Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Новата икономика: Има ли алтернатива на логистиката по море
Морският транспорт държи най-големия дял от световния стокооборот. И точно той е в постоянен сблъсък с редица предизвикателства от 2020 г. насам – пандемията от COVID-19, липсата на оборудване, задръстването на Суецкия канал.
В края на 2023 г. се разрази нова криза за морския транспорт, която застрашава световната търговия и влияе негативно върху икономиката – конфликтът между Израел и Палестина и последвалите нападения над търговски кораби от хутите от територията на Йемен, който граничи с основния път на търговските кораби от Далечния изток към Европа през Червено море и Суецкия канал. Това даде тласък на възникна криза с лавинообразен ефект. Удължените транзитни времена, дължащи се на заобикалянето на Африка предизвикаха неконтролируем недостиг на места по корабите и на оборудване, а оттам и задръстване в редица азиатски и европейски пристанища. Това от своя страна доведе до изместване на пиковия сезон по-рано от обичайното – през май, тъй като опарените от закъснелите доставки през 2021 и 2022 г. европейски получатели искаха да подсигурят навременни доставки. Някои компании дори започнаха да натрупват запасите си за коледните празници още от пролетта. В отговор на това – а и заради натрупания по време на пандемията опит на ценови ръстове – корабните линии обявяват допълнителни такси като PSS (Peak Season Surcharge) и GRI (General Rate Increase).
Има ли алтернатива? „И към момента транспортът на стоки по ж. п. продължава да бъде бърза и по-надеждна алтернатива на морския транспорт, като предлага транзитно време около до 20 дни от начална гара до крайна гара спрямо средно около 60 – 70 дни по море“, коментират специалистите от логистичния доставчик карго-партнер България, като се позовават на своя 20-годишен опит.
Според анализи на Sea-Intelligence ако текущата криза в Червено море, повишеното търсене и задръстванията се запазят, моментните офертни цени за най-използваните 40-футови контейнери се очаква да достигнат рекордни нива от 20 000 USD. За сравнение, по време на пандемията от COVID-19 цените по направление Азия – Европа достигнаха малко над 14 000 USD. Към момента водещият за индустрията индекс – SCFI (Shanghai Containerized Freight Index), достигна своето най-високо ниво от август 2022 г. насам. Пазарно проучване сочи, че 70% от товарите с дългосрочни ценови споразумения са били отложени от линиите или предоговорени на по-високи цени.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.