Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Големият бизнес греши и продължава напред
Голяма част от предприемачите и собственици на малък и среден бизнес често се отказват и изпадат в депресия при сериозен проблем с фирмата. Чувството им за безпомощност и обреченост обаче в много от случаите създава непреодолима преграда в мисленето им. Тя унищожава реалната им способност да стигнат до решение за излизане от трудната ситуация.
Световната бизнес история помни сътресения, видени и след това забравени от милиони.
Големи корпорации се сблъскват с кошмари, които водят до истинска катастрофа. Въпреки това има десетки примери за това как те успяват да се справят със ситуацията. Това разказва в ефира на BBC Two Ивън Дейвис, който представя едни от най-големите бизнес катастрофи на всички времена.
Внезапните, оргомни проблеми в работата на компаниите могат да бъдат предизвикани от смяната на утвърдения продукт, която не е приета. Или от грешното управление на маркетинга и публичните комуникации, което е възможно да съсипе имиджа и да направи бизнеса да изглежда некомпетентен, коментира той Тогава щетите могат да бъдат както финансови, така и да пострада имиджа на компанията. Много от кризите изглеждат твърде сериозни, но не са непреодолими.
Дейвис разказва няколко такива примера. Ето 3 от тях:
1. Новият прах Persil във Великобритания. Пазарът на перилни препарати на острова открай време е крайно конкурентен. В един момент марките Persil, Surf и Comfort на Unilever се изправят с всички сили срещу Ariel, Daz, Bold и Fairy на Procter and Gamble (P&G). До ранните 90 години на миналия век Ariel основно се рекламира така, че да бъдат подчертани свойствата на научните му формули, които помагат да избели петната. Persil е представян като най-добрия избор за отдадените на дома майки, които ги е грижа какво използват за семейството си.
Присъствието на Persil започва да избледнява и от Unilever решават да приложат нова рекламна стратегия. Те пускат нов продукт, чиято цел е да атакува „премахващата петна“ територия на Ariel - Persil Power. През 1994 г. прахът Persil Power е представен като невероятна, иновативна формула със съдържанието на химичния елемент манган, който „действа като ускорител“ в избелването.
От P&G честно предупреждават Unilever, че формулата е прекалено силна за обща употреба и може да съсипе дрехите. Unilever обаче не обръщат внимание на предупреждението на конкурента. Ето защо P&G решават да се възползват от проблема и започват „перилна война“. Те изпращат на пресата поредица от снимки на разкъсани боксерки и тениски, целите в дупки. Бивша журналистка, която се занимава с потребителските стоки в страната, си спомня: „Използваха фразата „Ако използвате този продукт, дрехите ви ще се изпокъсат до степен на неблагоприличие.“ Не мисля, че редакцията на вестника вярваше на успеха им“. Собственикът на Persil - Unilever – е бомбардиран от съсипани дрехи, изпратени от недоволните клиенти.
Атаката е страшна. На собствениците на Unilever име се налага да отпишат 57 млн. паунда под формата на акции. Анализаторите смятат, че поражението им струва към 250 млн. паунда. Въпреки това компанията успява да се изправи и да посрещне проблема. Тя бързо пуска на пазара и започва да рекламира друга, по-лека формула, която наистина е успешна – тази на „новото поколение прахове за пране Persil“, с обогатена формула, само че без мангановия ускорител. Марката успява да възстанови позицията си на лидер на британския пазар след няколко години, като продължава да експериментира и пуска иновативни продукти. Напред я изтласква интересът към таблетките за пране Persil.
Очаквайте продължение!
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.