Новата икономика: Бъдещето на корабоплаването с нулеви емисии в Нидерландия

На вътрешния терминал Албласердам близо до Ротердам, екипажът на H2 Barge 2 извършва неконвенционална операция по зареждане с гориво: товарене на контейнери, пълни със зелен водород, произведен с помощта на възобновяема енергия. За разлика от традиционните кораби, задвижвани с дизел, този не отделя CO₂.
„Нашите баржи могат да правят около 100 пътувания годишно с отиване и връщане от 500 километра. Това спестява 2000 метрични тона CO₂ годишно“, обяснява Сара Раваца, главен изпълнителен директор на Future Proof Shipping.
Компанията е създадена през 2017 г. като консултантска компания, помагаща на клиентите да декарбонизират своите корабни операции. Решени да докажат, че постигането на абсолютни нулеви емисии е възможно, те в крайна сметка придобиват стар кораб, задвижван с дизел, и го модернизират с електрическа водородна задвижваща система. H2 Barge 1 беше пусната на вода през 2023 г., последвана от H2 Barge 2 година по-късно, пише Euronews.
„Нашите кораби имат електрически мотор и горивни клетки. Горивните клетки са устройства, които преобразуват водорода в електричество и вода. Корабът използва това електричество за задвижване“, казва Тони Вирвилис, корабен архитект във Future Proof Shipping.
За капитан Драгош Лупу, който е в морето от 18 години, преходът към водородна енергия е бил трансформиращ.
„Всичко е тихо и няма вибрации, само тишина. Корабът отделя само водна пара. Това е важно за нашето здраве и това на бъдещите поколения“, казва Драгош Лупу, капитан на H2 Barge 2.
Корабоплавателният сектор се нуждае от повече стимули, за да ускори декарбонизацията си
Въпреки този успех, увеличаването на мащаба остава предизвикателство. Цената на водорода остава висока и има малко стимули, които да направят зеленото корабоплаване финансово конкурентоспособно.
„От съществено значение е клиентите да разберат, че съществува напълно зелено и надеждно решение, но те също трябва да са готови да платят за него“, каза Сара Раваца, управляващ директор на Future Proof Shipping.
Тя също така подчертава необходимостта от по-голяма политическа подкрепа за насърчаване на изоставянето на плавателни съдове, работещи с изкопаеми горива.
Модернизацията на двата съда стана възможна отчасти благодарение на инициативата на Европейския съюз „Пристанища с нулеви емисии в Северно море“ (ZEM Ports NS), която има за цел да ускори декарбонизацията на корабоплавателния сектор. Future Proof Shipping е партньор в трансграничния проект на стойност 3,6 милиона евро, съвместно финансиран от политиката на сближаване на ЕС чрез програмата Interreg North Sea и четирима допълнителни партньори.
Future Proof Shipping получи приблизително 10% от разходите си за модернизация чрез ZEM Ports NS. Раваца смята, че подкрепата за инициативата изпраща ясно послание към индустрията, че Европейският съюз вярва във водорода.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.