Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Европа е на кръстопът между AI амбициите и целите за климата
Европа е на кръстопът: да се конкурира адекватно в надпреварата в сферата на изкуствения интелект или да се придържа към най-амбициозните в света климатични цели, пише CNBC.
„Това е като разклонение за Европа“, каза пред CNBC Дан Айвс от Wedbush Securities. Блокът може или да „играе за бъдещето“, или да рискува да „пропусне голяма част от тази технологична вълна“.
Дилемата се утежнява от мандатите на региона за зелена енергия. В световен мащаб енергията е най-голямото препятствие за изграждането на проекти за центрове за данни, свързани с изкуствения интелект. Докато САЩ използват централи на изкопаеми горива, за да захранват строителството си, Европа изисква от разработчиците да разкриват мерки за енергийна и водна ефективност, което добавя бюрокрация, която може да забави стартирането на проекти. Европейският съюз често е хвален за набора си от екологични политики, определящи дневния ред, и за начина, по който е постигнал напредък с нови механизми, като например предстоящото увеличение на таксата върху въглеродните емисии на границите.
Някои критици обаче твърдят, че това пречи на бизнеса. Континентът се възприема като „антипредприемачески“, каза Айвс, което тласка европейските технологични имена и стартиращи компании да се преместят в САЩ, Близкия изток или Азия в търсене на по-благоприятни политики.
Докато Европа се опитва да навакса в надпреварата за изкуствен интелект, нуждата от енергоемка инфраструктура се увеличава, търсенето на електроенергия нараства – и това триене става все по-трудно за игнориране. Допълнителният капацитет за възобновяема енергия беше предназначен да замени по-замърсяващите източници, но сега има опасения, че това ще се развие по различен начин.
„Можете да видите в Обединеното кралство, че вече се отдръпваме от някои от ангажиментите си“, каза пред CNBC Пол Джаксън, регионален стратег по глобалния пазар в Invesco. Европа вероятно ще последва този пример.
„Това е доста редовен процес, при който, когато времената са добри, е лесно да се убедят хората, бизнеса, правителствата да се движат в правилната посока по въпроси като изменението на климата и да поемат част от разходите, свързани с това“, каза Джаксън. Въпреки това, изместването на климатичната програма надолу в списъка с приоритети е едно от най-лесните неща, които законодателите могат да направят, когато са изправени пред по-трудни времена и конкуриращи се интереси, добави той.
Енергийната мрежа на Обединеното кралство не включва въглища, които са значително по-мръсни от газа - европейската обаче не е.
„Притеснявам се, че на определен етап затварянето на въглищни електроцентрали може действително да бъде отложено“, заяви пред CNBC Ягс Валия, ръководител на глобалната инфраструктура във Van Lanschot Kempen.
Премахването на изкопаемите горива от мрежата е лесно, когато търсенето на енергия е стабилно, но това вече не е така, каза той. Центровете за данни също изискват постоянна връзка, така че прекъсванията на вятърната и слънчевата енергия може да се окажат трудни.
„По отношение на електричеството има вероятност да не можем да си позволим да затворим въглищни електроцентрали, което ще бъде истинско главоболие за енергийния преход и енергийната сигурност“, каза Валия.
През годината Европа отмени редица екологични ангажименти.
На 16 декември ЕС смекчи ефективната си забрана за нови автомобили с двигател с вътрешно горене от 2035 г. На 9 декември той одобри едногодишно отлагане на прилагането на нова система на ЕС за търговия с емисии за сгради, пътен транспорт и малки индустрии, като едновременно с това пое ангажимент за намаляване на емисиите с 90% до 2040 г.
„Прагматичен“ подход
Някои приветстваха тези стъпки като така необходимия прагматизъм, а не като отстъпление.
„Винаги сме на ръба да се озовем в позиция, в която става толкова непривлекателно да присъстваме в Европа, че вече няма смисъл. А от друга страна, голяма част от регулациите са крайно необходими“, каза пред CNCB Ник де ла Форж, генерален партньор във фонда за рисков капитал Planet A Ventures, който подкрепя стартиращи компании за технологии, свързани с климат.
„И за щастие, това, което виждаме, е доста здравословно преразглеждане.“
Преформулирането на директивите, включително Регламента за оповестяване на устойчиво финансиране (SFDR), който в момента се преразглежда, е „доста прагматично и смятаме, че това е подобрение“, каза Де ла Форж.
Защитниците на изкуствения интелект рекламират способността на технологията да направи енергийните системи по-ефективни и да повиши устойчивостта, позиционирайки я едновременно като проблем и решение на нарастващите изисквания към мрежата.
„С бързото развитие на изкуствения интелект, потенциалът му за укрепване на енергийната устойчивост на Европа и ускоряване на чистия преход става все по-ясен. В същото време нарастващите нужди от електроенергия от технологиите с изкуствен интелект изискват интелигентно и далновидно планиране“, заяви говорител на Европейската комисия пред CNBC.
Говорителят добави, че икономическият блок „е напълно готов да се възползва от тези възможности, като същевременно защитава стабилността и надеждността на европейската енергийна система“.
Комисията не е отговорила конкретно на въпросите, зададени от CNBC относно отмяната на законодателството за устойчивост в резултат на усилията ѝ за развитие на изкуствения интелект, нито как планира да постигне новата правно обвързваща цел.
Вместо това, говорител на блока се позова на подготовката на региона за пътна карта за използването на изкуствен интелект в енергийния сектор, в съответствие с по-широката му стратегия за прилагане на изкуствен интелект, която е предназначена да ускори внедряването на технологията.
„В известен смисъл сме обречени“
Ако политиците се придържат стриктно към изискванията за устойчивост, разработчиците на инфраструктура с изкуствен интелект могат вместо това да компенсират емисиите си с въглеродни кредити или сертификати за възобновяема енергия. Един кредит представлява премахването на един метричен тон въглероден диоксид или предотвратяването на навлизането на един метричен тон в атмосферата.
Така наречените хиперскейлъри„все още имат своята водеща цел за декарбонизация“, но се обръщат към подобни мерки, за да я постигнат, според Джим Райт, мениджър на Фонда за глобални инфраструктурни доходи на Premier Miton. „Защото в действителност те ще използват известно количество газ и дори може да използват малко въглища“, каза той, визирайки вариациите в състава на енергийните мрежи.
Тази реалност беше призната в споразумението на ЕС от 9 декември, което включваше използването на кредити за премахване на въглерод, за да се постигне новата цел за намаляване на емисиите. Като цяло, това създаде ера на добавяне на енергия, а не на преход – динамика, възприета от изпълнителните директори на петролни компании – тъй като търсенето на енергия, задвижвано от изкуствен интелект, изпреварва доставките от чисти източници.
Това е и въпрос на енергийна сигурност, не само на изобилие. Надпреварата между центровете за данни и изкуствения интелект „оказва много по-голям натиск върху нашата енергийна инфраструктура и както видяхме през последните години, ние не сме особено устойчиви, когато става въпрос за това“, коментира Джаксън. Това означава добавяне на почти базово търсене на енергия към съществуващите мрежи, което може да направи цените по-нестабилни и да доведе до енергийни квоти, каза той.
Изменението на климата е инфраструктурен и бизнес риск – който няма да изчезне, казаха експерти пред CNBC.
За Коку Агбо Блуа, глобален ръководител на изследванията в Société Générale, това е „огромен слон в стаята“ и едно от най-големите му притеснения занапред.
„В известен смисъл сме обречени... всъщност, това е каламбур, защото сме на път към затопляне с два и половина, три градуса над прединдустриалните нива. И ако погледнете зелените технологии, те се използват за центрове за данни, вместо да заместват изкопаемите горива.“
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.