Кои са най-добрите посланици на България пред света

Кои са най-добрите посланици на България пред света

Как българският бизнес може да бъде най-добрият посланик на страната ни по света. Вижте една неочаквана гледна точка по темата от форума "Образът на България по света", който се проведе на 19 март. Организатор на събитието беше списание "Мениджър".

 Кирко Кирков, ръководител на българското представителство на фармацевтична компания „Сандоз”

Колко от вас са наясно с понятието „ангажираност"? В контекста на работна среда, работещи хора в една компания и тяхната съпричастност към дейността й? Важно е да мислим над това, защото една голяма част от работещите хора в България, са и нейните посланици пред света. Приблизително, това са около 2 млн. души, които, ако бъдат попитани „Как се чувстваш в България?”, „Доволен ли си от това, което работиш?”, „Би ли препоръчал твоята компания?”, могат да отговорят както с „да”, така и с „не”. Доказан факт е, че ангажираните хора, тези, които се чувстват добре и уютно там, където работят, препоръчват както компанията си, така и нейната продукция и като цяло – страната, в която живеят. Тоест, става въпрос за нещо, което можем да контролираме, изграждаме, променяме.

Имам и друг въпрос. Колко от вас смятат, че лидерството е вродено качество или е нещо, което може да бъде усвоено, научено, допълнително придобито и развито? И двата отговора са верни, защото има хора, които се раждат с лидерски умения . В България такива хора са по-малко, отколкото в развитите страни по света – те са под 10%. Но това не е повод за отчаяние, защото лидерството е умение, което може да се учи. Ние развиваме и обучаваме прекрасни технически кадри, но все още не наблягаме на развитието на лидерски умения – както в различните степени на образователната ни система, така и в работната среда впоследствие.

В една нормална, средноразвита западна държава около 28% от служителите в една компания са ангажирани. 54% са безразлични – това са хората, които си изпълняват задълженията, получават си заплатата, не вредят, но и в тях не се влага. И съответно, 17% са активно дезангажирани. Това са хора, които на всяка цена и дори биха се радвали да саботират бизнеса, имат лошо отношение към работата и реално влияят много отрицателно на бизнеса като цяло. Пак според данни от международни проучвания, 80% от хората, които са активно ангажирани в работата си, препоръчват компанията, фирмата, продуктите й, промотират ги позитивно. 13% от хората, които са дезангажирани или безразлични, също препоръчват компанията. Тоест, ако ние, бизнес лидерите у нас не успеем да изградим в компаниите си подходящи структури на управление, правим най-голямата антиреклама на България.

Всички знаем, че най-големите критици на България са самите българи. Затова имам апел към бизнеса у нас да вложи повече усилия в изграждането на професионалното качество ангажираност. Не е нито сложно, нито скъпо да се направи. Ще ви дам един пример. Всеки може да провери нивото на ангажираност чрез анкета, съдържаща 12 въпроса, на които трябва да се отговори с „да” или „не”. Ето първите два от тях:

 1. Имам ли възможност да използвам оптимално моите знания и умения в моята работна среда, по време на изпълнението на преките ми задължения?

2. Дали съм получил положителна оценка на работното си място в рамките на последните 7 работни дни?...и т.н.

Ако приложите точка по точка целия въпросник, със сигурност ще установите, че  като цяло цари голям негативизъм, който не позволява много от простичките условия за създаване на комфортна работна среда да бъдат реализирани. Точно по тази причина реално има огромен потенциал в нашите компании, който де факто е скрит, защото до голяма степен, повечето българи са дезангажирани в сравнение със средностатистическите данни за Европа и света.

До голяма степен това се дължи на факта, че условията на живот и реализация у нас са по-тежки, но също и на отношението към работещите. Ние предимно наблягаме на отрицателните страни, обичаме да подчертаваме какво човек не прави, защо не се справя и защо не е адекватен.

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ