Зеленият водород преживява първия си сблъсък с реалността

Зеленият водород преживява първия си сблъсък с реалността

Водородът често е сочен за един от ключовите елементи на енергийния преход. Той може да се произвежда с помощта на няколко метода с ниски въглеродни емисии и би могъл да играе роля в "пречистването" на много индустрии, вариращи от селското стопанство и химикалите до авиацията и корабоплаването. 

Настоящият момент обаче може да се окаже преломен за зеленото гориво, се посочва в доклад на Международната агенция по енергетика. Редица големи проекти са изправени пред отмяна или забавяне, особено в САЩ и Европа. Няколко американски проекта бяха отложени след промени в данъчната политика и държавната подкрепа за възобновяема енергия. Но има и оптимистични поводи за индустрията, включително в Китай, а новите пазари скоро биха могли да станат ключови за растежа.

Изданието на Масачузетския технологичен институт MIT Technology Review обобщава три основни тренда, които ще повлияят на водородната енергетика през 2025 година: 

Очакванията за годишното производство на чист водород до 2030 г. се свиват за първи път

Въпреки че водородът има потенциал да служи като чисто гориво, днес по-голямата част от него се произвежда чрез процеси, използващи изкопаеми горива. Към 2025 г. годишно се произвеждат около един милион метрични тона водород с ниски емисии, което е по-малко от 1% от общата глобална продукция на водород.

МАЕ прогнозира, че световното производство на водород с ниски емисии ще нарасне до 49 милиона метрични тона годишно до 2030 г. Тази прогноза непрекъснато се покачва от 2021 г. насам, тъй като все повече места по света влагат средства в разработването и мащабирането на технологията.

В изданието на доклада от 2025 г. обаче очакванията на МАЕ за производството се е свила до 37 милиона метрични тона годишно до 2030 г.

Това все още е значително увеличение спрямо настоящите нива, но е първият случай, в който агенцията намалява прогнозите си за края на десетилетието. В доклада се посочват анулирането както на проекти за електролиза (тези, които използват електричество за генериране на водород), така и на проекти за улавяне на въглерод като причини за оттеглянето. Анулираните и забавени проекти включват обекти в Африка, Северна и Южна Америка, Европа и Австралия. 

Китай доминира в производството днес и би могъл да произведе конкурентно евтин зелен водород до края на десетилетието

Китай е движещата сила в производството и разработването на електролизатори - устройствата, които използват електричество за генериране на зелен водород, според новия доклад на МАЕ. Към юли 2025 г. страната е генерирала 65% от инсталирания или почти инсталиран капацитет на електролизери в света. 

Основна пречка за чистия водород днес е, че мръсните методи, базирани на изкопаеми горива, са много по-евтини от чистите.

Но Китай е на път да намали тази разлика. Днес е приблизително три пъти по-скъпо да се произвежда и инсталира електролизер навсякъде другаде по света, отколкото в Китай. Страната би могла да произвежда зелен водород, който е конкурентен по цена на изкопаемия водород до края на десетилетието, според доклада на МАЕ. Това би могло да направи горивото очевиден избор както за новите, така и за съществуващите приложения на водорода. 

Югоизточна Азия може да се превърне в ключов пазар за зеления водород

Един регион, който би могъл да се превърне в основен играч на пазара на зелен водород, е Югоизточна Азия. Икономиките там растат бързо, както и търсенето на енергия.

В Югоизточна Азия вече съществува пазар за водород. Днес регионът използва около 4 милиона метрични тона водород годишно, предимно в нефтопреработвателната промишленост и химическия бизнес, където се използва за производство на амоняк и метанол.

Международното корабоплаване също е концентрирано в региона - пристанището на Сингапур е доставило около една шеста от цялото гориво, използвано в световното корабоплаване през 2024 г., повече от всяко друго място. Днес тази сума се състои почти изключително от изкопаеми горива. Но има редица проекти за тестване на по-чисти горива, включително метанол и амоняк, както и интерес към преминаване към водород в дългосрочен план.

Чистият водород би могъл да се впише в тези съществуващи индустрии и да помогне за намаляване на емисиите. В момента в региона се разработват 25 проекта, въпреки че допълнителната подкрепа за възобновяемите енергийни източници ще бъде от решаващо значение за стартирането и функционирането на значителен капацитет.

Като цяло, водородът е подложен на първия си сблъсък с реалността, разкривайки проблеми, които донякъде "охлаждат" ентусиазма от последните години. По всяка вероятност още до края на настоящото десетилетие ще стане ясно дали горивото може да оправдае големите надежди.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Рей Далио: Златото и нефиатните валути ще бъдат по-силни средства за съхранение на стойност с нарастването на дълга на САЩ
Седмичен хороскоп: Звездите за бизнеса от 22 до 28 септември
Столичният кмет иска детайлно разследване в "Топлофикация" за 15 години назад
Германия се подготвя за 1000 ранени на ден при евентуална война на Русия с НАТО
Български купувачи предиздикват бум в търговията с недвижими имоти в Кавала
Гърция пуска в ромските квартали патрули от Отдела за борба с организираната престъпност
Молдова провежда операция срещу проруските агенти в страната преди изборите
Франция също призна държавата Палестина, Тръмп ще говори пред ООН