Глобалните приходи от продажби на оръжия са намалели с 3,5% през 2022 г.

Глобалните приходи от продажби на оръжия са намалели с 3,5% през 2022 г.

Световните производители на оръжие не успяха да увеличат значително производството си през 2022 г. в отговор на силния ръст на глобалното търсене на тази категория стоки. Това се посочва в проучване на Стокхолмския институт за изследване на мира (SIPRI).

"Приходите от продажби на оръжия и военни услуги на 100-те най-големи компании в отрасъла, въпреки рязкото нарастване на търсенето, възлизат на 597 млрд. долара през 2022 г. - с 3,5% по-малко от 2021 г., коригирани с колебанията в ценовите равнища", се казва в документа.

Според прессъобщението на института американските и европейските оръжейни компании не са успели да увеличат значително производството си въпреки новите поръчки поради недостиг на работна ръка, нарастващи цени и прекъсвания в доставките на продукти, утежнени от ситуацията в Украйна.

SIPRI пояснява, че тъй като между получаването на поръчките и производството има времеви лаг, а много клиенти са направили много поръчки в края на 2022 г., увеличеното търсене на оръжия не е имало време да повлияе на резултатите на тези компании през 2022 г.

"За много компании беше трудно да адаптират производството си към войната с висока интензивност. Въпреки това бяха подписани нови договори, особено за боеприпаси, което би трябвало да доведе до по-големи печалби през 2023 г. и след това", заяви Люси Беро-Судро, директор на програмата на СИПРИ за военните разходи и производството на оръжие.

През 2022 г. 42-те американски компании в списъка на 100-те ще спечелят със 7,9% по-малко - 302 млрд. долара. На тях обаче все още се падат 51% от приходите на целия този списък с компании. Като причини за спада на приходите американците посочват проблемите с каналите за доставка на стоки, недостига на работна ръка, причинен от пандемията COVID-19.

На свой ред 26 европейски компании са генерирали приходи от 121 млрд. долара през 2022 г.

"Много европейски производители са увеличили приходите си. По-специално става дума за компании, базирани в Германия, Норвегия и Полша. Например, полската отбранителна група PGZ е увеличила приходите си от продажби на оръжие с 14%, възползвайки се от националната програма за ускорена военна модернизация", заяви Лоренцо Скарацато от SIPRI.

Междувременно 22 компании от Азиатско-тихоокеанския регион генерираха 3,1% повече приходи в размер на 134 млрд. долара, като за втора поредна година общите приходи на фирмите от региона изпреварват тези от Европа. SIPRI обяснява, че компаниите в региона са демонстрирали способността си бързо да се пренастройват, за да се справят с повишеното търсене.

Същевременно китайските фирми имат втория по големина общ приход от 100-те фирми през 2022 г., като на тях се падат 18% от приходите.

Близкият изток има най-голямо увеличение на приходите по региони  в процентно изражение  през 2022 г., което се дължи главно на Турция, се казва още в доклада.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ