Отпадане на ДДС за дарените храни предлага омбудсманът

Отпадане на ДДС за дарените храни предлага омбудсманът

„Предлагаме да се премахне ДДС- то за дарените храни от 1 януари 2017 година. Заедно с браншовите организации, хранителните вериги, БЧК, БАБХ и Асоциацията на ресторантьорите даваме старт на кампанията за стимулиране на даряването на хранителни продукти”. Това обяви омбудсманът Мая Манолова по време на пресконференция, на която бе дадено началото на инициативата „Всеки ден – Великден”.

Манолова припомни, че инициативата е продължение на успешно реализираната през април кампания от „Великден за всеки“ – „Дари празник за баба и дядо“, която бе организирана от същите институции

„Бяха събрани близо 1 милион лева, от които 650 хиляди парични средства и хранителни продукти за 360 хиляди лева”, отбеляза омбудсманът.

Тя допълни, че още тогава организаторите са поели ангажимента да превърнат инициативата в целогодишна практика.

„Поехме ангажимент да превърнем дарителството от кампания в ежедневие, затова нарекохме тази кампания „Всеки ден - Великден“, защото нейната цел е да направи дарителството ежедневна дейност”, заяви Манолова.

По думите й кампанията е не само срещу глада и бедността в България, но и ще се стреми да стимулира доброволчеството, състраданието и дарителството в българското общество.

„Според данни на Националния статистически институт годишно у нас се изхвърля близо 700 000 тона храна”, подчерта Манолова.

Тя добави, че в същото време близо 50% от българските граждани се намират в риск от бедност или социално изключване, а над 40% от българите живеят в изключително тежки условия.

„Най-засегнати от това са пенсионерите и децата. Една трета от тях са деца, които живеят в бедност и се хранят по-зле от всичко свои връстници в Европа. Защо храната се изхвърля, а не се дарява? Отговорът е: защото производителите и търговците на храни нямат стимул за това”, посочи тя и даде пример с това, че на търговците излиза в пъти по-евтино да унищожават хранителните продукти, вместо да ги даряват.

„Затова ние предлагаме да се премахне ДДС от 1 януари 2017 година от дарените храни. Предложението ни е до финансовия министър, защото това е правилната процедура и параметрите на тази процес да бъдат заложени в бюджет 2017 г.”, обяви тя. „Готови сме да се включим с работна група към Министерството на финансите”, допълни Манолова.

Това, което стартираме не е временно, а ще бъде дългосрочно, така че оттук нататък всяко едно правителство ще ползва облаги от това наше общо решение.”, посочи от своя страна председателят на БЧК Христо Григоров.

„БЧК реши веднага да подкрепи кампанията за отпадането на ДДС за дарените храни, защото ние считаме, че чрез реализирането й ще се подкрепят усилията на правителството да решава един много сериозен социален проблем, без значение кое е правителството”, допълни Григоров.

С това, че хиляди килограми храна се изхвърлят, България отново се явява един прецедент, защото никъде по света не се плаща ДДС върху направените дарения. Отделно стои социалният въпрос, че ние ще помагаме на хората в беда, а те са близо милион и половина”, коментира той.

По думите му, тази дарителска акция е един пример, който дава възможността на подрастващото поколение да се приближи до тази идея да бъде дарител и да бъде готово да подава ръка на хората в нужда. „Българският червен кръст ще бъде един лоялен партньор. Вярвам, че в лицето на всички партньори ще имаме едно обединение, което ще даде възможност да се реализира тази прекрасна идея”, каза още той.

„Важно е, че от днешния ден се поставя началото на реализиране на една национална кауза, не на политика. Национална кауза за поощряването на дарението на храни, които ще бъдат освободени от ДДС“, посочи Мариана Кукушева, председател на УС на Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите.

По думите й това е изключително важна стъпка, необходима за обществото, за тези, които гладуват и са в недоимък.

„За тези, които имат нужда от вяра, че през утрешния ден ще могат да изкарват сами парите за своята прехрана”, добави Кукушева. Тя отбеляза, че това е важна стъпка и за бизнеса.

„Българският бизнес винаги се е откроявал със своята социална ангажираност към обществото, със своята съпричастност към проблемите на обществото и най-мащабно подкрепихме кампанията „Великден за всеки”, защото за нас е важно точно в най-големите празници да има равнопоставеност”, коментира Кукушева.

Тя подчерта, че отпадането на ДДС за дарените храни има и един друг много важен акцент, а именно възпитаването на младите поколения в дух на уважение към храната. „Това е наша обща грижа и през кампаниите, които ще текат легално и официално считам, че ще можем да подкрепим тази политика на възпитание в уважение към храната”, каза още Кукушева.

По думите й разпиляването на хранителни продукти във време, в което има недостиг на храна е безотговорност. „За нас, бизнесът, е изключително важно да ви уверя в следното – контролът и самоконтролът от наша страна ще бъде повишен”, подчерта тя.

Не търсете някаква политическа пристрастност или връзка в кампанията. Не е така. Всички ние сме граждански ангажирани да могат да се случват даренията регулярно, сигурно и под контрол, а в същото време да няма възможност за схеми за източване на ДДС“, подчерта Мариана Кукушева.

По материали на агенция „Фокус”

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ