Русия разширява балтийските пристанища, гледа към нови пазари на зърно

Русия разширява балтийските пристанища, гледа към нови пазари на зърно

Русия, водещият световен износител на пшеница, разширява своите пристанища в Балтийско море, тъй като се стреми да увеличи износа на селскостопански продукти с 50% до 2030 г., като същевременно намали зависимостта от традиционните черноморски маршрути, предаде  Ройтерс.

Страната, която е изнесла най-малко 72 милиона метрични тона зърно през сезон 2023/24 г., търси нови пазари в Латинска Америка и Африка, за да разнообрази своите традиционни пазари на зърно в Северна Африка и Близкия изток. Русия разчиташе на черноморските си пристанища да се справят с процъфтяващия износ на селскостопански продукти през последните десетилетия, но конфликтът с Украйна направи района рискован за корабоплаването, като и двете страни редовно нанасят взаимни удари по съоръженията и инфраструктурата.

„Миналата година с нейната рекордна реколта показа, че с темповете на натоварване за износ нямаме достатъчно капацитет“, каза по време на индустриална среща в Сочи Ксения Боломатова, заместник-ръководител на контролирания от държавата земеделски конгломерат OZK, който притежава няколко черноморски терминала. През последните 18 месеца Русия отвори две големи пристанища, "Висоцки" и "Лугапорт", във Финския залив, недалеч от Санкт Петербург, родния град на президента Владимир Путин. "Висоцки" изпрати първото си зърно през април 2023 г., докато Lugaport започна работа през юни тази година и се очаква капацитетът да достигне 7 милиона тона до началото на 2025 г., според неговия собственик "Новапорт".  Дмитрий Рилко от аграрната консултантска компания IKAR каза, че двете пристанища ще могат да обработват до 15 милиона тона селскостопански износ, включително зърно, годишно. Това би представлявало една четвърт от 60-те милиона тона износ на зърно от Русия, прогнозиран за сезон 2024/25.Частната фирма Primorsky UPK също планира зърнен терминал на пристанище Primorsky с капацитет до 5 милиона тона.

Експортни ограничения

Путин си постави за цел да увеличи износа на селскостопански продукти с 50% до 2030 г. като част от стратегия за укрепване на позицията на страната като селскостопанска суперсила заедно с Бразилия, Съединените щати и Китай.

Русия се превърна в най-големия износител на пшеница, царевица, ечемик и грах в света през последното десетилетие, но по-нататъшният растеж може да бъде ограничен от затруднения в транспортния капацитет. Много руски пристанища обявиха планове за увеличаване на капацитета след рекордни реколти през последните две години. Очаква се терминалите в Балтийско море да се разширяват с по-бързи темпове. „Разширяването на капацитета на терминалите в Балтийско море е въпрос на икономическа и транспортна сигурност и суверенитет“, каза "Новотранс" в коментар по имейл. Руските търговски потоци и доставки досега не са виждали големи смущения в Балтийско море, където 96% от бреговата линия принадлежи на членове на НАТО, включително Финландия и Швеция.

От друга страна, прекъсванията се увеличават в Черно море и биха могли да намалят световните доставки на зърно, според доклад на Световната банка. Преди две седмици украински кораб, превозващ зърно за Египет, беше ударен от ракета.

През август руските местни власти съобщиха, че Украйна е потопила ферибот с цистерни с гориво в пристанище Кавказ, което също се използва за претоварване на зърно.

Икономическа изгода

Русия е изнесла 62 милиона тона зърно по море през сезон 2023/24, като 90% от доставките са през Черно море, предимно за пазарите в Близкия изток и Северна Африка. Очаква се този дял да спадне с нарастването на инфраструктурата на Балтийско море.

Пристанищата на Балтийско море са натоварили 1,5 милиона тона зърно през миналия сезон, трикратно увеличение от предходния сезон, но все още само 2,4% от общия руски износ, според изчисления на Ройтерс, базирани на публично достъпни данни. „От логистична гледна точка, Балтика има много предимства за износа на зърно“, каза Даря Снитко, вицепрезидент на "Газпромбанк", една от най-големите банки в Русия и един от най-големите кредитори за фермерите. Способността на балтийските терминали да обработват по-големи кораби трябва да помогне за намаляване на общите разходи, смята тя. „Доставките от Балтийско море изпреварват (икономически) доставките от Азовско-Черноморската зона при търговия със страни в Африка извън Средиземноморието, както и с Азия“, добави Снитко.  "Висоцки" е изпращал зърно в Алжир, Бразилия, Куба, Мали, Мексико, Мароко, Нигерия и Тунис, според данни на логистичната компания Rusagrotrans.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ