Слабограмотните също трябва да имат право на шофьорска книжка
На дискусия в парламента за промените в Закона за движение по пътищата бе предложена забрана на десните волани по българските пътища. Автоинструктори пък призоваха депутатите да обмислят начин за подготовката и на слабограмотните хора. Според тях не е редно да се изисква само завършено средно образование, за да се вземе книжка, защото това само стимулирало купуването на изпитите и на фалшиви дипломи.
„Трябва да се измисли начин, по който и нискообразованите хора да могат да стават шофьори. Нужно е само да могат да четат и пишат. Подготовката им ще е наша грижа”, обясниха инструкторите.
Предлага се също така нарушителите да преминават психотест, ако редовно превишават скоростта, а младите шофьори да нямат право да карат мощни коли - макар как това ще им бъде забранено, да не се уточнява. В случай, че не издържат психотеста, книжката на редовните нарушители да бъде отнемана за значително по-дълъг период от време, отколкото предвижда закона, предложиха депутати, цитирани от "Монитор".
Относно десните волани по българските пътища, според експерти те водят до обърквания и опасни ситуации.
„Тези коли, автобуси и камиони са изключително опасни и не трябва изобщо да се движат по нашите пътища”, категоричен е изпълнителният директор на „Технотест” инж. Драгомир Мицов.
Връщането на полигона при обучението на кандидат-шофьори също бе обсъдено на дискусията. Идеята е плацът да не бъде само с маркировки, а да е с различни по вид настилки - от гладък асфалт в заледен път, мокра повърхност или пясък. Целта е младите водачи ще могат в присъствието на инструктор да се научат да овладяват колата при екстремни условия. Според председателя на Българския съюз по автомотоподготовка Йонко Иванов това ще подобри уменията им и ще намали жертвите на пътя. Полигонът в практическата подготовка и в изпита за шофьори бе премахнат още през 1997 г. с мотива, че това е безсмислено и водачите ще могат много по-добре да се подготвят на пътя.
От Асоциацията за квалификация на автомобилистите настояха да се въведе 10-часово обучение на магистрала, тъй като младите водачи излизали неподготвени там.
Депутатът от БСП Татяна Буруджиева пък излезе с нова идея за промяна на закона - да се забрани на младите водачи да шофират мощни автомобили. Според нея експертите ще определят каква да е допустимата мощност и какъв да е "преходният период" - 6 месеца или една година. "Всички знаем как в началото колата те кара теб, а не ти колата. Нямайки достатъчно опит, една много мощна кола, с която дори не усещаш скоростта на движение, може да бъде фактор за недостатъчно добрите решения на младия шофьор", мотивира се Буруджиева.
Неотдавна тя имаше друга радикална идея - да има глоби за пияни пешеходци, станали причина за катастрофа.
Тя смята, че ако такъв шофьор предизвика катастрофа в нарушение на забраната и има жертви, трябва да му бъде отнета книжката.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.