Япония иска от трудолюбивите си граждани да опитат 4-дневна работна седмица

Япония иска от трудолюбивите си граждани да опитат 4-дневна работна седмица

Япония - толкова трудолюбива нация, че в езика ѝ има термин за буквално умъртвяване от работа - се опитва да се справи с тревожния недостиг на работна ръка, като убеждава все повече хора и компании да въведат четиридневна работна седмица, предаде CNBC.

Японското правителство за първи път изрази подкрепа за по-кратка работна седмица през 2021 г., след като законодателите подкрепиха идеята. Според Министерството на здравеопазването, труда и благосъстоянието обаче концепцията се налага бавно; около 8% от компаниите в Япония позволяват на служителите си да ползват три или повече почивни дни седмично, докато 7% дават на работниците си законово определения един почивен ден.

Правителството стартира кампания за реформа

Надявайки се да създаде повече желаещи, особено сред малките и средните предприятия, правителството стартира кампания за „реформа на стила на работа“, която насърчава по-краткото работно време и други гъвкави мерки, както и ограниченията за извънреден труд и платения годишен отпуск. Наскоро министерството на труда започна да предлага безплатни консултации, безвъзмездни средства и нарастваща библиотека с успешни примери като допълнителна мотивация.

„Чрез изграждането на общество, в което работниците могат да избират от различни стилове на работа в зависимост от обстоятелствата, ние целим да създадем благоприятен цикъл на растеж и разпределение и да дадем възможност на всеки работник да има по-добра перспектива за бъдещето“, се казва в уебсайта на министерството за кампанията „hatarakikata kaikaku“, която се превежда като „въвеждане на иновации в начина на работа“.

Отделът, който наблюдава новите услуги за подкрепа на бизнеса, заявява, че досега само три компании са се обърнали към него с молба за съвет относно извършването на промени, съответните разпоредби и наличните субсидии, което илюстрира предизвикателствата, пред които е изправена инициативата.

Може би още по-показателно е, че от 63 000 служители на Panasonic Holdings Corp., които имат право на четиридневни графици в производителя на електроника и компаниите от групата  в Япония, само 150 служители са избрали да ги използват, според Йохей Мори, който ръководи инициативата в една от компаниите на Panasonic.

Официалната подкрепа на правителството за по-добър баланс между професионалния и личния живот представлява значителна промяна в Япония - страна, чиято култура на работохолизъм често е смятана за заслуга на националното възстановяване и звездния икономически растеж след Втората световна война.

Конформисткият натиск да се жертваш за компанията е силен. Гражданите обикновено ползват отпуски по едно и също време на годината с колегите си - по време на празниците Бон през лятото и около Нова година - за да не могат колегите им да ги обвинят в небрежност или безгрижие. Дългите работни часове са нещо обичайно. Въпреки че 85 % от работодателите съобщават, че дават на работниците си два почивни дни седмично, съществуват законови ограничения за часовете извънреден труд, които се договарят със синдикатите и се описват подробно в договорите. Но някои японци полагат „служебен извънреден труд“, което означава, че той не се отчита и се извършва без заплащане.

В неотдавнашна правителствена бяла книга за „кароши“ - японски термин, който на английски означава „смърт от преумора“ - се казва, че в Япония годишно има поне 54 такива смъртни случая, включително от сърдечни удари.„Сериозните, съвестни и трудолюбиви“ японци са склонни да ценят отношенията си с колегите и да създават връзки с компаниите си, а японските телевизионни предавания и манга комикси често се фокусират върху работното място, казва Тим Крейг, автор на книгата “Cool Japan: Казуси от културните и творческите индустрии на Япония.“

„Работата тук е много важна. Тя не е просто начин да изкараш пари, макар че и това е така“, казва Крейг, който преди това е преподавал в Doshisha Business School и е основал фирма за редактиране и превод BlueSky Academic Services.

Някои служители смятат, че промяната на този начин на мислене е от решаващо значение за поддържането на жизнеспособна работна сила на фона на намаляващата раждаемост в Япония. При сегашните темпове, които отчасти се дължат на културата на страната, ориентирана към работата, населението в трудоспособна възраст се очаква да намалее с 40% до 45 млн. души през 2065 г. от сегашните 74 млн. души, според правителствени данни.

Поддръжниците на модела на тридневния отпуск твърдят, че той насърчава хората, които отглеждат деца, тези, които се грижат за по-възрастни роднини, пенсионерите, живеещи с пенсии, и други, които търсят гъвкавост или допълнителен доход, да останат по-дълго на работа.

Акико Йокохама, която работи в Spelldata, малка технологична компания в Токио, която позволява на служителите си да работят на четиридневен работен ден, си взима почивка в сряда, събота и неделя. Допълнителният почивен ден й позволява да си направи прическа, да посети други срещи или да пазарува.

„Трудно е, когато не се чувстваш добре, да продължиш да работиш пет дни подред. Почивката ти позволява да се възстановиш или да отидеш на лекар. В емоционален план това е по-малко стресиращо“, казва Йокохама.

Съпругът ѝ, брокер на недвижими имоти, също получава почивни дни в сряда, но работи през уикендите, което е обичайно в неговия бранш. Йокохама казва, че това позволява на двойката да ходи на семейни екскурзии в средата на седмицата с детето си в начална училищна възраст.

Fast Retailing Co., японската компания, която е собственик на Uniqlo, Theory, J Brand и други марки дрехи, фармацевтичната компания Shionogi & Co.,и компаниите за електроника Ricoh Co. и Hitachi  също започнаха да предлагат четиридневна работна седмица през последните години. Тенденцията се наложи дори в известната с голямата си консумация финансова индустрия. През 2020 г. брокерската компания SMBC Nikko Securities Inc. започна да позволява на работниците да работят четири дни в седмицата. Банковият гигант Mizuho Financial Group предлага опция за тридневен график.

Критиците на правителствения подход твърдят, че на практика хората, които са назначени на четиридневни графици, често работят също толкова усилено за по-малко заплащане.

Има признаци на промяна

В годишното проучване на Галъп, което измерва ангажираността на служителите, Япония е сред страните с най-слабо ангажирани работници от всички изследвани националности; в последното проучване само 6% от японските респонденти се определят като ангажирани в работата в сравнение със средното за света ниво от 23%.

Това означава, че сравнително малко японски работници се чувстват силно ангажирани на работното си място и ентусиазирани от работата си, докато повечето от тях полагат часовете си, без да влагат страст или енергия.

Канако Огино, президент на базираната в Токио компания NS Group, смята, че предлагането на гъвкаво работно време е задължително условие за попълване на работните места в сферата на услугите, където жените съставляват по-голямата част от работната сила. Компанията, която управлява заведения за караоке и хотели, предлага 30 различни схеми на работа, включително четиридневна работна седмица, но и дълги почивки между работните дни.

За да гарантира, че никой от работниците на NS Group не се чувства наказан за избора на алтернативен график, Огино пита всеки от своите 4000 служители два пъти годишно как искат да работят. Утвърждаването на индивидуалните потребности може да бъде възприето с неодобрение в Япония, където се очаква да се жертваш за общото благо.

 „Колкото повече часове работиш, толкова повече си готин", казва Огино казва със смях. „Но в такъв живот няма мечта.“

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ