Изграждат огромен металургичен комбинат в южните склонове на Стара планина

Изграждат огромен металургичен комбинат в южните склонове на Стара планина

Огромен супермодерен комбинат за обогатяване на желязна руда и леене на чугун и стомана ще изникне в близките години в южните склонове на Стара планина между градчетата Гурково и Николаево. Това обясни за „Стандарт” инж. Румен Марков, управител на „Лардж Инфрастръкчър Проджектс”, компанията, която е изготвила мегапроекта и ще го реализира.

„Бъдещият металургичен гигант ще бъде с капацитет, съизмерим с бившия МК „Кремиковци” и ще преработва именно желязната руда от голямото находище край столичния кв. Кремиковци, на което компанията ни е концесионер”, обясни инж. Марков. 4Находището се намира само на 15 км от центъра на София и има достатъчно запаси желязна руда, за да се експлоатира 30 години при високи добиви от 8-8,5 млн. тона годишно, допълни той. (Б.а. - за сравнение МК „Кремиковци” добиваше около 3 млн. тона руда годишно.) При експлоатацията на МК „Кремиковци” от него са били иззети около 60 млн. т желязна руда, като остава да бъдат добити още над 235 млн. тона руда.

„С цел обогатяване на рудата и впоследствие - за леенето на чугун и стомана от нея, ние проучихме около 20 площадки в цяла България, на които бихме могли да изградим модерен комбинат за обогатяване и леене на черни метали”, обясни инж. Марков. След дълги анализи се спряхме на терен в района на градовете Гурково и Николаево, Старозагорско, посочи той.

Бъдещият металургичен завод ще бъде изграден на два етапа. Първият ще е само за обогатяване на цялото количество от 8,5 млн. тона добита руда годишно. Индикативната стойност на този етап е 600 млн. евро. Вторият етап предвижда изграждане на мощности за леене на 5 млн. тона чугун и стомана годишно, като инвестицията в него ще е за над 2,5 млрд. евро.

Именно изграждането на бъдещия МК „Кремиковци-2” край Гурково и Николаево принудило „Лардж Инфрастръкчър Проджектс” да търси логистични варианти за превоз на такива огромни обеми руда, чугун и стомана, което пък довело до разработването на най-големия инфраструктурен проект в Европа – ABC+De (Aegean sea to Baltic sea Connection and Danube river). Проектът ABC+De включва както изграждането на високоскоростна жп магистрала между Егейско и Балтийско море, така и на много канали, шлюзове и други съоръжения по р. Дунав.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Операция "Паяжина": Как Украйна парализира стратегическата руска авиация?
Седмичен хороскоп: Звездите за бизнеса от 2 до 8 юни
Националистът Карол Навроцки е победителят в президентските избори в Полша
Преки високоскоростни влакове ще свързват Мюнхен, Милано и Рим от 2026 г.
На днешната дата, 2 юни. Ден на Христо Ботев и на загиналите за свободата и независимостта на България
Рафал Тшасковски с минимална преднина на балотажа в Полша
Фразите, по които може да познаете емоционално интелигентните лидери
Y-хромозомата – генетичният ключ към по-високия ръст при мъжете