Неизвесно за известните: Тайна връзка с разузнаването съпътства живота на най-прочутия германски дизайнер

Неизвесно за известните: Тайна връзка с разузнаването съпътства живота на най-прочутия германски дизайнер

Още с появата на първата си колекция през 1987 г.  марката Joop (Йооп) веднага става популярна. След представянето си на седмицата на модата в Милано, Joop предизвиква възторг сред модните критици и купувачи. А тази реакция идва, защото марката използва смели цветови комбинации, необичайни образи и оригинални детайли и така печели сърцата на много любители на модата. Това се превръща в отправна точка за развитие на бранда и последваща популярност.

Известният моден дизайнер Волфганг Йооп, който основа компанията Joop през 1986 г. в Хамбург, е един от първите майстори, които придават на обичайните мъжки дрехи нови форми и цветове. При това той го прави с едно леко заиграване с традиционната мъжка мода, но като добавя нотки на фантазия и ексцентричност.

Волфганг Йооп е роден на 18 ноември 1944 г в град Потсдам. Животът му тече по правила, което е обичайно за германците. След дипломирането си в гимназията Вилхелм не успява да се противопостави на волята на баща си. По тази причина отива в Браушвайг, за да навлезе в основите на психологията и рекламата. В това обаче той не вижда големи перспективи, бързо напуска ученето и се записва през 1968 г. на курсове за реставратори. Йооп обаче осъзнава, че и това занимание не му е по сърце и напуска обучението.

КАРИЕРА И ТАЕН ЖИВОТ

Голямата кариера на Волфганг започва през 1970 г., когато той и съпругата му Карин участват в конкурс за дизайнери, организиран от германското луксозно списание Constanze. За тяхна голяма радост двойката печели първо място. Освен това младият моден дизайнер е поканен да оглави модното списание Neue Mode. Скоро обаче осъзнава, че е предопределен за нещо повече. Година по-късно Волфганг Йооп напуска изданието и решава да се отдаде на работа като журналист и дизайнер на свободна практика. През пролетта на 1982 г. Йооп представя първата си дамска прет-а порте колекция, която през 1985 г. е последвана и от първата мъжка колекция.

Но Волфганг имал и свой таен живот. В началото на 80-те години той се свързва с източногерманското разузнаване и често пътува до Източен Берлин за тайни срещи с Щази (наименованието на Министерството на държавната сигурност на ГДР).

Модният дизайнер трябва да покаже на текстилната индустрия на ГДР какви са модните тенденции в Германия. По този начин колекциите на източногерманската текстилна индустрия ще се продават по-добре на западните пазари. В замяна на Волфганг е предложена шестмесечна виза за пътуване до ГДР. Това е изключително изкушаващо за Йооп, защото много му липсва  родният Потсдам, където е прекарал детството си.

Германската прокуратура през 1991 г. започва разследване по отношение на Волфганг Йооп като агент на тайните служби на ГДР. Това става след падането Берлинската стена и разсекретяването на досиетата на Щази. По този повод в медиите се вдига голям шум. Вярно, разследването приключва бързо, но дълбоко обиденият дизайнер отива да работи в Ню Йорк. В Германия той ще се върне 11 години по-късно.

БИЗНЕС В САЩ

Снимка: Shutterstock

След като се установява в Щатите, Волфганг създава и пуска на американския пазар първите си колекции аромати. Освен това той редовно представя колекции на седмицата на модата в Ню Йорк. Американските търговци на дребно ги изкупуват с голяма скорост и една от тези компании е Saks Fifth Avenue. Йооп превъръща името си в търговска марка и добавя удивителен знак към нея, което трябва да символизира знак за енергичност. От този момент нататък под тази марка може да бъдат купени дрехи, обувки, очила, бижута и парфюм. Joop! не е просто дизайнерска запазена марка, тя оформя начина на живот на своите почитатели. Трябва да се отбележие, че дизайнерът Йооп предоставя само скици и лицензи, но не се занимава със самото производство на дрехи.

През 1998 г. Йооп и бившият му бизнес партньор продават 95% от акциите в Joop! на конгломерата Wünsche AG от Хамбург. Дизайнерът обаче все още остава творчески директор на марката. В крайна сметка напуска творението си през 2001 г., като продава останалите 5% дял във Wünsche AG.

КОЛЕТОТО НА КЪСМЕТА СПИРА

Колелото на късмета обаче променя траекторията на движението си - в края на 2001 г. става известно, че собственикът Joop! е затънал в огромни дългове. През 2003 г. той обявява фалит. През същата година компанията, която се справя с ликвидацията на Wünsche AG, продава Joop! на трима бивши получатели на лицензи в равни дялове на бизнес подразделенията - дрехи, аксесоари, парфюми и козметика.

През 2006 г. швейцарската компания Holy Fashion Group се разплаща с притежателя на лиценза Егън Гопфейлд и се сдобива с бизнеса на Joop! за производство на облекло и аксесоари.

Joop! продължава да угажда на своите почитатели с уникални, стилни и качествени модели облекла за мъже и жени. Всяка нова колекция на марката се отличава със своята оригиналност и уникален дизайн, който създава атмосфера на елегантност и лукс. Joop! продължава да бъде символ на отличен германски стил и високо качество.

БЛЯСЪКЪТ

Волфганг Йооп и манекенката Хайди Клум. Снимка: Getty Images

Отличава се от другите модни марки по своята оригиналност и перфекционизъм в детайлите. Колекциите на Joop! винаги отразяват най-новите модни тенденции и съчетават комфорт и елегантност. Иновацията е една от ключовите характеристики на Йооп, който винаги се стреми да създава уникални модели и използването на нови технологии в производствения процес. Индивидуалността и стилът са това, което прави Joop! разпознаваема и популярна сред модните ценители.

Бизнесът с парфюми и козметика е собственост на Coty Inc. от Ню Йорк. През 2020 г. Joop! обявява, че ще разшири своята мъжка гама в Обединеното кралство в опит да удвои приходите си. Марката отваря шоурум в Лондон. Днес Joop! предлага модерни модели дамско и мъжко облекло. Фирмата притежава магазини за търговия на дребно в Хамбург и Дюселдорф, онлайн магазин, както и няколко аутлета.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ