Из "Факторът потребление": Държавата може да помогне с насърчаване на свободната конкуренция

Из Факторът потребление: Държавата може да помогне с насърчаване на свободната конкуренция

Когато пазарът е истински, автентично конкурентен, тогава условията за клиента ще са такива, че неминуемо ще насърчат потреблението. Затова насърчаването на политиките за стимулиране на свободната конкуренция са и политики за насърчаване на потреблението. Това сподели Трайчо Трайков, министър на икономиката, енергетиката и туризма на провелата се миналия понеделник кръгла маса „Факторът потребление”, организирана от сп. „Мениджър”. Той предложи и една интересна гледна точка по въпроса на какво се дължи спадът в потреблението.

„Какво ще кажете за следната, по-разчупена теза: потреблението не е намаляло, защото хората потребяват в много по-голяма степен стоката или услугата „гаранция срещу бъдещата несигурност”. И това е всъщност значението на увеличената норма на спестяванията у нас в последните години. В Китай тази норма е 40% и е една от най-високите в света, а една от причините да е така, е слабата система на социални услуги. Там трябва да си платиш за лекар, ако се разболееш, да си платиш за образованието на децата и т.н. Може да се даде и примера с Щатите, където положението със спестяванията е обратното, защото това е държава с традиции в осигуряването на много достъпен кредит. В България, потреблението в момента на стоки е слабо, защото хората не са сигурни в бъдещето поради причини, които всички знаем наузист. Другата страна на въпроса е дали в малка и отворена икономика като българската има смисъл държавата да насърчава потреблението с кампанийни и изкуствени мерки, които струват пари. Видяхме, че тези мерки, дори и в Германия, която продава много повече от това, което произвежда на вътрешния си пазар предизвикаха големи дебати и разнопосочни изводи дали субсидиите за купуване на нови автомобили са помогнали на германската икономика. Ако в България се предприеме нещо подобно, дори няма да има нужда от дебат, защото ще е ясно, че намесата на държавата е помогнала на някой и друг чужд производител в много по-голяма степен, отколкото на българските. Значи, въпросът е дали има смисъл изкуственото стимулиране да се прави в България и как да се направи без да се вдига дефицитът. Ако всички ние, които създаваме и изпълняваме политики, можем да направим нещо за потреблението, то това е в рамките на възможното да намалин фактора несигурност. Що се отнася до монополите, което също е важна част от темата за насърчаване на потреблението, трябва да се прави разлика до естествени монополи и такива, които са близо до монополното положение и очевидно, по някакъв начин присъствието им на пазара е доминиращо, нежелано и неблагоприятно. Това е в сферата на компетенцията на държавата и държавата трябва да се занимава с това."

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ