Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|"Жените - нежната сила на бизнеса": Моделът на Siemens
Не изкуственото налагане на равенство чрез квоти, а реалните качества са това, което може да изведе жените на пътя на успеха. Това е един от основните принципи, възприети от мултинационална компания като Siemens на глобално ниво по горещата тема как да се осигури равнопоставеност в кариерното развитие на жените. Моделът на Siemens бе една от най-интересните презентации, по време на провелия се в последния ден на януари национален форем "Жените - нежната сила на бизнеса", организиран от сп. "Мениджър".
Той бе представен по време на дискусията от Боряна Манолова, главен изпълнителен директор на Siemens за България.
"Темата да има или да няма квоти за жените в бизнеса в България не стои пред нас. Имам честта да представлявам една компания, която е свързана с производството в най-тежките сфери – енергетика, индустрия, транспорт, инфраструктура. Siemens е компания, която според нашите стереотипни разбирания е предимно мъжки свят. Темата за жените е доста голяма в нашата фирма и е предмет на множество инициативи и програми, превърнали се в полезен опит, който може да бъде пример за всички нас.
Siemens е компания с дългогодишни традиции - създадена е още през 1847 г. като в момента има над 405 хил. служители от 140 различни националности. Над 25% от тях или повече от 100 хил. души са жени. Ние гледаме на темата за жените малко по-широко и по-глобално, а именно като на тема за разнообразието. Стремим се да привличаме не само мъже и жени на работа, а хора от различни култури и националности, различни религии, които биха помогнали за развитието на различни идеи и нови технологии в компанията. Ние гледаме на многообразието като на стратегически актив за развитието на технологиите и на иновациите. Хората са стратегическите активи на Siemens. Всеки ден обслужваме над 2 млн. клиенти и забелязваме, че много от техните компании се управляват от жени.
Работата с таланти в компанията е това, което ни движи напред. Това, което осигурява мястото на жените в нашия екип е най-вече опитът, работата в различни ситуации, гъвкавостта.
Привличаме различни възрастови групи, които да могат да споделят опита, който са придобили, привличаме млади таланти, които да допринесат за развитието.
Една от най-значимите ни инициативи в кариерното развитие специално на жените е GLOW – глобална лидерска мрежа на жените в Siemens. Всички нейни членове работят в тясно сътрудничество, така че да си помагат и да споделят опит и инициативи, да популяризират жени на ръководни позиции, техния професионален път и как те са постигнали своите успехи. Това, което ни вълнува в компанията е дали трябва да има специални квоти за жените. Дори на общото събрание на акционерите в Siemens скоро тази тема беше една от основните и цялото събрание реши, че такива квоти не са необходими.
Това е именно философията на компанията – не квоти, а качествата на жените, поради това, което те могат да предложат на компанията е техният път към успеха.
Siemens е една от 30-те корпорации, които са включени в индекса ДАКС – тъй като планира да увеличи жените на мениджърски позиции, но не чрез квоти, а чрез това да ги насърчава да приемат мениджърсски и лидерски позиции. Това, което предлагаме в Siemens за тази цел е баланс между работата и личния живот. Стараем се жените да имат по-гъвкаво работно време, да могат да съчетават семейните си задължения с работата. Също така предлагаме и прозрачен и независим подбор на персонала.
В програмата за разнообразието в компанията имаме 160 посланици. 40% от тях са жени, останалите - мъже. Това са хора, които представят вътре в компанията и обществата в различните държави ползата от разнообразието, от привличането на таланти. Имаме и специален отговорник за програмата, който координира процеса.
През 2011г. 25% от всички служители на компанията са жени, като 28% от назначените през годината са жени. През последните 9 години процентът на жените на ръководни позиции почти се е удвоил. През 2002 г. е бил 8,7%, а през 2011 е 14,6%. 8,7% от ръководния мениджмънт на компанията са жени. Това са главни изпълнителни директори, ръководители на сектори.
В Германия жените представляват 22% от служителите на компанията. В България жените на ръководни позиции са 45% от всички жени в компанията. В офиса 37% от служителите са жени, като имаме и производствено предприятие, в което работят 250 души и от тях над 90% са жени.
В Siemens развиваме и менторска програма. Ментори могат да бъдат и мъже и жени, които да управляват кариерите на младите таланти, като голяма част от тези млади таланти са дами. Предлагаме и политики за улесняване на жените в нашата компания - например, имаме целодневна детска градина в сградата на компанията с изучаване на немски език, така че работещите майки да са напълно спокойни по отношение на грижата за децата им.
Програмите, които ви представих показват, че и без налагане на специални квоти, жените успяват да получат достойно място, като насърчаваме тяхното развитие."
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.