Екзотични дестинации и все по-дълги пътувания – тенденциите в туризма за следващата година

Екзотични дестинации и все по-дълги пътувания – тенденциите в туризма за следващата година

Туристическият сектор в България бележи траен положителен ръст след годините на пандемията от COVID19. Статистическите данни показват, че макар да не може да стигне предпандемичните нива на 2019 г., възстановяването на индустрията на пътуванията е в ход и все повече българи пътуват както в страната, така и до по-далечни дестинации.

Георги Иванов е на 69 години и само преди дни се е върнал от почти триседмично пътуване до Китай. “Беше ми необходимо малко време, за да събера необходимата сума за екскурзията, но пък всеки похарчен лев си струваше, защото да посетя Китай беше моя мечта още от студентските години.” – споделя той. По думите му, пътешествието е продължило 20 дни и е обхванало много голяма част от страната на дракона. “Сменихме 3 скоростни влака и имахме 4 вътрешни полета. Само при едно от пътуванията с влака стрела изминахме около 1500 километра и това ни отне по-малко от 5 часа. Всичко беше организирано перфектно от туристическата агенция iTravel.bg – логистиката, хотелите и изхранването, а едно от огромните предимства е, че пътувахме в малка група, бяхме само 8 човека!”, допълва Георги.

Подобен е разказът на Соня Петкова, която е избрала да пътува до Етиопия през следващата година. “Впечатли ме възможността да обиколим почти цялата територия на африканската страна и то само за 12 дни. Като започнем от столицата Адис Абеба, минем през Лалибела, Аксум и стигнем до племената от долината Омо. Най-важно за мен е шансът да присъстваме на уникалната церемония Тимкат в град Гондар, където на 19 януари големият басейн на баните на император Фасилидас се пълни с вода за изпълнението на ритуала за Богоявление”, допълва тя. Соня също отбеляза предимствата на пътуването в малка група.

От масовия туризъм към автентичното преживяване

Тези два примера показват някои от най-важните тенденции на туристическия пазар у нас: насочване на пътуващите към агенции, които предлагат автентично включване в живота на местните, интерес към пътуване в по-малки групи, както и увеличаване на времето на престоя

навън. Според НСИ, българите, които са пътували в чужбина през месец юли, са с близо 17% повече в сравнение със същия период на миналата година. Освен към станалите традиционни дестинации като Гърция, Турция, Франция или Австрия, сънародниците ни търсят почивки и на по-отдалечени и по-малко познати страни в света.

"Има подчертан интерес към пътувания, които акцентират върху общуването с местните, потапянето в бита им. Например – на райските плажове на Мозамбик, предлагаме на туристите да участват в ежедневния риболов в океана, а по време на сафари в националния парк “Крюгер” в Южна Африка има възможност за непосредствен контакт с местните, които се грижат за дивите животни. Приключението в Южна Индия пък предлага среща с така наречените “четци на палмови листа”. Това е специална жреческа каста, за която се твърди, че може да разтълкува съдбата на всеки, разчитайки палмови пергаменти", споделя пътешественикът Стоян Витанов, мениджър и водач с над 60 дестинации в агенцията за екзотични пътувания iTravel.bg.

Според него, днес има изобилие от агенции, предлагащи различни дестинации, но три основни неща са определящи за избора – авторската програма, възможността за автентично преживяване на знаково събитие в посещаваното място, както и малката група. "Туристите искат да получат досег до местен фестивал, до събитие, което да им покаже истинското лице на хората в определената държава. Такъв е например фестивалът Наадам в Монголия – техният най-голям културен и духовен празник през месец юли. Или пък празникът Мескат в Етиопия през септември, който е посветен на Светия кръст", допълва той.

Все повече туристи търсят не просто дестинация, а преживяване. Желанието да се усети атмосферата на едно място, да се опознаят местните хора, традициите и духовността му се превръща в основен мотив за пътуване. Именно затова авторските програми и пътуванията в малки групи се превръщат в емблема на новия стил на туризъм. Според специалисти от туристическия бранш, това е пряк резултат от промяната в нагласите след пандемията – пътешествениците вече ценят повече личното си време, комфорта и сигурността, но също и емоционалното удовлетворение от контакта с култура, различна от тяхната.

Повече сънародници навън и за по-дълго време

Нашенците пътуват в чужбина по- често, но и предпочитат да го правят за по-дълго време. Пътуванията на български граждани в чужбина през август 2025 г. надхвърлят 1 милион /1 078.9 хил./ или с 19.4% повече от август 2024 година. Най-голям относителен дял от общия брой пътувания на български граждани в чужбина формират тези с цел почивка и екскурзия - 55.2%, следвани от пътуванията с други цели - 33.5%, и със служебна цел - 11.3%. Справка в НСИ сочи, че през второто тримесечие на 2024 г. 1,2 млн. българи са били на туристически пътувания, като преобладаващата част от тях - 71,3 на сто, са пътували само в страната, 22,6 на сто - само в чужбина, а 6,1 на сто са пътували както в страната, така и в чужбина. В сравнение със същото тримесечие на 2023 г. общият брой на пътувалите хора е нараснал с 3,1 на сто. Нарастването на изходящия туризъм бележи трайна тенденция през последните години, показват данните на националната статистика. Тези данни се допълват и от анализа на бизнеса. Според Стоян Витанов се увеличават запитванията за пътувания до все по-екзотични дестинации, но и за по-дълго време.

Ако преди години средното времетраене на пътешествие в чужбина е било една седмица, то сега вече говорим за поне 10-14 дни. Това е така, не само заради принципа – „повече дни – повече посетени места”, но и заради фактора цена. Повечето туристи винаги правят калкулация колко би им струвало пътуването на дневна база и понякога сметката показва, че ако времетраенето на екскурзията е по-дълго, то дневната себестойност е по-ниска. По думите му се наблюдава цялостно оздравяване на туристическия сектор, който беше засегнат изключително силно от COVID пандемията и българите не са изключение от общата тенденция за пътуване „по-често и по-далеч”.

Пътуването като лична история

Все повече туристи търсят не просто дестинация, а преживяване. Желанието да се усети атмосферата на едно място, да се опознаят местните хора, традициите и духовността му се превръща в основен мотив за пътуване. Именно затова авторските програми и пътуванията в малки групи се превръщат в емблема на новия стил на туризъм. Според специалисти от туристическия бранш, това е пряк резултат от промяната в нагласите след пандемията – пътешествениците вече ценят повече личното си време, комфорта и сигурността, но също и емоционалното удовлетворение от контакта с култура, различна от тяхната.

Пътешествията днес все по-често се превръщат в лична история, която хората обичат да разказват. Снимките и видеата в социалните мрежи, както и желанието да се сподели уникално преживяване, подтикват туристите да търсят неповторими моменти – залез на африкански плаж, среща с племенен вожд, закуска в сърцето на вулкан. По тази причина все по-модерни са екзотичните и далечни маршрути – Латинска Америка, Югоизточна Азия и Африка. Сред най-популярните подобни дестинации за момента са Камбоджа, Монголия, Перу, Бали като тази тенденция се очаква да се запази и през следващата година. Голям потенциал носят също Виетнам и Южна Африка, за които наскоро отпадна изискването за издаване на виза, но също така и Китай, Етиопия и Мозамбик. Туристите вече търсят разнообразие и културна стойност, а не просто престой в курорт. Програмите, които комбинират различни преживявания – например сафари, участия във фестивали и посещения на природни чудеса, се превръщат във все по-популярна тенденция сред туристите. Туризмът навлиза в нова ера на растеж – такава, в която пътешественикът с телефона стои в центъра. Той може постоянно да споделя снимки и видеа от „мястото на събитието”. Красивата визия на местата често е нечия фантазия, която има шанс да се превърне в реално пътуване.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ