Омбудсманът иска КЗК да провери мобилните оператори за вдигането на цените

Омбудсманът иска КЗК да провери мобилните оператори за вдигането на цените

Омбудсманът иска КЗК да провери мобилните оператори за вдигането на цените

Омбудсманът Диана Ковачева сезира председателя на Комисията за защита на конкуренцията Юлия Ненкова и поиска проверка по компетентност, която да установи дали се нарушава конкуренцията на пазара на електронните съобщителни услуги по Закона за защита на конкуренцията.

Поводът е индексацията по едно и също време на цените на месечните абонаментни планове с 15,3% и при трите оператора – „Виваком България"“ ЕАД, „Йеттел България“ ЕАД и „А1 България“ ЕАД, със средногодишния индекс на потребителските цени за 2022 г., публикуван от Националния статистически институт, съобщиха от пресцентъра на обществения защитник..

Припомняме, че омбудсманът вече сезира служебния премиер Гълъб Донев, вицепремиера  и министър на транспорта и съобщенията Христо Алексиев , министъра на икономиката Никола Стоянов,  Комисията за регулиране на съобщенията и   Комисията  за защита на потребителите и се обърна се и към мобилните оператори с апел да преразгледат решението си.

Аргументът на Диана Ковачева е, че държавата предоставя финансови компенсации на бизнеса и срещу това трябва да има изисквания за провеждане от тяхна страна на съответна социална и икономическа политика.

Така например мобилните оператори през цялата минала година, както и през тази, получават държавна помощ под формата на компенсации за цените на тока, аргументира се омбудсманът.

Освен това на 23 януари приключи обществената консултация на Проекта на Постановление на МС за изменение и допълнение на Тарифата за таксите, които се събират от Комисията за регулиране на съобщенията по Закона за електронните съобщения. Предлага се намаление на таксите им по Тарифата средно над 40%, като част от мотивите за това са - насърчаване на инвестициите, стимулиране на иновациите, осигуряване на условия за въвеждане на ново поколение мобилни мрежи (5G) и т.н. Това са същите причини, които мобилните оператори изтъкват за индексиране цените на услугите си, припомня Диана Ковачева .

Тя е категорична, че по време на кризи и висока инфлация е необходимо да бъде оказана подкрепа и защита на българските граждани, като бъдат предприети конкретни, спешни мерки, с цел да не се повишат цените на мобилните услуги.

„ Индексацията на цените на мобилните услуги е предвидена като възможност, т.е. не е задължително да се приложи от мобилните оператори.  Без конкретни и ясни аргументи от тяхна страна обаче, това предстои да стане факт. Именно проверка заради еднаквото решение за прилагане на индексацията буди съмнение за съгласувана практика между Виваком, Йеттел и А1“, пише  Диана Ковачева.

Според омбудсмана едновременното вдигане на цените на услугите нарушава конкуренцията на пазара на електронни съобщителни услуги и ограничаване правото на избор на клиентите, които не могат да прекратят договора си без начисляване на неустойка, не могат да предоговорят на по-ниска цена тарифния си план, включително им е отнето правота на избор на мобилен оператор, който да не индексира по това време цените си.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ