Оксфордският университет избра "rage bait" за дума на годината

Оксфордският университет избра rage bait за дума на годината

Издателството на Оксфордския университет избра термина „rage bait“ за своя дума на годината за 2025 г. след тридневно публично гласуване, в което участваха над 30 000 души, предаде „Дойче веле“.

Според езиковите данни на Оксфорд, употребата на думата „rage bait“ се е утроила през последните 12 месеца, очертавайки се като определящ израз на дигиталния климат на 2025 г.

Терминът се отнася до „онлайн съдържание, умишлено създадено да предизвика гняв или възмущение, обикновено публикувано с цел увеличаване на трафика към или ангажираността на определена уеб страница или съдържание в социалните медии“.

Експерти от Oxford Language казват, че терминът улавя как онлайн културата се е развила от внимание, водено от кликвания, до манипулация, водена от емоции. Те отбелязаха, че новинарският цикъл от 2025 г., доминиран от социални вълнения и дебати за регулиране на онлайн съдържанието, е допринесъл за превръщането на думата „rage bait“ в широко разпознаваем езиков маркер .

„Rage bait“ е документирана за първи път през 2002 г. в Usenet, където описва умишлена провокация от страна на шофьор към друг водач. По-късно тя се пренесе в интернет като жаргон, особено около вирусни публикации в платформи като Twitter.

„Фактът, че думата „rage bait“ съществува и е претърпяла такъв драматичен скок в употребата си, означава, че сме все по-наясно с тактиките за манипулация, на които можем да бъдем подложени онлайн“, коментира Каспър Гратвол, президент на Oxford Languages.

„Преди интернет беше фокусиран върху привличането на вниманието ни чрез предизвикване любопитство в замяна на кликвания, но сега наблюдаваме драматична промяна към влияние върху емоциите ни и върху начина, по който реагираме.“

Оксфордската дума на годината не е задължително да е една дума. Тя може да бъде и по-дълъг израз, който експертите смятат за единична смислова единица.

Оксфордската дума на годината за 2024 г. беше „brain rot“, отнасяща се до нискокачествено, нискостойностно съдържание, намиращо се в социалните мрежи и интернет.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Д-р Стояна Нацева: Българката, която превръща човешката трансформация в стратегически ресурс за лидерство и бизнес
Полицията слага КПП-та на входовете към протеста в столицата
Седмичен хороскоп: Звездите за бизнеса от 1 до 7 декември
Откритие: Древни статуи пренаписват праисторията на човечеството
БНБ започна продажбата на стартови комплекти с евромонети
Как Испания преживя прехода от песети към евро и какви са поуките за България?
Напреженията по света са довели до рекордни приходи за оръжейните производители
Може ли Венецуела на отговори на евентуална американска атака?