Големи столични квартали подложени на транспортен терор
Стотици столичани от южните квартали бяха неприятно сюрпризирани днес по спирките на трамваи 1 и 7 от наложената им транспортна изолация. Временно – обещават от Центъра за градска мобилност – до тази неделя, 06.06.2010 г. двата трамвая няма да се движат изобщо.
Причината е строителството на софийското метро в района на НДК и по-точно изграждането на друго временно нещо – трамвайно трасе, което ще заобикаля ул. „Витоша” до пълното и окончателно приключване на бъдещата метролиния, която ще свързва ж.к. „Надежда” с бул. „Черни връх”.
Всъщност, двата травмая никога повече няма пътуват по известния от години маршрут „Витоша”-„Мария Луиза”- Централна гара, защото главният архитект на София Петър Диков на няколко пъти вече подхвърли, че търговската част на „Витоша” за вбъдеще ще бъде затворена и за травмаи и става изцяло пешеходна зона. Живот и здраве, през 2012 г., когато е пусковият срок на новата метролиния с трамваите ще се пътува до НДК, а оттам - с метро.
Дотогава и по-конкретно от днес нататък гражданите на София от кварталите „Иван Вазов”, „Стрелбище”, „Борово”, „Мотописта”, „Манастирски ливади” ще вършат истински подвизи, за да стигнат до работните си места в района на „Витоша”, ЦУМ и Централни хали. Царящият по спирките справедлив народен гняв с всички произтичащи въпроси беше обобщен най-добре в писмото на г-жа Ивелина Павлова, което получихме на редакционната ни поща. Предлагаме ви откъс от него, който описва проблема по същество.
Писмото
„Ако бях на мястото на просветния министър, без да се замисля, щях да предложа на днешния изпит по математика след 7-ми клас следната задача: „Изчислете и/или предложете най-лесния и бърз маршрут от южните квартали до центъра на София, при условие, че е отменена досегашната пряка транспортна връзка – трамваи с номера 1 и 7”.
Сигурна съм, че много седмокласници биха намерили ясни, точни и приложими решения, за разлика от неизвестните чиновници, подложили хората от всички южни квартали на истински транспортен терор.
Досега, оскъдният, но удобен начин за придвижване от центъра по бул. „България” до „Борово” и по-нагоре беше травмай №7. Забележете – само!!! една линия от градския транспорт покрива директно тази връзка, но столичани бяха доволни и на това.
От днес обаче, те или трябва да вървят километри пеша или да правят в крачка транспортни комбинации и връзки, които в най-добрия случай ще ги отведат или в района на Женския пазар, или под моста на влюбените на НДК, или някъде около Орлов мост.
Оттам, разбира се, могат да сменят с друго превозно средство, но питам се, защо принудително някой ни удвоява и утроява разходите за градски транспорт? И как това неудобство ще бъде компенсирано? Говоря за случаите, в които хората ползват карта за една линия, талони или пък дори и обикновени билети. Не вярвам да са пренебрежимо малко, при условие, че до този момент травмай №7 е бил, пак повтарям единствената директна връзка, от крайната точка на бул. България до центъра на София.
Естествено, пак същите анонимни чиновници са направили и някакъв несръчен опит да осигурят алтернативен транспорт – автобус под номер 7ТМ. Щом е алтернативен, би трябвало да покрива колкото се може по-детайлно маршрута на спрения трамвай. И това е така. Но донякъде!
За да е още по-трудна задачата на тръгналите за работа тази сутрин софианци, автобусът приспива вниманието им като потегля от начална спирка на бул. „България” срещу магазин „Билла”, т.е. спирка съотвестваща на спирка от травмайното трасе. После продължава по булеварда, докато на кръстовището с бул. „П.Ю.Тодоров” изненадващо свива вдясно, продължава покрай пазара „Ив. Вазов”, оттам свива вляво по улица, която днес научих, че се нарича „Бяла черква” и излиза на входа на Южния парк откъм кв. „Иван Вазов”.
Може би знаете, а може би не, но там почва и бул. „Витоша”. Оттам продължава и маршрута на алтернативния транспорт, със спирка на 14-та поликлиника, след което транзитно продължава до Моста на влюбените на НДК, прави обратен завой и се връща по обратния път.
Тази абсолютно безмислена въртележка с дължина, колкото дължината на маршрута на веселото влакче в Южния парк осигурява връзка с центъра единствено на Моста на влюбените, където евентуално човек може да се прекачи на някой травмай, стига да е наясно къде точно ще го откара той. Но това, в днешно време и в София, никога не е сигурно.
Сигурно няма да изненадам никого, ако добавя, че на алтернативните маршрути няма табели с указания маршрут, водачите им дават информация на пътниците само при добро желание, а на началната спирка няма съобщение, което да предупреди горките хора какво ги чака.
Всичко това се случва в града, в който непрекъснато ни убеждават, че в името на общото благо, мира и сигурността по пътищата, чистия въздух и какво ли не още е добре да се откажем да ходим с автомобили на работа. А се случи точно обратното – затвориха центъра за тези, които послушаха призивите.”
---------------------------------------------------
Проверката
Репортери на „Мениджър Нюз” решиха да проверят права ли е гражданката Павлова и направиха пробно пътуване по описания от нея маршрут. Ето какво установи тяхната проверка:
- Алтернативният автобус 7 TM наистина се движи в безмислена въртележка, която по никакъв начин няма допирни точки с реалния маршрут на травмай №:7 от спирката на 14-та поликлиника надолу, в посока бул. „Витоша”.
- Трасето, забранено за травмаи от района на бул. „Скобелев” към бул. „Патриарх Евтимий” и „Витоша” е отворено за автомобили, което поражда логичния въпрос – защо за колите може, а за автобусите не?Не е ли по-правилно да се отклони движението на автомобилите и да се осигури трасе на по-ощетените, т.е. хората, ползващи градски транспорт като изхождаме от факта, че за човек в автомобил е по-лесно да направи обход в сравнение с човек, пътуващ с градски транспорт.
- По забраненото за трамваи трасе е пълно с паркирали автомобили. Ако бъдат разчистени, ще се отвори цяло и достатъчно широко платно, по което би могъл да се движи т.нар. алтернативен транспорт.
- На началната спирка на автобус 7 ТМ наистина няма съобщение за промените в маршрута.
- На автобусите, покриващи орязания маршрут няма табели, указващи откъде минават
- На сайта на Центъра за градска мобилност няма предложения за удобни връзки. Има само следното съобщение:
„ВЪВ ВРЪЗКА СЪС СТРОИТЕЛСТВОТО НА СОФИЙСКОТО МЕТРО – ОБОСОБЕНА ПОЗИЦИЯ „БУЛ. „ПАТРИАРХ ЕВТИМИЙ” – БУЛ. „ЧЕРНИ ВРЪХ”, ПОДОБЕКТ „МЕТРОСТАНЦИЯ 9-ІІ НДК” И ЗАПОВЕД РД-09-05-258/26.05.2010 НА СТОЛИЧНА ОБЩИНА:
1. ОТ 04.30 ЧАСА НА 29.05.2010 (СЪБОТА) ДО 04.30 ЧАСА НА 06.06.2010 (НЕДЕЛЯ) СЕ ЗАБРАНЯВА ТРАМВАЙНОТО ДВИЖЕНИЕ ПО БУЛ. „ВИТОША” В УЧАСТЪКА ОТ УЛ. „АЛАБИН” ДО Ж.К. „ИВАН ВАЗОВ” И Ж.К. „БОРОВО”.
2. ОТ 08.00 ЧАСА НА 29.05.2010 (СЪБОТА) ДО 04.30 ЧАСА НА 06.06.2010 (НЕДЕЛЯ) СЕ ЗАБРАНЯВА ДВИЖЕНИЕТО НА ПЪТНИ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА ПО БУЛ. „ВИТОША” В УЧАСТЪКА ОТ БУЛ. „ПАТРИАРХ ЕВТИМИЙ” ДО БУЛ. „ГЕН. М. Д. СКОБЕЛЕВ” В ПОСОКА БУЛ. „ПЕНЧО СЛАВЕЙКОВ” И ЛЕВИЯ ЗАВОЙ ОТ БУЛ. „ПАТРИАРХ ЕВТИМИЙ” КЪМ БУЛ. „ВИТОША”.
3. ОТ 04.30 ЧАСА НА 29.05.2010 (СЪБОТА) ДО 24.00 ЧАСА НА 05.06.2010 (СЪБОТА) ТРАМВАЕН ТРАНСПОРТ ЩЕ ЗАКРИЕ ТМ ЛИНИИ №№ 1 И 7.
4. ОТ 04.30 ЧАСА НА 29.05.2010 (СЪБОТА) ДО 24.00 ЧАСА НА 05.06.2010 (СЪБОТА) АТ ЗЕМЛЯНЕ ЩЕ РАЗКРИЕ ВРЕМЕННА АВТОБУСНА ЛИНИЯ 7-ТМ С МАРШРУТ: ОТ ТРАНСПОРТНИЯ ПОДЛЕЗ НА БУЛ. „БЪЛГАРИЯ” В КВ. „МАНАСТИРСКИ ЛИВАДИ” (ПРИ СПИРКАТ „КВ. МАНАСТИРСКИ ЛИВАДИ” НА АВТОБУСНА ЛИНИЯ 64) ПО БУЛ. „БЪЛГАРИЯ”, БУЛ. „П. Ю. ТОДОРОВ”, УЛ. „БЯЛА ЧЕРКВА”, БУЛ. „ВИТОША”, БУЛ. „БЪЛГАРИЯ” ДО БУЛ. „ЧЕРНИ ВРЪХ”, ОБРАТЕН ЗАВОЙ НА КРЪСТОВИЩЕТО И ПО БУЛ. „БЪЛГАРИЯ” ПО МАРШРУТА ДВУПОСОЧНО.
5.1. АВТОБУСИТЕ ЩЕ СПИРАТ НА:
- ВСИЧКИ СЪЩЕСТВУВАЩИ АВТОБУСНИ СПИРКИ ПО МАРШРУТА. КРАЙНА И НАЧАЛНА СПИРКА НА ЛИНИЯТА НА НДК – СПИРКА „БУЛ. „ЧЕРНИ ВРЪХ” С КОД 0395 ЗА АВТОБУСНИ ЛИНИИ 72 И 604
- ВРЕМЕННА СПИРКА НА БУЛ. „ВИТОША” В РАЙОНА НА УЛ. „КРАИЩЕ” В ПОСОКА НДК
- ДВУПОСОЧНО НА ТРАМВАЙНАТА СПИРКА „14-ТИ ДКЦ”. АВТОБУСИТЕ ЩЕ МИНАВАТ ПО ТРАМВАЙНИЯ РЕЛСОВ ПЪТ И ЩЕ СПИРАТ НА ТРАМВАЙНИТЕ СПИРКИ
- НА ВРЕМЕННА СПИРКА НА БУЛ. „ВИТОША” НА 30.00 М ПРЕДИ БУЛ. „БЪЛГАРИЯ” В ПОСОКА НДК
- НА ТРАМВАЙНАТА СПИРКА „БУЛ. ПЕНЧО СЛАВЕЙКОВ” В ПОСОКА КВ. „МАНАСТИРСКИ ЛИВАДИ”. АВТОБУСИТЕ ЩЕ МИНАВАТ ПО ТРАМВАЙНИЯ РЕЛСОВ ПЪТ И ЩЕ СПИРАТ НА ТРАМВАЙНАТА СПИРКА
- АВТОБУСИТЕ ЩЕ СПИРАТ В РАЙОНА НА ТРАМВАЙНА СПИРКА „Ж.К. МОТОПИСТА” ПРЕД ПЕШЕХОДНИТЕ ПОДЛЕЗИ В ДВЕТЕ ПОСОКИ
- В ТРАНСПОРТНИЯ ПОДЛЕЗ СЕ РАЗКРИВАТ ВРЕМЕННИ СПИРКИ: КРАЙНА И НАЧАЛНА НА 50.00 М СЛЕД БУЛ. „БЪЛГАРИЯ” ПРИ ВЛИЗАНЕ В ПОДЛЕЗА И НАЧАЛНА НА 50.00 М ПРЕДИ ИЗХОДА КЪМ БУЛ. „БЪЛГАРИЯ”.
И нито дума как ще бъдат компенсирани всички жертви на транспортния терор.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.