Великите марки: Бонбони Pez
PEZ се появява на бял свят във Виена преди повече от 80 години. През 1927 г. австриецът Едуард Хааз изобретява този нов бонбон от пресована мента. Pez идва от немската дума за мента (pfefferminz), от която той взема първата, средната и последната буква и създава името. Това е също така един от първите ментови освежители за възрастни, който Хааз решава да продава като алтернатива на пушенето.
Първоначално ментолките са опаковани в ламаринени кутийки. Едва през 1948 г. се ражда дизайнът на Pez такъв, какъвто го познаваме и до днес, но все още без прословутите си глави или каквито и да е фигурки. След няколко успешни години г-н Хааз решава да увеличи продажбите и като всеки бизнесмен от онова време обръща поглед към Съединените щати. Годината е 1952, когато компанията отваря новия си офис там. Курт Алина и Фред Блум стават изпълнителни директори. Именно това дуо има изключително значение за развитието на Pez. Започват да експериментират с различни вкусове, но по-важното - предлагат да поставят "глави" на кутийките. Искат по този начин да привлекат вниманието на децата, вместо да развиват продукта като алтернатива на тютюнопушенето за възрастни. Едуард Хааз е категорично против идеята. Но дори той трябва да признае, че греши - нещо, което се случва, след като вижда новите финансови резултати от продажбите.
Първата фигурка, която Алина и Блум поставят, е на Дядо Коледа, а след него - на космонавт. През 1957 г. за Вси светии слагат вещица, скоро след това - нов Дядо Коледа и великденски заек. Концепцията се развива и работи. Скоро започват и с лицензирани продукти, като първият е Попай Моряка, Каспър и след това клоунът Бозо. В началото на 60-те марката Pez е толкова голяма и успешна, че започват преговори с Уолт Дисни. Доналд Дък, Мики Маус и всички техни приятели скоро стават част от всичко това. Успехът вече е факт.
В началото на 70-те компанията построява и своя първи завод в Америка. В близките няколко години удвоява производството. Новият завод на Pez в градчето Ориндж, Кънектикът, бълва бонбони 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата. И точно тогава нещо се случва с Pez. От суперуспешни бонбони за деца те се превръщат в нещо повече. И деца, и възрастни започват да колекционират пластмасовите кутийки. И така с времето Pez става част от американската поп култура. Изведнъж Pez се оказва редом със звезди като Coca-Cola, Big Mac и Campbell's. Колекционерите на Pez я превръщат в икона.
Компанията така и не рекламира истински своите продукти. В края на 40-те и началото на 50-те години пуска няколко реклами в Австрия, но не нещо голямо. И все пак продава повече от 3 млрд. бонбони Pez, и то само в Щатите. Както Алина и Блум казват: "Защо трябва да рекламираме, след като получаваме безплатна реклама от филмите, телевизията и феновете?". Трябва също така да отбележим и забележителния факт, че Pez има 98% разпознаваемост сред децата в САЩ, при това без нито една реклама!
Pez е пионер в това, което днес наричаме "интерактивен бонбон". Марката има много отдадени и запалени потребители. Защото, когато си купуваш Pez, ти си купуваш много повече от кутийка с бонбони. Хубави са на вкус, ако си дете, си играеш с тях, а на по-късен етап, като пораснеш, започваш да ги колекционираш. През годините са произведени над 1000 различни кутийки. А ако започнем да броим и разнообразието от цветове, промоционални опаковки и т.н., никой не знае наистина каква е точната бройка. Мой приятел, който е заклет Pezhead, притежава около 950 в колекцията си. Библията "Pez наръчник за истински колекционери" от Джон Дж. Ласпина е публикувана в 19 издания и има още няколко допечатки. Наскоро колекционер от Калифорния плати 7000 долара за ранна кутийка на Pez с мека глава на Мики Маус. Колекционерите обикновено се срещат и купуват през E-bay. Но съществуват и Pez фестивали по цял свят и много фен зони, като Pez Central и Pez Paradise. Миналата година Скандинавският музей направи Pez изложба под наслов "Колекционерите и културната история". И тук вече не говорим просто за някакви дечица, които обичат бонбони. Тук става въпрос за нова икона на поп културата.
Когато Курт Алина и Фред Блум бяха уволнени и принудени да се оттеглят поради причина, все още неизвестна, много от работещите в Pez също напуснаха в знак на протест. Именно те двамата издигнаха едно малко австрийско ментово бонбонче до невъобразими висоти. Те създадоха американска суперзвезда. Сега новият изпълнителен директор Скот Макуийни пое нещата. Начело с него компанията Pez присъства в над 60 страни и продължава да се разраства. Не знам много за г-н Макуийни, но със сигурност трябва да има добро чувство за хумор.
На визитната му картичка е написано: Scott McWhinnie, Pezident.
Архив/ сп. "Мениджър"
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.