Защо най-големият производител на течен шоколад поведе война срещу турските продавачи на лешници?

Защо най-големият производител на течен шоколад поведе война срещу турските продавачи на лешници?

Отношенията между турските търговци на лешници и Ferrero, италианската сладкарска група, производител на Nutella, се влошиха през последните месеци, тъй като лошата реколта и спекулативните покупки ограничават доставките, а високите цени не се харесват на купувачите. 

Цената на лешниците, която е от съществено значение за сладкарските изделия и шоколадите на Ferrero, почти се е удвоила от началото на лятото, след като пролетните слани и разпространението на вредители в Турция намалиха количеството на произведените ядки. Ferrero, която консумира около една четвърт от световното производство на лешници, преустанови покупките от южната ни съседка, използвайки собствените си запаси и снабдявайки се с доставки от Чили и САЩ. Но това ограничение засега не успява да "охлади" пазара, пише Financial Times. 

Лондонски търговци казват, че цените дори са се повишили допълнително, тъй като турските посредници купуват агресивно от фермерите, надявайки се, че най-големият потребител на ядките в света скоро ще бъде принуден да се върне на пазара.

„Местните дилъри в Турция на практика купуват всичко, до което се докопат, в очакване Ferrero да отстъпи и да купи това, което се предлага. На практика това е "извиване на ръце" и е въпрос на време някоя от двете страни да отстъпи“, коментира Джайлс Хакинг от CG Hacking, търговец, базиран в Лондон.  

Марко Бота, генерален мениджър на Ferrero Hazelnut Company, вътрешното подразделение на групата за снабдяване и преработка на лешници, се шегува, че италианският производител на сладкарски изделия „се превръща в новия Годо на турските крале на лешниците“. 

„Всички играят игрички“, каза той пред Financial Times, визирайки дилърите. 

Слаба реколта, високи цени

В нормална година Турция събира между 600 000 и 700 000 тона лешници - почти две трети от световното предлагане, което възлиза на около 1,1 милиона тона. Тази година търговците смятат, че производството на Турция може да падне до 500 000 тона или по-малко, което ще стесни и без това малък пазар.

"Въпреки официалните турски прогнози за реколта от 450 000 тона, не мисля, че реалната цифра ще надхвърли 300 000 тона“, каза Джемил Темиз, президент на клона Улубей на кооперацията Фискобирлик - първата и най-голяма асоциация за продажби на лешници в Турция.

Късните слани в източното Черно море и нашествието на кафявата мраморна миризливка, която турците наричат „спутник“, допълнително намалиха използваемите добиви. Цената на естествените лешници – ядки без черупки – се е повишила от около 9 000 долара за тон през юни до 18 000 долара към момента.

Турският зърнен съвет (TMO), който определя минимална цена за лешниците, повиши нивото си на подкрепа с около 20% този сезон, но пазарът бързо го надмина.  

Въпреки намаляващите доставки, Ferrero изчаква цените на лешниците да паднат. „Тази година имаме много дълго покритие и не бързаме да купуваме“, казва Бота. 

Диверсификация на доставките

Ferrero прекара последните две десетилетия в разработване на производство на лешници в Чили и САЩ, които сега произвеждат приблизително по 100 000 тона годишно. Диверсификацията позволява на компанията да избегне нестабилните периоди, каза Бота. „Това ни дава възможност да се справим с години като тази, в която имаше слана в Турция и сух период през лятото“, добавя още мениджърът на компанията. 

Въпреки това Турция остава в основата на веригата за доставки. Ferrero няма писмено споразумение с турския съвет по зърното, но, според Бота, ангажиментът на компанията към страната е дългосрочен. 

Засега от Ferrero не коментират дали покачващите се цени на лешниците биха могли да доведат до поскъпване на изделията на Nutella. Бота каза, че производителите на сладкарски изделия като цяло ще намерят начин да управляват всички „непропорционално високи“ цени, като коригират рецептите, за да променят вкусовете или да намалят скъпите съставки. По думите му обаче, Ferrero обаче няма да се наложи да прави това поради стратегията си за снабдяване и вече сключените договори. 

Освен търговците, малките производители също складират лешници, казват турските износители. Въпреки това, за много производители слабата реколта тази година е унищожила печалбите, въпреки по-високите цени.

В хълмовете близо до Орду на брега на Черно море, фермерът Саадетин Ирмакчи коментира пред FT, че овощната му градина е дала само 30 кг ядки - едва 2 процента от типичните 1,5 тона за годината. Като се има предвид инфлацията в Турция от над 30 процента и минималната дневна заплата от 1200 лири за берачите, покачващите се пазарни цени не са донесли голямо облекчение. „Рибарите в Черно море печелят за един ден това, което ние печелим за цяла година“, казва той. 

Може ли Турция да загуби позициите си?

Стратегията за диверсификация на Ferrero и появата на нови производители предизвикват страх в турската лешникова индустрия. 

„Има параноя, че Турция ще загуби пазарния си дял“, каза Фират Бакъджъ, директор по износа в Poyraz Poyraz Hazelnut, един от петте най-големи износители на лешници в страната. „Чили се развива агресивно, като целта им е да увеличат реколтата си до 200 000 тона и изглежда, че биха могли да постигнат тази цел в рамките на пет до десет години.“

Бакъджъ добавя, че нарастващите разходи за труд в Турция са подкопали конкурентоспособността. „Лешникът е агнешкото на ядките – високо качество, с изтънчен аромат. Но Турция не успя да изгради марка. Винаги е действала като подизпълнител за Европа“, смята той. 

Бакъджъ каза, че позицията на Ferrero е увеличила напрежението на пазара. „Когато цените на лешниците достигнаха 320 лири за килограм, Ferrero каза, че ще купува на 260 лири и никой не искаше да продава". 

Той твърди, че италианската група е станала твърде мощна. „Превърнахме един от най-големите купувачи на лешници в света в един от най-големите брокери. Никоя държава с всичкия си разум не прави подобно нещо“, твърди Бакъджъ.

Ferrero обаче няма планове да забавя темпото. Компанията се стреми да удвои приходите си в рамките на осем години, запазвайки модела, който я превърнал в една от най-големите частни хранителни групи в Европа.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Как да научите мозъка си да преодолее перфекционизмa?
Шефът на Microsoft за изкуствения интелект: Само биологичните същества могат да бъдат съзнателни
Седмичен хороскоп: Звездите за бизнеса от 3 до 9 ноември
Обирът в Лувъра: Дело на дребни престъпници
България е единствената страна в ЕС, която събира за рециклиране толкова устройства, колкото продава на пазара
Защо най-големият производител на течен шоколад поведе война срещу турските продавачи на лешници?
Тръмп: Не вярвам да влезем във война с Венецуела, но дните на Мадуро като президент са преброени
САЩ искат повече държави да използват долара. Кои са кандидатите?