Ултрабогатите заменят луксозните стоки с услуги и преживявания

Ултрабогатите заменят луксозните стоки с услуги и преживявания

В периода от 2015 до 2023 г. луксозните стоки и колекционерските активи преживяха истински бум. Индексът на т. нар. "луксозни инвестиции“, изготвен от компанията Knight Frank, се повиши със 70% през тези години. Ретро автомобили, отлежали уискита и вина,  огромни имения - цената на всичко растеше непрестанно. 

Но точно тогава нещо се промени. От пика си през 2023 г. индексът е намалял с 6%. Цената на първокласните вина е паднала с 20%, а в САЩ частните самолети и яхти са поевтинели с 6%, според статистиката. 

Rolex-ите на пазара за употребявани часовници сменят собствениците си на цени с близо 30% по-ниски, отколкото през 2022 г. При произведенията на изкуството също се наблюдава спад. Според компанията за недвижимости Savills, цените на най-добрите имоти в световните мегаполиси се покачват с минимални темпове, а в Лондон и Париж премиум жилищата дори поевтиняват.    

Преди две години къща на т. нар. "улица на милиардерите" в Сан Франциско беше пусната в продажба за 32 милиона долара., а сега продавачите са намалили цената до 26 милиона долара.

Защо има "мечи пазар" на луксозните активи?

Най-очевидният отговор на този въпрос е, че свръхбогатите изпитват финансови затруднения, но тази теза на издържа на проверката на статистическите данни. Според списание Forbes по света има над 3000 милиардери, в сравнение с 2800 миналата година. Най-богатите 0,1% от американците сега държат 14% от богатството на страната, което е най-високата стойност от десетилетия насам. Сан Франциско ражда нови милионери ежедневно, благодарение на бума на изкуствения интелект. За разлика от по-бедните американци, най-богатите 3,3% са увеличили значително разходите си от 2022 г. насам, установява Марк Занди от изследователската фирма Moody’s Analytics.

Всъщност спадът на "пазара на лукса" се случва, защото икономиката се променя бързо, пише The Economist. Американският икономист Торстейн Веблен се опитва да обясни този процес още в началото на 20-ти век. Той твърди, че луксът зависи от недостига и съперничеството. Едно благо може да се смята за наистина луксозно не само защото е скъпо, но и защото потреблението на един човек намалява способността на другите да го притежават. В днешната икономика това, което се счита за оскъдно и "конкурентно", претърпява коренна промяна. 

Проблемът за ултрабогатите е, че луксозните стоки вече са навсякъде. Много страни правят страхотно вино, което поставя въпроса наистина ли най-доброто френско Бордо е чак толкова по-добро от останалите? Лабораторно отгледаните диаманти са на практика неразличими от естествените им аналози. Разрастването на пазарите за стоки втора употреба означава, че всеки с малко пари може да се добере до яке Kiton или дори да наеме частен самолет.

Иноваторите в света на изкуството говорят за „фракционализиране“ на старите майстори, като стотици хора притежават мъничко парче от Рембранд. В днешно време всеки се наслаждава на хубавите неща в живота и публикува преживяванията си в социалните мрежи Така премиум стоките (или поне тези, които възприемахме до този момент за такива) вече не изглеждат толкова луксозни, а започват да приличат на ширпотреба. 

Най-доброто от най-доброто

Следствието от всичко това е, че богатите вече харчат за по-големи и по-добри неща - все по-често това са услуги, а не стоки. The Economist изследва индекса на ултралуксозните услуги, който включва различни компоненти - от билет за Супербоул до хранене в ресторант с три звезди Мишлен. 

Става въпрос за преживявания, които имат глобално признание и за които е възможно да се открият надеждни данни за цените в продължение на много години назад. Индексът, според според изчисленията, се е повишил с 90% от 2019 г. насам. И дори на фона на спада в цените на премиум стоките от 2023 г. насам, той продължава да се покачва.

Поскъпването на луксозните услуги отразява същата динамика, която е навредила на колекционерските стоки. Изданието дава пример с Le Bristol, може би най-добрия хотел в Париж. В момента има глобално търсене за плуване в басейна на покрива му, от който се открива гледка към Айфеловата кула. Много от гостите на озеленената му тераса прекарват повече време в снимане на коктейлите си, отколкото в пиене. И все пак в Le Bristol има по-малко от 200 стаи, което прави настаняването изключително трудно. Една нощувка там сега струва два пъти повече, отколкото през 2019 г.

Много хора биха искали опитна камериерка, която да се грижи добре за дома им, но намирането на такава е изключително трудно. В Америка заплатите на този тип професии са с около 50% по-високи, отколкото през 2019 г. Домакините в Палм Бийч, луксозната част на Флорида, сега редовно печелят по над 150 000 долара годишно. 

Можете да препродадете часовник, но не можете да „препродадете“ ден, прекаран на Централния корт на Уимбълдън. От 2016 г. насам цената на петгодишната "облигация", която дава право на билет за най-гледания тенис турнир, се е повишила от около 50 000 паунда (67 000 долара) до над 100 000 паунда. Цената на билет за Супербоул е двойно по-висока от тази преди няколко години. Посещението на Met Gala в Ню Йорк, ако можете да си осигурите билет, струва над два пъти повече, отколкото през 2019 г. Цената на менюто в Benu (ресторант с три звезди Мишлен в Сан Франциско) се е повишила със 78% от 2015 г. насам. 

Когато се храните на тези места, вие не купувате просто храна, а удоволствието, че за тези няколко часа никой друг на Земята не би могъл да седне на вашата маса. Седмици на модата в Ню Йорк и Париж, ексклузивни събития за набиране на средства, плейофите на НБА - местата за тези събития са силно ограничени, което прави още по-удовлетворяващо да демонстрирате пред другите, че не са били там. Може само да се предполага колко ще струва  билет за финала на Световното първенство по футбол догодина, който ще се играе близо до Ню Йорк. 

Това е голяма част от привлекателността на този тип преживявания и доказателство за техния "премиум" етикет. След като може да сте един от малцината хора, които гледат как Джуд Белингам и Килиан Мбапе се изправят един срещу друг, защо бихте си правили труда да участвате на търг и да платите десетки хиляди долари за бутилка вино?

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Учени откриха молекула, която би могла да спре развитието на Паркинсон
Интроверт или екстроверт? Какво ще кажете за отроверт?
Зеленски вижда три начина за финансиране на покупки на ракети "Томахок", ако САЩ одобрят доставките
На днешната дата, 14 октомври. Петковден
Астрономи са заснели за първи път две черни дупки, които се въртят една около друга
Китайски квантов компютър влезе в търгвска употреба
Кристалина Георгиева: Страните по света нямат регулаторна и етична база за изкуствения интелект
СЗО: Бързо нараства антибиотичната резистентност в света