Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Администрацията на Тръмп планира да отмени данъчния кредит на Байдън за електромобилите
Администрацията на новоизбрания президент на САЩ Доналд Тръмп планира да отмени потребителския данъчен кредит от $7500 за покупки на електрически превозни средства (EV) като част от по-широко законодателство за данъчна реформа, казаха източници, цитирани от Ройтерс.
Прекратяването на данъчния кредит може да има сериозни последици за вече закъснелия преход към EV в САЩ. И все пак представители на Tesla - най-големият производител на електромобили в страната - са казали на комисията по прехода на Тръмп, че подкрепят прекратяването на субсидията, заявиха двата източника, говорещи при условие за анонимност.
Главният изпълнителен директор на Tesla Илън Мъск, един от най-големите поддръжници на Тръмп и най-богатият човек в света, коментира през юли, че спирането на субсидията може леко да навреди на продажбите на Tesla, но би било „опустошително“ за нейните американски EV конкуренти, които включват наследени производители на автомобили като General Motors.
Отмяната на субсидията, мярка за подписване на Закона за намаляване на инфлацията на президента Джо Байдън (IRA), се обсъжда на срещи от екип за преход на енергийната политика, ръководен от петролния милиардер Харолд Хам, основател на Continental Resources, и републиканския губернатор на Северна Дакота Дъг Бъргум , казаха двата източника. Групата се е срещала няколко пъти след изборната победа на Тръмп на 5 ноември, включително в клуба му във Флорида Мар-а-Лаго, където Мъск също прекара доста време след изборите.
Алиансът за автомобилни иновации призова Конгреса в писмо от 15 октомври да запази данъчните кредити за EV, като ги нарече "критично важни за утвърждаването на САЩ като глобален лидер" в бъдещото автомобилно производство.
Преходният екип на Тръмп не коментира съдбата на данъчния кредит за EV, но каза в изявление, че новоизбраният президент ще изпълни „обещанията, които е дал по време на кампанията“.
Тръмп проведе кампания за прекратяване на „мандата на EV“ на Байдън, без да излага конкретни целеви политики. Фокусираният върху енергетиката преходен екип реши, че някои от политиките на Байдън за чиста енергия ще бъдат трудни за прекратяване, защото са популярни и вече насочват пари към доминирани от републиканците щати, казаха източниците.
Екипът на Тръмп гледа на потребителския EV кредит като на лесна цел, вярвайки, че премахването му ще получи широк консенсус в контролирания от републиканците Конгрес.
Тръмп би могъл да използва спестените разходи от спирането на кредита, за да плати за удължаване на трилиони долари данъчни облекчения от първия му мандат, който изтича скоро, казаха двама източника. Републиканците в Конгреса планират да приемат по-широкия данъчен законопроект като едно от първите си действия.
Членовете на екипа за енергиен преход очакват републиканският Конгрес да приложи законодателна мярка, известна като помирение, за да избегне разчитането на гласовете на демократите. Байдън използва същата тактика, за да премине ИРА.
Унищожаването на данъчните кредити за електромобили е силно подкрепено от Хам, дългогодишен поддръжник на Тръмп, заедно с по-широката петролна и газова индустрия.
По време на кампанията си Тръмп обеща да увеличи производството на петрол в САЩ, въпреки че достигна рекордни нива, и да отмени инициативите на Байдън за чиста енергия, които също включват субсидии за вятърна и слънчева енергия и масово производство на водород.
Акциите на южнокорейските производители на батерии се сринаха в петък след информацията на Reuters. LG Energy Solution, доставчик за Tesla, General Motors и други автомобилни производители, падна с цели 10%, докато Samsung SDI загуби 9,6%
Защо Tеsla може да спечели от премахването на стимула?
В исторически план Tesla е най-големият бенефициент на потребителски субсидии за EV, приети от Байдън и предишни администрации. Сега може да спечели от премахването на стимула, защото това може да навреди на изгряващите EV конкуренти повече от Tesla.
Самият Мъск изтъкна това в разговор за приходите през юли, като каза, че загубата на субсидията при Тръмп "вероятно ще бъде от полза за Tesla" в дългосрочен план.
Tesla е продала малко под половината от всички електромобили в САЩ през третото тримесечие, според данни на Cox Automotive. Други производители на автомобили със забележими продажби на EV като GM, Ford и Hyundai изостават поотделно далеч назад. Но съперниците на Tesla в САЩ в електромобилите колективно непрекъснато намаляват пазарния й дял, който надхвърли 80% през първото тримесечие на 2020 г.
Никълъс Мерш, портфолио мениджър в Purpose Investments, инвеститор на Tesla, каза, че Tesla може да издържи на потенциален удар на продажбите от загуба на субсидии, защото „инженерната и производствена мощ“ на автомобилния производител намалява разходите.
„Да се отървем от субсидията означава, че конкурентите не могат да наваксат изоставането и няма да могат да се конкурират на базата на разходите“, каза Мерш.
Мъск и Тесла също могат да спечелят много от политиките на Байдън, които Тръмп вероятно ще остави в сила или ще ги засили – като стръмни търговски бариери, блокиращи вноса на китайски електромобили, включително 100% мито.
Китайските производители на електромобили, водени от съперника на Tesla BYD (002594.SZ), отварят нов раздел, надминаха останалата част от индустрията с помощта на щедри държавни субсидии. Електрическите превозни средства и хибридите представляват повече от половината от всички автомобили, продадени през последните месеци в Китай, най-големият автомобилен пазар в света.
Tesla е основен играч в Китай, но, както всички чуждестранни автомобилни производители, напоследък губи пазарен дял от местни играчи, които продават електромобили за едва 10 000 долара.
Tesla „не може да победи китайските електромобили“, каза Мърш, но с помощта на Тръмп може да успее да ги държи далеч от пазара в САЩ.
Майк Мърфи, дългогодишен републикански стратег, който ръководи EV Politics Project – група за застъпничество, търсеща двупартийна подкрепа за EV – описа прекратяването на субсидията като политика „Tesla на първо място, всички останали на второ място“.
Той описа този ход като „наистина лош за американските производители на автомобили“, които се опитват да наваксат силно субсидираната китайска EV индустрия.
„Администрацията на Тръмп доказва, че няма абсолютно никакъв интерес да помогне на американската автомобилна индустрия да оцелее предстоящата китайска инвазия“, каза той.
Детройт се нуждае от субсидии за електромобилите
Автомобилните производители на пазара в САЩ се подготвят за промени в автомобилната политика при Тръмп. Някои биха могли да осигурят по-голяма гъвкавост за изграждане на повече задвижвани с газ SUV и камиони, които генерират големи печалби за тримата от Детройт - General Motors, Ford и Stellantis, майка на Jeep.
Но други промени, като загубата на данъчен кредит за EV, могат да осакатят зараждащите се усилия за преминаване към електрически превозни средства.
Загубата на субсидии за EV ще затрудни конкурентите на Tesla да постигнат рентабилност на тези превозни средства. GM, Ford, Hyundai и други все още увеличават производството на EV и се борят да намалят производствените разходи.
Ford, който очаква да запише 5 милиарда долара загуба от своите EV и софтуерни операции тази година, преди това разчиташе на данъчни кредити за EV, за да стимулира търсенето от потребителите, които гледат на цените.
И все пак дори с кредитите търсенето на електрическия пикап F-150 Lightning на Ford се поколеба, което накара Ford да спре производството на камиона до края на годината.
Профсъюзът на обединените автомобилни работници, който представлява работниците в Detroit Three - но не и Tesla - подкрепи политиките на Байдън за електрически автомобили, включително стимула от $7500. Миналия месец президентът на UAW Шон Фейн разкритикува заплахите на Тръмп за отмяна на политиките, като каза, че са застрашени „стотици хиляди“ работни места в автомобилната индустрия.
GM, която рекламира плановете си за увеличаване на производството на електромобили, по-рано каза, че е получила 800 милиона долара в отделни кредити за производство на електромобили тази година – също приети в законодателството на Байдън за IRA – и очаква тази цифра да нарасне.
GM наскоро заяви, че планира да намали годишните си загуби от EV през следващата година с между $2 милиарда и $4 милиарда, което би било по-трудно без данъчния кредит.
В стремежа си да намалят допълнително разходите за електромобили, GM и Hyundai през септември обявиха необвързващ меморандум за разбирателство за съвместна работа.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.