Какво стои зад успеха на българската компания Евромастер?

Какво стои зад успеха на българската компания Евромастер?

Тази година бългaрската компания „Евромастер Импорт Експорт“, която е в сектора с майсторски инструменти и техника, отбелязва 30 години на пазара. През последните 5 години екипът се радва на бърз растеж на продажбите от 50% и достигане на годишен оборот от 65 млн. лв. С поглед към все повече иновации и разрастване на бизнеса в съседни страни, Евромастер налага през последните 30 години над 10 собствени марки с портфолио от 6000 продукти, а в екипа на компанията работят 290 служители, от които над 60 в чужбина. За пътя на успешното бизнес дълголетие разказват основателите на компанията, братята Баша   

- Как решихте да създадете собствена марка продукти и коя беше първата от тях?

Лино Баша - съдружник: Имаме над 10 собствени бранда на Евромастер, които са създадени с идеята да отговарят на търсенето и нуждите на потребителите. Марките ни са на 21 години, а компанията - на цели 30. Стартирахме в далечната 1992 г. като малка семейна компания. Насочихме се към пазара на любителските инструменти, тъй като преценихме, че има сериозна липса на съвременни и качествени стоки в сектора на електро-  и ръчните инструменти. През 2000 г. решихме да създадем първата собствена марка: Българската марка майсторски инструменти Raider, а една година по-късно и Topmaster Professional.

- Каква беше стратегията ви за експанзия на българския пазар?

Мохамад Баша- съдружник: Компанията е създадена в бурните години на България – далечната 1992 г. След няколко години на пазара, в един момент осъзнахме, че можем да заложим на популярния в световен мащаб модел на изнесено производство, вместо да бъдем само представители на конкретни търговски марки. Така създадохме първите собствени марки инструменти през 2000 година. После решихме да инвестираме в голяма логистична база, защото бизнеса започна да се разраства бързо, а през 2007 г. открихме и собствена фирма в Румъния. За да управляваш добре складови наличности и да мислиш за разширение, ти трябват както добри търговски партньори, така и добра логистика и ние инвестирахме във внедряването на стандартите на ISO 9001 за качество и ERP система за над 1 млн. лв. Сега през 2022 г. откриваме нова логистична база в Румъния в индустриалния парк Калан, с обща площ от над 5000 кв.м, което значително  ще увеличи капацитета за съхранение на стоки и доброто управление на доставките за широката гама продукти на Евромастер. Инвестирането обратно в бизнеса, в иновации и технологии, спомага за разширяването на дейността.

Като стратегия, ще продължим и занапред да отделяме инвестиции за нови логистични бази, да отговаряме на нуждите на пазара чрез R&D екипа ни, като обогатяваме портфолиото си, което вече достига 6000 продукта.

- На какво се дължи 30-годишният успех на Евромастер?

Лино Баша: Продуктът! Съсредоточени сме върху създаването на продукти, които отговарят на търсенето на потребителя. Развойната дейност и иновациите са ключът на успеха на Евромастер. Обръщаме внимание на всеки един детайл. Нашите крайни клиенти са много различни - от доктори и градинари, до лекари и учители – всеки има инструменти у дома. В същото време работим и с професионалисти - майстори и строители, които искат все повече от нас. Когато създаваме продукт, той трябва да отговаря на техните изисквания. Трябва да доставяме иновативни и модерни решения. Затова влязохме в света на батерията. Така например създадохме серията R20 System под бранда Raider и към момента над 100 продукта работят с една и съща батерия. Това е изключително удобно по време на работа. Една батерия, много възможности.

Нашите инструменти определено участват във всеки аспект в изграждането на новата България. Рядко може да се намери майстор, който да не работи с наши инструменти.

- Какъв е екипът, който стои зад Евромастер и как се справяте с мотивацията и ангажираността?

Мохамад Баша: Ние инвестираме обратно в екипа си, както и в поддържането на добри отношения с партньорите ни. Към момента екипът общо наброява 290 служители, които заемат различни позиции в отделите на фирмата. Немалка част от тях – повече от 50 души - са дългогодишни служители и работят над 10 години в компанията. Подкрепяме мотивираните кадри с възможност за професионално развитие и растеж. Работим със социални програми, с които да поддържаме персонала, да развиваме уменията на хората, което подпомага развитието на фирмата особено във времената, в които живеем. По време на пандемията през 2020 г., както и до момента, правим всичко възможно да осигурим условия, в които да се грижим и да пазим здравето на нашия персонал, което е от изключителна важност. Евромастер работи така, че служителите да чувстват постоянната грижа на компанията за тях.

През юни 2022 г. направихме голяма двудневна конференция и гала вечеря, на която събрахме над 330 гости – служители и търговски партньори. За нас беше голям емоционален заряд, да ги видим всички заедно и да споделим 30-годишния успех на компанията. Голямата изненада за всички гости, бе триметровия робот като от фантастичния филм „Трансформърс“, изграден от самите служители с продукти на компанията, което показва техния ентусиазъм и креативен подход и вдъхнови присъстващите и нас, съдружниците. Заедно можем повече.

- В днешно време бизнесът има силен социален принос.  Подкрепя ли „Евромастер Импорт Експорт“ различни каузи и припознават ли се служителите с тях?

Ахмад Баша – съдружник: Другото лице на нашия бизнес, на нашата работа, е да бъдем социално отговорни, въпреки че избягваме да го афишираме. Ние се включваме във всякакви инициативи, културни дейности, хуманитарните акции на Червения кръст, в подкрепата на Софийския университет. Още когато започна пандемията направихме едно голямо дарение на ВМА. Участвали сме в изграждането на много детски площадки, както и в ремонта на детските градини. Подкрепяме „Съюза на глухонемите в България“, различни спортни федерации и мероприятия и участваме в инициативата „Да почистим България за един ден“. Подпомагали сме заснемането на филмови продукции и много други. Част от инициативите идват от предложения на самите служители, а те активно се включват в тях. При нас всичко се обсъжда в разширен състав. Това говори и за нашето отношение към мнението на екипа във вземането на значими решения за бизнеса и корпоративната ни политика. 

- Важно ли е следпродажбеното обслужване като част от стратегията на всеки бизнес за успеха на компанията?

Талеб Баша – съдружник: Вярваме, че качественото следпродажбено обслужване е част от стратегията за изграждане на лоялни клиенти и високо доверие към марката. С разширяването и модернизирането на централния ни сервиз още през 2014 г. инвестирахме над 600 хил. лв. Процентът на рекламации е изключително нисък, но броят продадени машини расте ежегодно, има и сезонни пикове и затова трябва да се мисли за качествено обслужване на клиентите. Raider е сред предпочитаните марки електроинструменти с годишни продажби на над 600 хил. машини.

Високото ниво на обслужване е процес, който не търпи застой, изисква непрекъснати инвестиции, развитие и иновации. 

Преди закона да задължи търговците да приемат директни рекламации, съществуваше необходимост от изграждането на голяма сервизна мрежа. В момента имаме 45 сервиза, действащи на територията на цялата страна. Откакто промениха закона и потребителите имат право да направят рекламация при търговеца, намаля нуждата от разширяване на сервизната мрежа, защото търговците изпращат уредите за ремонт директно в централен сервиз. Бъдещите ни намерения за инвестиции включват изграждане на нова съвременна сервизна база и изчистване на процеса на комуникация с партньорите ни.

Вярваме, че това е правилната стъпка за развитие, успешно доказала се в западните ни партньори. Инвестирайки в един централизиран сервизен център реално съкращаваме срока за отремонтиране, по-бързо, обслужваме рекламации и въпроси относно продуктите и градим екип от профилирани специалисти, което подобрява съществено качеството на обслужване.

- Каква е маркетинг стратегията ви, за да поддържате имиджа на вашите марки при такава силна конкуренция от международни брандове?

Лино Баша: Не спираме да сме активни! Маркетинговите ни кампании са разнообразни и постоянни. Правим промоции и игри, раздаваме подаръци, комуникираме чрез всички канали към нашата аудитория, визуално присъстваме добре и в самите търговски обекти. Стартирахме 2022 г. кампанийно с пътуващ екип из страната (така нареченото road show) със забавни продуктови демонстрации на живо, игри, колело на късмета, в които комуникирахме с нашите клиенти на локално ниво. Отделно направихме няколко игри и промоции на национално ниво „30 години Евромастер. 30 страхотни награди“. През юни проведохме събитие 30 години Евромастер, с което показахме нашата признателност към всички наши служители и партньори, което бе уважено от над 330 гости от България, Румъния, Гърция и Сърбия и други държави. Заснехме поредица от клипове под мотото „30 години Евромастер. 30 истории“, която предстои да стартира и бе много емоционален проект за нас. Напомняме за себе си постоянно.

Вижте и видео с интервюта на собственици мениджъри и партньори на компанията.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ