Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Русия е похарчила 12 млрд. долара, за да спаси авиационния си сектор
Русия е раздала повече от 12 млрд. долара държавни субсидии и заеми, за да поддържа своя авиационен сектор на повърхността, откакто западните санкции заради нахлуването в Украйна прекъснаха доставките на ключови части и услуги за поддръжка, показва анализ на Ройтерс.
Зависима от произведени в чужбина самолети, Русия е изправена пред трудната задача да развива своята авиационна индустрия сама с вътрешни части, като същевременно купува самолети от чуждестранни лизингодатели, за да избегне изземването на по-голямата част от нейния флот.
Западните производители на самолети Airbus и Boeing спряха доставките на услуги и резервни части през март 2022 г. и се отказаха за редовната поддръжка на флагманския превозвач Aeroflot) и други руски авиокомпании.
Оттогава Русия е похарчила 1,09 трлн. рубли (12,07 млрд. долара) в подкрепа на гражданската авиационна индустрия, включително за производство на самолети и финансова помощ за авиокомпаниите, показват изчисления на Ройтерс, базирани на данни от Министерството на финансите и Сметната палата, която наблюдава изпълнението на бюджета.
Разходите са почти два по-големи от плащанията от повече 547 млрд. рубли, извършени в периода 2020-21 г., когато пандемията от COVID-19 предизвика драстично намаляване на въздушния транспорт, и подчертават мащаба на усилията на Кремъл да си върне контрола върху ключова индустрия.
„Нашият флот от самолети е много претоварен... със самолети чуждестранно производство“, каза президентът Владимир Путин миналата седмица. „Планираме да произведем повече от 1000 самолета до 2030 г., наши собствени самолети. Необходима е работа“, добави той.
Според швейцарския доставчик на авиационна разузнавателна информация ch-aviation руските авиокомпании в момента експлоатират 991 самолета, включително 405 произведени в Русия.
Но само 133 са Superjets, произведени от държавния производител „Обединена авиостроителна корпорация“. Други самолети, произведени в Русия – „Туполев“, „Яковлев“ и „Илюшин“ - рядко се използват за търговски полети.
Подкрепата за производството на самолети се запази за години напред, отбеляза министерството на индустрията и търговията в отговор на констатациите на Ройтерс.
„Основният акцент е върху подпомагането на продажбите, разширяването на производствения капацитет и създаването на система за следпродажбено обслужване“, посочват от министерството.
Значението на надеждната въздушна индустрия е особено важно за Русия, както за транспортирането на хора и стоки през огромната й територия, така и за укрепване на наратива на Москва, че санкциите са имали минимално въздействие.
Тъй като гласоподавателите ще се отправят към урните след три месеца, колапсът на една авиокомпания може да окаже натиск върху репутацията на Путин, който отново се кандидатира за президент.
Като ключова авиационна сила от съветско време техническите способности на Русия не са под съмнение.
Западните авиационни анализатори казват, че инвестициите в най-добрия случай ще запазят флота да лети, но се съмняват, че самолетите ще се върнат скоро на западните пазари, дори ако конфликтът в Украйна приключи. Това се дължи на разходите и бюрокрацията, свързани с възстановяването на автопарк с чисто и проследимо досие за безопасност и одобрени части.
Средства за черни дни
Според данните Русия е посегнала към резервни фондове, като е похарчила 110 милиарда рубли през 2022 г. за компенсиране на загубите на авиокомпаниите от рязкото покачване на разходите за самолетно гориво.
Тази година Фондът за национално благосъстояние изигра по-голяма финансова роля, като Москва изтегли почти 400 милиарда рубли за разходи за авиация от началото на годината.
Мащабът на разходите през 2022-23 г. е еквивалентен на малко под 1% от прогнозирания брутен вътрешен продукт (БВП) за 2023 г. Русия е похарчила допълнителни 2,3 трилиона рубли през 2022-23 г. за развитие на транспорта извън авиационния сектор.
Вътрешният въздушен пътнически трафик в страната започна да се възстановява в края на 2022 г., тъй като авиокомпаниите намериха начини да внасят резервни части чрез сива схема за внос, въведена от правителството.
Руските авиокомпании задържаха своя флот от западни самолети във въздуха, отчасти чрез внос на резервни части през трети страни без съгласието на производителите - главно Airbus и Boeing.
Броят на пътниците се възстановява, но все още изостава от нивата преди пандемията от COVID-19. Междувременно загубата на чужди части и опит в поддръжката породи опасения за безопасността на самолетите.
Някои авиокомпании са разглобили самолетите за части, казаха източници от авиационната индустрия пред Ройтерс миналата година.
Москва набързо локализира регистрацията на флота си и използва средствата на Фонда за национално благосъстояние за обратно изкупуване на самолети от чуждестранни лизингодатели, за да избегне риска от конфискуването им при полети в чужбина.
Министърът на транспорта Виталий Савелиев каза, че 300 милиарда рубли могат да бъдат използвани за закупуване на самолети от чуждестранни лизингодатели през 2023 г.
Досега са изразходвани 190 милиарда рубли, показват данните, като държавната застрахователна компания NSK държи самолети от името на авиокомпаниите.
В правителствен документ, определящ стратегически планове за разходи за авиацията, видян от Ройтерс миналата есен, се казва, че Русия ще трябва да похарчи най-малко 711 милиарда рубли за „постигане на технологична независимост от чуждестранни доставчици“.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.