Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Печалбите на европейските автомобилни гиганти нарастват въпреки спада на продажбите
Изглеждаше така сякаш кризата с недостига на чипове, започнала миналата година, ще нанесе нов удар на автомобилните компании и ще доведе до серия от лоши резултати, но това не се случи. Европейските гиганти в сектора не спират да увеличават приходите си и то при намалени продажби заради липсата на компоненти. Единственото изключение - Renault.
Продажбите - надолу, печалбите - нагоре
Подобно на миналата година, когато група Volkswagen например повиши нетната си печалба със 74,8 на сто, въпреки че достави с 600 000 автомобила по-малко, така и сега отчетите на автомобилните компании за първата половина на 2022 година показват отлични резултати въпреки спада на новите регистрации. Причината за по-високите печалби в тази несигурна външна среда е, че автомобилостроителите са се фокусирали върху повишаване на маржа, отдавайки приоритет на продажбите на премиум модели и марки, които носят най-висока печалба, пише испанското икономическо издание "Синко диас", цитирано от БТА.
През първата половина на годината BMW е групата с най-голяма печалба. Германският автомобилостроител, който притежава марките BMW, Mini и Rolls-Royce е увеличил постъпленията си през първите шест месеца на 2022 година със 73,6 на сто до 13,232 милиарда евро, въпреки че доставките на нови автомобили са се понижили с 13,4 на сто до 1,16 милиона единици. Единствената марка на групата, регистрирала увеличение на продажбите в този контекст на недостиг на компоненти, е луксозната Rolls-Royce, която е продала с 6,8 на сто повече автомобили.
Гигантът Volkswagen е продължил спиралата на растеж на печалбата си, която отново се е повишила - с 25,8 на сто до 10,368 милиарда евро, макар и регистрациите на нови автомобили да са спаднали с 22,2 на сто - на пазара са продадени 3,87 милиона превозни средства. При тези резултати обаче германският автомобилостроител трудно може да се съревновава с японския гигант Toyota за световната корона при продажбите, която японците му отмъкнаха през 2020 година и затвърдиха през 2021 година.
Двете марки на Volkswagen с най-сериозен спад на продажбите през първите шест месеца на 2022 година са Skoda и Seat – съответно с 30 на сто и 27,4 на сто. За сметка на това единствените марки на групата с централа във Волфсбург, регистрирали по-високи печалби, са от луксозния сегмент – Lamborghini с 4,9 на сто и Bentley с 2,8 на сто.
"Въпреки безпрецедентните глобални предизвикателства Volkswagen показа завидна финансова стабилност. Оперативният марж през първата половина на годината отразява солидността на продукта и пропорционално по-високите продажби в премиум сегмента". Това заяви при представянето на резултатите на Volkswagen финансовият директор на германския автомобилостроител Арно Антлиц.
Друг европейски автомобилен гигант, отчел отлични финансови резултати през първите шест месеца на 2022 година, е групата Stellantis. Компанията, формирана от сливането на френската PSA и Fiat-Chrysler остават с "бронзов медал" за първите шест месеца на текущата година, след като е повишила печалбата си с 34 на сто до 7,960 милиарда евро. Продажбите на Stellantis също са намалели, но в много по-малка степен, отколкото при конкурентите от Volkswagen - с едва 7,4 на сто или продадени малко над 3 милиона продадени превозни средства
"Стратегическият план Dare Forward 2030 на Stellantis напредва с пълна сила, за което спомагат рекордната рентабилност и ускорението при продажбите на автомобили с ниски въглеродни емисии", подчертава групата. Stellantis наблегна на факта, че се нарежда на второ място в Европа по продажба на автомобили с ниски емисии (включително електрически, хибридни и водородни модели), изоставайки само с 1000 автомобила от първия в класацията - Volkswagen и измествайки на трето място компанията на Илон Мъск Tesla.
Друг европейски автомобилен гигант, постигнал по-висока печалба през първото тримесечие на на 2022 година, е Mercedes-Benz - 6,784 милиарда евро или с 3 на сто повече (ако не се отчитат товарните автомобили) спрямо същия период на предходната финансова година. През декември 2021 година групата раздели бизнеса си на две отделни компании: за камиони Daimler Truck и за автомобили и ванове "Мерцедес Бенц груп".
Renault - единственото отклонение от тенденцията. Причината: Русия
Френската група Renault е единственият европейски автомобилостроител, който е регистрирал загуби през първото тримесечие на годината. Компанията е била в червената територия с 1,666 милиарда евро заради напускането на руския пазар, койот беше вторият най-голям за френския автомобилостроител. Излизането от региона, което включваше и предаване на руското правителство на дела от 67,69 на сто в "Автоваз", който произвежда марката "Лада", е имало отрицателен ефект за компанията на стойност 2,232 милиарда евро.
Renault решително провежда процес на дълбока трансформация и възобновяване на дейностите си. Резултатите от шестмесечието са доказателство за това: въпреки всички препятствия, свързани с прекратяването на дейността в Русия, кризата с полупроводниците и инфлацията на цените, групата продължава да подобрява оперативните си резултати“, заяви главният изпълнителен директор Лука де Мео.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.