Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Популярни казуси, които се преподават в бизнес школите (2)
Как Microsoft реши да се конкурира с Google
Пример: търсачката на Microsoft
10 години след създаването си Google успява да стане лидер сред интернет търсачките. А Microsoft изпада на трета позиция, като отстъпва дори пред Yahoo! Но компанията се мобилизира и решава кардинално да промени ситуацията като създаде през 2009 г. търсачката Bing! . Кой знае, някой ден този проект може да се превърне в сериозно предизвикателство за лидера на пазара.
Основен извод: няма чудодейни рецепти за успех, най-доброто решение е да се мобилизира цялата компания и всички нейни ресурси.
Как Ryanair изпревари мощни конкуренти
Пример: Ryanair в борба за небето на Европа
През 1986 г. братя Райън обявяват създаването на нова компания, която не се страхува да се изпречи пред гиганти в индустрията като British Airways и Aer Lingus по маршрута Лондон — Дъблин. Предлагайки билети на рекордно ниски цени, Ryanair успява да привлече пасажери, които преди това пътували само с влак или воден транспорт. Днес компанията е сред утвърдените в европейския пазар на нискотарифните превози.
Основен извод: ограничените ресурси не са повод да се откажеш от целите и амбициите си.
Етичните казуси и тълкуването им по света
Пример: Merck Sharp & Dohme Argentina, Inc.
На новия президент на аржентинската дъщерна компания на Merck била поставена задачата да я модернизира и в същото време да я направи по-професионална. Но не след дълго той бил изправен пред морална дилема: един от кандидатите за престижно място в стажантската програма на компанията се оказал син на високопоставен чиновник в здравното министерство на Аржентина. На висшия мениджър му било дадено ясно да разбере, че ако студентът получи работата, то лекарствата на Merck ще влязат в държавните поръчки, което безусловно ще доведе до ръст във финансовите резултати. Така бизнес лидерът бил изправен пред сериозен конфликт между желанието му да реформира компанията по правилата и реалността на правене на бизнес в развиваща се страна.
Основен извод: не винаги е лесно решенията да се определят от етиката
Защо Cirque du Soleil решава да се откаже от комфорта
Пример: новата сграда на Cirque du Soleil води до... ново партньорство
Cirque du Soleil имал изгодни партньорски взаимоотношения с с казино MGM Mirage. Казиното направило значителни инвестиции в сграда, построена специално за уникалните представления на цирка. Но откриващите се възможности в Азия и Близкия Изток принудили президента на трупата Даниел Ламар да започне преговори за нови партньорски отношения.
Основен извод: не винаги е лесно решенията да се определят от етиката
Защо Airborne Express губи конкурентна битка
Пример: Airborne Express
Airborne Express, неголям конкурент на FedEx и UPS, успява да постигне значителни резултати. За успехите й допринесла продължителна стачка на служители на UPS, от която Airborne Express се възползвала умело. Новата компания решила да се профилира в предлагането на услуги на ниски цени само в големи градове. Стратегията проработила, но за кратко и в крайна сметка компанията била погълната от DHL.
Основен извод: тясната специализация може да осигури предимство, но само за кратко време.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.