Блясъкът се завръща: Париж показва кралски съкровища след шокиращия обир

Блясъкът се завръща: Париж показва кралски съкровища след шокиращия обир

Днес в Париж се открива бляскава изложба на кралски бижута, въпреки че градът все още е разтърсен от дръзкия обир на скъпоценности в Лувъра, предава Асошиейтед прес. Четириминутната операция през октомври изпразни витрините в галерия „Аполон“ в Лувъра и доведе до нейното затваряне. Скандалният обир разклати общественото доверие в културната сигурност на Франция.

Докато ограбената галерия остава запечатана, друг музей наблизо показва диаманти и тиари, преживели революции, изгнание и империи – съкровища, които са успели да избегнат вида плячкосване, от което сега страдат бижутата на Лувъра. Изложбата „Династични бижута“ в Hôtel de la Marine – самият той място на прочутия обир на коронни скъпоценности през 1792 г. – се открива в момент на национална чувствителност.

Разположена в четири галерии, експозицията представя над сто предмета, впечатляващи както с блясък, така и с мащаб. Експонатите са от колекцията „Ал Тани“, музея „Виктория и Албърт“, като някои от скъпоценностите са предоставени от институции и личности, сред които крал Чарлз III, херцогът на Файф, Cartier, Chaumet, както и от националните колекции на Франция.

Сред най-забележителните експонати са гигантският 57-каратов диамант „Звездата на Голконда“; сапфирена корона и изумрудена тиара, проектирани от принц Албърт за кралица Виктория, събрани за първи път от над 150 години; както и диамантени орнаменти за рокля на Екатерина Велика. Огърлица на Cartier, създадена за индийски владетел, съчетаваща европейски дизайн от ерата на платината със скъпоценни камъни на векове.

Кураторите не коментират подробности за сигурността, но Hôtel de la Marine подчертава, че е реконструиран с модерни системи за защита при повторното си отваряне през 2021 г., а галериите са проектирани с надеждни мерки за сигурност. Музеят не уточнява дали са засилени допълнителни мерки след обира в Лувъра.

Въпреки това новата изложба се открива в момент, когато Париж спешно засилва защитата на музеите.

Миналия месец директорът на Лувъра Лоранс де Кар обяви, че ще бъдат инсталирани около 100 нови камери за наблюдение и модернизирани системи срещу проникване, като първите мерки ще бъдат въведени след седмици, а пълната мрежа – до края на следващата година. Разследването на обира продължава, а откраднатите предмети все още не са открити.

Артур Бранд, детектив за изкуство от Амстердам, заяви, че обирът в Лувъра е засилил бдителността в институции като Hôtel de la Marine.

„Властите са си взели поука от пропуските в сигурността на Лувъра“, каза той. „Крадците знаят, че тук охраната няма да е небрежна. Те са научили урока си. Добре е, че тази изложба се провежда. Животът продължава. Не трябва да се предаваме на крадците. Показвайте тези ценни предмети!“

Със затворената галерия „Аполон“, Hôtel de la Marine внезапно се очертава като основна спирка за любителите на бижута – неприятно съвпадение или неочаквано предимство – място, към което посетителите, лишени от експозицията на кралските бижута в Лувъра, естествено ще се насочат. „Показваме как големите скъпоценни камъни, тиари и предмети на изключително майсторство отразяват идентичността през XVIII, XIX и XX век“, казва Амин Джафер, директор на колекцията „Ал Тани“ и един от кураторите. „Те са израз на власт, отражение на престиж и белег на страст.“

Този показ на привилегия и власт днес се възприема различно. Само през уикенда във Великобритания протестиращи в Тауър, Лондон, заляха витрината на кралска корона с крем и ябълков сладкиш по време на демонстрация срещу неравенството.

Обирът в Лувъра изостри вниманието към произхода на подобни бижута. Музеите са под все по-голям натиск да разглеждат произхода по-честно и да адресират експлоататорските мрежи, които са допринесли за създаването на тези съкровища.

Преди Революцията сградата, известна тогава като Hôtel du Garde-Meuble, е съхранявала коронните бижута и кралските колекции – история, която изложбата директно припомня. А фактът, че бижутата от XVIII век са били откраднати през 1792 г., само засилва иронията: този район на Париж е виждал подобни престъпления и преди.

Въпреки напрегнатия фон, кураторите казват, че искат посетителите да се възхищават, да мечтаят и да откриват пластовете „обич, любов, връзки, подаръци“, вплетени в предметите.

„Всеки предмет тук разказва история“, казва Джафер пред AP. „Те сменят собствениците си от момента на създаването и продължават да оцеляват.“

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Борисов: Ще бъдем консолидирни тези дни, не на инат, а за да влезем в еврозоната
Тръмп пред Politico: Ситуацията в Европа е тежка и заплашва бъдещето на континента
Зеленски: Готови сме за прекратяване на огъня срещу енергийни обекти, ако Русия се съгласи на това
Албанският „Крал на бягствата“ се измъкна за четвърти път от италиански затвор
Саудитска Арабия позволява на богати чужденци да си купуват алкохол
Парадоксът на успеха – защо постигането на вашите целите няма да ви направи щастливи
Затвор ол инклузив: Турция строи огромна съдебна зала за едновременни процеси срещу стотици обвиняеми
Има 7 вида почивка. От кой тип се нуждаете?