Meta започва кампания в България за разпознаване на фалшивите новини

Творческият поглед на Борислава Караджова в кампанията "Факти на фокус"
Визуалният прочит на Точка Илиева
Послание от Вяра Бояджиева
Призивът на Радослав Кузманов

Meta стартира от днес нова дигитална кампания „Факти на фокус“ в България и в още няколко други държави от Централна и Източна Европа, предназначена да помогне на хората да разпознават и да реагират на дезинформация. 

Подходът е нетрадиционен, кампанията почива на колекция от произведения на изкуството, създадени от местни художници и творци с идеята, че визуалното изкуство може да бъде силен инструмент за разбиране на сложни социални проблеми като дезинформацията. Ето защо Meta си партнира с художници и графични дизайнери, като Вяра Бояджиева, Точка Илиева, Борислава Караджова, Радослав Кузманов (Epic Bath Guy) и др., за да може чрез тяхното изкуство да помогне на хората сами да разпознават какво четат, на какво да се доверяват и какво да споделят – както онлайн, така и офлайн.

Като част от инициативата #factsinfocus в България артистите бяха предизвикани да използват своята креативност и творчески стил, за да споделят съвети в Instagram профилите си, с които да напомнят на хората, че винаги трябва да проверяват източниците на информация, да внимават за очевидни правописни или други вид грешки, да се уверят, че линковете са правилни и да проверяват визуалното съдържание за признаци на манипулация и обработка.

„Развълнувани сме да разберем по какъв начин творци от България са представили проблема с фалшивите новини. В Meta предприемаме сериозни мерки за намаляване на разпространението на дезинформация в нашите платформи. Част от този процес е да помагаме на нашите общности да научат какво да правят, когато забележат фалшиви новини и вярваме, че това партньорство може да даде възможност на хората сами да решават какво да четат, на какво да се доверяват и какво да споделят – както онлайн, така и офлайн“,  каза Витния Салдава, мениджър „Публични политики“ на Meta за България.

„Има един български израз – „съшит с бели конци“, който се използва за лъжа, която е толкова очевидна, че се откроява като бял конец на черен плат. Илюстрирах тази метафора, за да напомня на хората, че е необходимо да се обръща голямо внимание на детайлите, когато се четат новини. Ако нещо изглежда подозрително, би било разумно да се провери, преди да му се доверим. Бих предложила да погледнете внимателно всички линкове, да проверявате датите и да следите за необичайно форматиране. Мисля, че внимателното четене би помогнало да забележите признаците, че една новина е фалшива!“, сподели Вяра Бояджиева, която е един от българските артисти, участващи в кампанията.

Цялата дигитална колекция от визуално съдържание, подготвено от местни артисти за кампанията „Факти на фокус“, можете да разгледате тук , а скоро кампанията ще бъде достъпна и във Facebook и Instagram.

Какво прави Meta за борба с дезинформацията в България

Невярната информация, която често се разпространява непреднамерено, е сложно и постоянно развиващо се обществено предизвикателство – няма „магическа пръчица“, която да я предотврати.

Meta отстранява дезинформацията, когато има вероятност тя да причини непосредствена вреда или насилие. За тази цел тя работи с независими експерти за проверка на фактите, за да изобличи всички неверни твърдения и да ги избута по-надолу във фийда, така че да ги видят по-малко хора. Програмата на Meta за проверка на фактите от трети страни е най-голямата от всички платформи и наскоро тя разшири капацитета си за проверка на фактите в Централна и Източна Европа в сътрудничество с над 20 партньорски компании за проверка на факти в региона. В България Meta си партнира с AFP.

Повече за методите на Meta за справяне с дезинформацията можете да видите тук.  Запознайте се и със съветите за разпознаване на фалшиви новини.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ