Властта и нейните сцени

Властта и нейните сцени

Властта не прави, тя кара другите да правят. Тъкмо затова битието й зависи от погледа на гражданите, пред които се самопрославя, драматизира опасности, гневи се пред врагове, прави ритуали на вярност или съпротива. Свалете я от сцената и ще я изпратите в небитието.

Няма нищо по-тъжно от бивш политик, който и в най-битовата ситуация, продължава да се оглежда скришом дали го гледат, дали някой ще го попита за нещо. 

Оттук е ясно защо след шествията, тронните зали и градските еспланади днес именно медиите са добили за управниците толкова голяма важност. Не можеш да убеждаваш съгражданите си в каквото и да било, ако някъде не те покажат. Нещо повече: колкото по-мощен е информационният поток, толкова по-важно става да те отразяват непрекъснато, както правят с търговските продукти. Да се появяваш всяка сутрин в хола на избирателя, снимката ти да се мярка на първа страница, някой да препрати думите ти във Facebook – независимо какви и по какъв повод.

При класическата модерност идеологическите симпатии определят кой в коя медия играе - тъй както един театър се специализира в комедии, друг - в оперета. Това е времето, когато вестниците почват с уводна статия, филмите - с бояк кинопреглед, а президентите назначават директорите на телевизиите. Идеята за партийна вярност, която се предава от баща на син, има своето ритуално измерение: в нашата медия се свещенодейства пред едни думи, гнусим се пред други, табуираме трети. Помните ли войните между "Дума " и "Демокрация", където кандидати за политиката се кълняха във вярност и извикваха духовете на дядовците си, убити съответно от фашисти или комунисти? Към края на 90-те постепенно - т.е. с няколко десетилетия закъснение спрямо западна Европа - уводните статии изчезнаха, а медиите почнаха да преминават в частни ръце. Официално – защото информацията била стока и трябва да се продава като доматите, всъщност – защото политиците разбраха, че трябва да се приспособят към една нова и по-сложна игра, където сцените са много и грубата намеса в една от тях води до непредвидими ефекти.

Първият мотив на властта за овладяване на медиите е прост: искат сцена, на която да се появяват, когато поискат, не само за да начесват самочувствието си, но и просто за да съществуват. Формулата беше таблоид или кабеларка с атрактивно съдържание /разбирай истории за силиконови бюстове и заклани в съня си пенсионери/, покрай която съответният спонсор си осигуряваше място за послания в необходимия момент.

Борбата за все по-краткотрайното внимание на публиката обаче се оказа по-сложна: политиците, които се продаваха като прах за пране, почнаха да будят досада, ако не и подигравки. Защо ли?

Ивайло Дичев, целият текст в „Мениджър” през март

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

София без автобуси, трамваи и тролеи: протестът на градския транспорт продължава, мобилизират автобуси за матурите
Разследват бившия шеф на ФБР за заплаха за убийство на Тръмп заради снимка с мидички 
Украйна: След мирните преговори Русия извърши най-голямата атака с дронове от началото на войната
Терзиев призова просветното министерство за общ план за превоз на зрелостниците до матурите 
"Суис" отменя 1400 полета за лятото заради липса на пилоти
Борисов се срещна с Ердоган в Истанбул 
Папа Лъв призовава за единство на разделената Църква, но обещава да не бъде „автократ"
На днешната дата, 18 май. Международен ден на музеите