Скандалът с Volkswagen – по-страшен от гръцката криза?

Скандалът с Volkswagen – по-страшен от гръцката криза?

Скандалът по повод вредните емисии, отделяни от автомобилите на Volkswagen, разтърси бизнеса в Германия, политици и анализатори предупреждават, че кризата в компанията може да се превърне в най-голямата заплаха за най-силната икономика в Европа, пише Reuters.

Volkswagen е най-големият автопроизводител в Германия и един от най-големите работодатели – с над 270 000 служители в страната и дори повече работещи в сферата на доставките зад граница.

Главният изпълнителен директор на компанията, Мартин Винтеркорн, плати скъпо, като се оттегли от поста. Икономисти вече оценяват влиянието на скандала върху най-мощната европейска икономика.

„Изведнъж Volkswagen се превърна в по-голяма заплаха за германската икономика от гръцката дългова криза”, казва Карстен Бржески, главен икономист за ING, пред Reuters.

„Ако продажбите на автомобили на марката в Северна Америка се сринат в следващите месеци, това може да повлияе не само на компанията, но и на цялата германска икономика”, смята той.

Миналата година Volkswagen продаде близо 600 000 коли в САЩ – около 6% от общо 9,5-те милиона в глобален план.

Американската Агенция по опазване на околната среда (EPA) заяви, че компанията може да понесе глоба от до $18 милиарда, което е повече от цялата оперативна печалба на автомобилния гигант за 2014 година.

Въпреки че глобата би била покрита от 21-те милиарда евро, които компанията държи в брой, скандалът буди тревога за сериозно орязване на работните места.

Германското правителство обаче се опасява повече от това, че други автопроизводители като Daimler и BMW могат да пострадат от бедствието. За щастие, липсват признаци за нарушения на която и да е от двете компании и, според анализатори, влиянието на скандала ще бъде ограничено.

Вчера германското правителство заяви, че автомобилната индустрия ще остане „ценна опора” за икономиката, въпреки задълбочаващата се криза около Volkswagen.

„Това е изключително иновативна и успешна индустрия за Германия и осигурява много работни места”, заяви говорител на икономическото министерство.

Но анализатори предупреждават, че именно тази зависимост от автомобилния сектор може да се превърне в спънка за предвидения за тази година 1,8-процентов ръст. На Германия вече се налага да се бори с последиците от забавянето на китайската икономика.

„Ако продажбите на автомобили спаднат, има опасност от удар по доставчиците, а оттам и по цялата икономика”, смята Мартин Гьорних, експерт от неправителствената организация DIW.

През 2014 година около 775 000 е броят на заетите в сектора – близо 2% от цялата работна сила на Германия

Освен това, автомобилите и автомобилните части са ключови за износа на страната – през 2014 секторът е продал стоки за над 200 милиарда евро в чужбина, което е близо 1/5 от целия износ.

„Именно затова скандалът не е дреболия. Германската икономика пострада в основата си”, казва Михаел Хютер, ръководител на Institut der deutschen Wirtschaft.

„Произведено в Германия”

Чуват се и гласове, според които ударът по икономиката не трябва да бъде преувеличаван.

„Не смятам, че германската автомобилна индустрия ще се сгромоляса”, казва Йорг Кремер, главен икономист на Commerzbank. „Една-единствена компания не може да предизвика рецесия”, допълва той.

Германската търговска асоциация BGA също се опита да успокои публиката, казвайки, че няма признаци чуждестранни клиенти да са започнали да се съмняват в качеството и надеждността на германските компании.

„Няма всеобщо съмнение в стоките с етикет ‘Произведено в Германия’”, заяви управляващият директор на BGA, Андре Шварц.

Той обаче признава, че германските бизнеси изпитват известно безпокойство, че скандалът с Volkswagen може да предизвика ефекта на доминото върху техните операции, подкопавайки грижливо пазената репутация „Произведено в Германия”.

Някои наблюдатели пък забелязват ирония в случващото се. Въпреки че германската икономика не се поддаде на гръцката дългова криза и забавения икономически растеж в Китай, може би сега е изправена пред най-големия риск от доста време насам, в лицето на една от своите компании.

„Иронията е, че този път цялата тази заплаха може да дойде от вътрешността, а не отвън”, казва Бржески. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ