Държавата отделила близо 213 млн. лв. за иновации през 2015 г.

Държавата отделила близо 213 млн. лв. за иновации през 2015 г.

Бюджетните разходи за научноизследователска и развойна дейност (НИРД) за миналата година възлизат на 212,5 млн. лв., като в сравнение с 2014 г. се увеличават с 2,8%, показват данни на Националния статистически институт (НСИ).

Нарастването в абсолютна стойност на бюджетните разходи за НИРД спрямо предходната година не се отразява върху техния относителен дял от брутния вътрешен продукт (БВП). През 2015 г. бюджетните разходи за НИРД съставляват 0,25% от БВП, запазвайки равнището си от 2014 година. България все още съществено изостава от средната стойност на този показател за Европейския съюз (ЕС-28) – 0,67% през 2014 година

Структурата на бюджетните разходи за НИРД по социално-икономически цели се променя незначително спрямо предходната 2014 година. Най-голям е делът (46%) на държавната подкрепа за научните изследвания, насочени към „Общо развитие на знанието”, което включва основно научните изследвания, осъществявани от Българската академия на науките и университетите. Тази социално-икономическа цел е основна и за Европейския съюз през 2014 г. с дял от 52,2%.

През периода 2012 - 2014 г. 26,1% от предприятията осъществяват иновационна дейност. От всички предприятия 17,1% реализират технологични иновации (продуктови, процесови, незавършена или преустановена иновационна дейност), а 16,3% внедряват нетехнологични иновации (организационни и маркетингови иновации).

През наблюдавания период 18,5% oт всички предприятия посочват като основен техен пазар други държави - членки на Европейския съюз, и асоциирани държави и в сравнение с предходното изследване на иновациите (2010 - 2012 г.) нарастването е с 1,4 пункта. При иновативните предприятия този дял е 20,8%, а при неиновативните – 17,7%.

През периода 2012 - 2014 г. иновационната активност намалява с 1,3 пункта в сравнение с предходното изследване. Ръст се наблюдава единствено при продуктовите иновации (0,1 пункта), а намаление е регистрирано при маркетинговите, организационните и процесовите иновации - съответно с 2,5, 1,6 и 0,1 пункта

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ