Дават ли се „заплати в плик“ по морските курорти? НАП започва проверки

Фискалните инспектори на Националната агенция по приходите (НАП), съвместно с Главната инспекция по труда (ГИТ), започват проверки по морските ни курорти. Както всяка година, те проверяват дали всички работещи в заведения и търговски обекти имат сключен трудов договор, регистриран в приходната агенция, и осигуряват ли се служителите върху реалната си заплата или получават част от възнаграждението си в плик, съобщиха от пресцентъра на НАП.
През летните месеци на миналата година фискалните инспектори установиха над 780 нарушения на данъчното и осигурителното законодателство, като голяма част от тях са свързани с укриване на данъци и осигурителни вноски, напомнят от НАП. Сезонните работници по морските ни курорти са сред най-рисковите групи, които получават цялата или част от заплатата си „под масата“, без тези доходи да се декларират и върху тях да се внасят осигурителни вноски. По тази причина те са и най-губещите от недекларирания труд, тъй като се лишават от редица осигурителни права, като обезщетенията за майчинство и безработица, пенсия и други. Те не могат да се възползват и от пълния размер на по-високите данъчни облекчения за деца, тъй като те се изчисляват върху заплатата, на която се осигуряват лицата. Работниците могат да пресметнат загубите си с помощта на калкулатора тук на на сайта: www.zaplatavplik.bg, като въведат заплатата, на която се осигуряват, и тази, която реално получават.
За да бъдат защитени трудови и осигурителни права на работниците по време на сезонната им работа, те трябва да имат сключен писмен трудов договор, който да е регистриран в приходната агенция.
Освен служителите, заплата в плик ощетява и бюджета, а оттам и важни за обществото сфери, като социалната, здравната, образователната и др., отбелязват от НАП. Над 300 млн. лв. годишно е щетата за бюджета от „заплата в плик“. Преди десетилетие тази сума е била над 400 млн. лв., като през последните години се е стопила с около 100 млн. лв., вследствие на предприети от НАП мерки и различни икономически фактори, напомнят от приходната агенция.
С цел превенция и противодействие на явлението „заплата в плик“, от НАП наблюдават най-рисковите сектори, като търговия на едро и дребно, строителство, хотелиерство и ресторантьорство, които са в своя пик на заетост през летния сезон.
Преди дни от НАП обявиха, че предстоят над 10 000 проверки на ресторанти, магазини, атракциони, паркинги по българското Черноморие. Проверките на данъчните инспектори ще бъдат извършвани чрез способа "таен клиент" и явни наблюдения, при които за определен период от време ще се проследяват продажбите и резултатите ще се сравняват с предходни периоди. "Сезонните контролни кампании са традиционни, те не се правят, за да се установят нарушения, да се съставят актове или да се запечатват обекти. Те имат дисциплиниращ ефект, но и допринасят за създаването на равнопоставена и честна бизнес среда", коментира тогава по повод на започващата контролна кампания по Черноморието изпълнителният директор на НАП Румен Спецов.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
България подписа договор за търсене на нефт и газ в блок "Хан Тервел" в Черно море
Енергетика |ЖП линията, която ще възроди транспорта на Южна Италия
ЕС |Годишната инфлация във Франция достига 0,8 на сто през март
Икономика |Разпуснаха парламента в Сингапур
Свят |HR екипът на Технополис и Практикер получи четири отличия на Годишните HR награди на БАУХ 2024
ПР и събития | Advertorial |Доналд Тръмп: Зеленски споделя вината за жертвите на войната
Свят |Въпросът, който Джеф Безос обича да задава на интервю за работа
Мениджмънт |Новата икономика: Сингапур обяви края на глобализацията и очаква нова по-лоша ера
Бизнес |Безос изпрати годеницата си и Кейти Пери в космоса (видео)
Любопитно |Китайски електромобил влезе в Книгата на рекордите на Гинес
Автомобили |Как се променят логата на големите компании с времето? (инфографика)
| Advertorial |HR екипът на Технополис и Практикер получи четири отличия на Годишните HR награди на БАУХ 2024
ПР и събития | Advertorial |Алжир гони френски дипломати за пръв път от 1962 г. насам
Свят |ADVERTORIAL

HR екипът на Технополис и Практикер получи четири отличия на Годишните HR награди на БАУХ 2024

10 години Hub Ahead: За предизвикателствата, които правят разликата и новата реалност за брандовете

Коментари
Няма въведени кометари.