Глобалните приходи от продажби на оръжия са намалели с 3,5% през 2022 г.

Глобалните приходи от продажби на оръжия са намалели с 3,5% през 2022 г.

Световните производители на оръжие не успяха да увеличат значително производството си през 2022 г. в отговор на силния ръст на глобалното търсене на тази категория стоки. Това се посочва в проучване на Стокхолмския институт за изследване на мира (SIPRI).

"Приходите от продажби на оръжия и военни услуги на 100-те най-големи компании в отрасъла, въпреки рязкото нарастване на търсенето, възлизат на 597 млрд. долара през 2022 г. - с 3,5% по-малко от 2021 г., коригирани с колебанията в ценовите равнища", се казва в документа.

Според прессъобщението на института американските и европейските оръжейни компании не са успели да увеличат значително производството си въпреки новите поръчки поради недостиг на работна ръка, нарастващи цени и прекъсвания в доставките на продукти, утежнени от ситуацията в Украйна.

SIPRI пояснява, че тъй като между получаването на поръчките и производството има времеви лаг, а много клиенти са направили много поръчки в края на 2022 г., увеличеното търсене на оръжия не е имало време да повлияе на резултатите на тези компании през 2022 г.

"За много компании беше трудно да адаптират производството си към войната с висока интензивност. Въпреки това бяха подписани нови договори, особено за боеприпаси, което би трябвало да доведе до по-големи печалби през 2023 г. и след това", заяви Люси Беро-Судро, директор на програмата на СИПРИ за военните разходи и производството на оръжие.

През 2022 г. 42-те американски компании в списъка на 100-те ще спечелят със 7,9% по-малко - 302 млрд. долара. На тях обаче все още се падат 51% от приходите на целия този списък с компании. Като причини за спада на приходите американците посочват проблемите с каналите за доставка на стоки, недостига на работна ръка, причинен от пандемията COVID-19.

На свой ред 26 европейски компании са генерирали приходи от 121 млрд. долара през 2022 г.

"Много европейски производители са увеличили приходите си. По-специално става дума за компании, базирани в Германия, Норвегия и Полша. Например, полската отбранителна група PGZ е увеличила приходите си от продажби на оръжие с 14%, възползвайки се от националната програма за ускорена военна модернизация", заяви Лоренцо Скарацато от SIPRI.

Междувременно 22 компании от Азиатско-тихоокеанския регион генерираха 3,1% повече приходи в размер на 134 млрд. долара, като за втора поредна година общите приходи на фирмите от региона изпреварват тези от Европа. SIPRI обяснява, че компаниите в региона са демонстрирали способността си бързо да се пренастройват, за да се справят с повишеното търсене.

Същевременно китайските фирми имат втория по големина общ приход от 100-те фирми през 2022 г., като на тях се падат 18% от приходите.

Близкият изток има най-голямо увеличение на приходите по региони  в процентно изражение  през 2022 г., което се дължи главно на Турция, се казва още в доклада.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Прашутистът, който скочи от стратосферата, загина при полет с парапланер
Словакия ще спре да блокира одобрението на 18-ия пакет от санкции на ЕС срещу Русия
NATO се готви за едновременен конфликт с Русия и Китай през следващите две години
На днешната дата, 18 юли. 188 години от рождението на Васил Левски
Спряха шести блок на АЕЦ "Козлодуй" за планиран ремонт
Тръмп нареди на правосъдното министерство да предостави още документи по случая с Епстийн
Бившата номер едно в световния тенис Мария Шарапова продава къщата си в САЩ за 25 милиона долара
Пантерата се завърна: Забелязана е отново край Шумен