Учени: 50% от световното население ще бъде късогледо до 2050

Ако настоящите тенденции се запазят, след малко над 3 десетилетия половината от населението на света (почти 5 милиарда) ще страда от късогледство (миопия), като 1/5 от засегнатите ще са значително по-предразположени към слепота, пише Science Alert, позовавайки се на нов доклад.

Изследването на международен екип от учени разглежда увеличаващия се брой на случаите на късогледство през последните няколко десетилетия, за да състави прогноза за бъдещето.

Анализът включва 145 проучвания, обхващащи 2,1 милиона доброволци. Според едно изследване, между 70-те и началото на 21-ви век случаите на миопия в САЩ почти са се удвоили, а в някои части на Азия ръстът е дори по-драматичен.

Друго скорошно проучване сочи, че 96% от тийнейджърите в Южна Корея са късогледи. В Сингапур, Китай и Япония пък от миопия страдат между 80% и 90% от юношите.

По данни, само през 2000 година със състоянието са били диагностицирани около 1,4 милиарда души – 22,9% от световното население, – като при 163 милиона от тях то е било толкова сериозно, че пациентите са били застрашени от слепота и пердета.

Въз основа на тази информация, докладът, публикуван в журнала Ophthalmology, заключва: „Предвиждаме, че до 2050 година на планетата ще живеят над 4 758 000 души с миопия (49,8% от общото население), от които 938 милиона ще са в риск от слепота.“ С други думи, в периода 2000-2050 година броят на късогледите хора ще нарасне 7 пъти.

Но въпреки че състоянието се среща все по-често, учените не могат да разберат на какво се дължи то. Лесно е да свържем епидемията от миопия с по-продължителното "екранно време", но нещата не са толкова прости - все пак заболяването се е появило много преди смартфоните да завладеят света

Като вземем предвид колко скорошна е тази епидемия, изглежда вероятно тя да се дължи на комплексни промени, настъпили в поведенията и начина ни на живот през последните няколко десетилетия. Учените посочват „фактора 'среда', предимно лайфстайл промени, които са резултат от по-малкото време, което прекарваме сред природата, и по-голямото количество работа“.

Днес стоим на закрито повече от когато и да било в историята, а и малцина от нас биха могли да преживеят дори ден, без да отделят известен брой часове на някакъв екран, дали във връзка с работа, училище или за забавление.

Онова, което учените не могат да разберат, е кои биологични механизми са намесени в тези драстични физически промени в структурата на очите ни. От редица проучвания обаче знаем, че дългото време, прекарано сред природата – особено в ранно детство – намалява риска от късогледство.

В крайна сметка науката засега разполага само със солидна хипотеза, която не може да провери поради невъзможността за провеждане на дългогодишни и мащабни експерименти върху деца.

Едно е сигурно – никому няма да навреди да прекарваме повече време навън, особено ако имаме деца.