0,2% е била инфлацията през март

0,2% е била инфлацията през март

Индексът на потребителските цени (ИПЦ) за март 2010 г. спрямо февруари 2010 г. е 100.2%, т.е. месечна инфлация от 0,2%, сочат данни на Националния статистически институт (НСИ). От началото на 2010 г. инфлацията е 1,4%, спрямо бюджетна прогноза от 2,2% за настоящата година. През март ръст в цените се отчита основно при транспортните услуги (2,3%), облеклото и обувките (1,6%), алкохола и тютюневите изделия (1,7%).

През февруари инфлацията у нас беше 0,6% на месечна база, след 0,6% през януари и 0,5% за декември. През ноември и октомври 2009 г. инфлацията беше по 0,1% на месечната база, а за септември 2009 г. месечната инфлация беше нулева.

На годишна база инфлацията през март 2010 г. е 1,3% поради дефлационните процеси през 2009 г.

През март 2010 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, според хармонизираният индекс на потребителските цени, както следва:

Увеличение:

транспорт - увеличение с 2,3%

алкохолни напитки и тютюневи изделия - увеличение с 1,7%

облекло и обувки - увеличение с 1,6%

разнообразни стоки и услуги - увеличение с 0,7%

Намаления:

хранителни продукти и безалкохолни напитки - намаление с 0,1%

свободно време, развлечение и културен отдих - намаление с 1,5%

ресторанти и хотели - намаление с 0,3%

жилища (наеми, текущ ремонт и поддържане), вода, електроенергия, газ и други горива цените остават на равнището от миналия месец;

жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома - намаление с 0,4%

Без промяна:

здравеопазване - цените остават на равнището от миналия месец

съобщения - цените остават на равнището от миналия месец

образование - цените остават на равнището от миналия месец

В хранителният сектор през март 2010 г. са се увеличили цените на: сладкарски изделия - с 0.2%, птиче месо -2.0%, пресни млека - с 0.3%, кайма - с 0.1%, риба и рибни продукти - с 0.8%, сирене - с 0.5%, кашкавал - с 0.3%, яйца - с 9.3%, кисели млека - 0.1%, млечни масла - с 0.7%, маргарин - с0.2%, растителни масла - с 0.7%, цитрусови и южни плодове - с 0.8%, зрял чесън - с 2.5%, моркови - с 3.5%, зеле - с 0.6%, пипер-всички видове - със 7.1%, леща - с 1.1%, гъби - с 2.6%, захарни и шоколадови изделия - с 0.4%, какао - с 2.6%, минерална вода - с 0.2%, газирани

напитки - със 7.2%, вина - с 0.2% и други.

През месеца са се намалили цените на следните хранителни продукти: ориз - с 0.8%,

брашно - с 0.7%, хляб - с 0.9%, свинско месо - с 1.6%, месо от едър рогат добитък - с 0.7%, трайни колбаси - с 0.6%, домати - с 12.8%, краставици - с 11.8%, захар - с 0.1%, листни зеленчуци и репички - с 3.4%, зеленчукови сокове и нектари - с 0.6%, бира - с 0.4%.

Положителните ефекти от инфлацията са подкрепа на приходната част на държавния бюджет, както и активизиране на инвестициите в реални активи (недвижими имоти, акции, бизнес) и на потреблението под страх от намаляване на покупателната стойност на парите.

Негативен ефект от инфлацията е понижаване на конкурентоспобоността на икономиката и намаляването на покупателната способност на населението.

 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ