си струва да си отговорен и да се съсредоточат върху далеч по-важния въпрос: Как да превърнем отговорността в печеливш бизнес?
Все повече потребители днес се интересуват колкото от компаниите като гарант на марките които предпочитат, толкова и от самите продукти. Това създаде уникално ценностно присъствие за компаниите, базирани най-вече на своята мисия. В пазарната ниша, отворена от тях, е трудно за големите да бъдат конкурентоспособни, защото те често са притиснати от традициите и нямат добра репутация по отношение на социалните проблеми и тревожните въпроси, свързани с околната среда.
Ето как фирмите, основани на мисията си, могат да дадат важни уроци на големите компании:
Първо, те могат да действат като ранна предупредителна система за очакванията на потребителите. Години преди калориите и високите нива на Ph да привлекат вниманието на потребителя, компании като производителя на органична козметика „Пюр & Трю”, ги извадиха от състава на своите продукти. Това е един добър пример как компаниите, разчитащи на мисията като висша ценност, са водещи в движенията за прозрачност, публикуването на съставките на продуктите и корпоративната политика, много преди техните големи конкуренти да осъзнаят, че е назрял моментът да започнат да го правят.
Второ, с поведението си, те задават големите теми, които големите компании могат да разработят и разбира се, да се възползват от това, защото имат ресурса да го направят. „Фрито-Лей”, а не малката компания „Кетъл фууд”, проведе изследване и изобрети разграждащите се торбички за чипс. По този повод, много големи компании - от еВау до „Дау Джоус” вече са убедени, че партньорството с компании, водени от мисия, може да създаде успешен алианс, в който печалбата и социалната отговорност вървят ръка за ръка.
Може би приемате компаниите, водени от мисия, като такива, които са в периферията на търговската и бизнес действителност. Ако е така, грешите! Да, вярно е, че те създават само малка част от брутния вътрешен продукт. Но генерирайки нови идеи, които влияят върху големите компании и създават лоялни клиенти, те се превръщат във феномен с нарастващ авторитет, чието влияние далеч надхвърля физическото им присъствие. Затова компаниите, водени от мисия, заслужават цялото ни внимание!
Майкъл В. Русо, преподавател по устойчив мениджмънт и академичен директор на Центъра за устойчиви бизнес практики към бизнес колежа „Лундкист” в университета в Орегон. Автор е на книгата „Компании с мисия: Предприемачески стратегии за нарастваща устойчивост, отговорност и печалба”.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.