Разходите изпревариха по ръст доходите през 2022 г.

Разходите изпревариха по ръст доходите през 2022 г.

Ръстът на разходите е бил по-висок от този на доходите през миналата година, сочат нови данни на НСИ. Според тях, през 2022 г. годишният общ доход средно на лице от домакинство е нараснал с 16,9% спрямо 2021 г., докато разходите са се увеличили с 19,1%.

През 2022 г. годишният общ доход средно на лице от домакинство е 9008 лв., като в същото време харчовете средно на човек са били 8389 лева.

За последните десет години (2013 - 2022 г.) общият доход средно на лице от домакинство се увеличава 1,9 пъти, като разходите на домакинствата са нараснали със същия темп.

Реалните доходи на домакинствата (отчитайки инфлацията) обаче нарастват с едва 1,4% през 2022 г. в сравнение с 2021 г., а индексът на реалните доходи през 2022 г. спрямо 2013 г. e 146,2%.

От НСИ отбелязват, че доходът от работна заплата през 2022 г. е 4 851 лв. и се увеличава с 10.8% спрямо 2021 г. Нарастването му в сравнение с 2013 г. е 1.9 пъти.

Доходите от пенсии за последната година са 3 039 лева. Те нарастват с 31,5% спрямо 2021 г. и 2,5 пъти в сравнение с 2013 година

Доходите от самостоятелна заетост през 2022 г. са 421 лв. и нарастват с 5% спрямо 2021 г. и с 28,4% спрямо 2013 г.

Според данните на НСИ доходът от трудова дейност извън работната заплата за последната година е 71 лв. и се увеличава спрямо 2021 г. с 44,9%, а в сравнение с 2013 г. намалява с 61,0%;

Що се отнася до разходите, статистиката показва, че относителният дял на потребителския разход от общите разходи на домакинствата намалява от 83,3% през 2013 г. на 83,1% през 2022 година.

През миналата година най-много са се увеличили разходите за храна и безалкохолни напитки, но и за здравеопазване.

Изразходваните средства за храна и безалкохолни напитки през 2022 г.  са 2529 лв., или с 22,9% повече спрямо 2021 г. и със 70,9% над тези през 2013 г.

За здравеопазване през 2022 г. cредно са харчени 546 лв. - с 23,5% повече от 2021 г. и 2,3 пъти повече спрямо 2013 г.

Очаквано, нарастване има и при разходите, свързани с жилището (вода, електроенергия, горива, жилищно обзавеждане и поддържане на дома), за 2022 г. са 1566 лева, повишавайки се с 19,8% спрямо 2021 г. и 2 пъти в сравнение с 2013 г.

С малко над 22% са се увеличили разходите за транспорт и съобщения - средно по 974 лв., което е с 22,1% повече от 2021 г. и 1,9 пъти повече спрямо 2013 г.

Разходите за свободно време, културен отдих и образование през 2022 г. са 380 лева. В сравнение с 2021 г. те се увеличават с 21,8%, а спрямо 2013 г. - 1,9 пъти

Най-малък е ръстът при харчовете за облекло и обувки - през 2022 г. те са средно 281 лева, като нарастват с 9,8% спрямо година по-рано и 1,8 пъти спрямо 2013 г.

Според данни на НСИ през последната година разходите за данъци и социални осигуровки са в размер на 1 020 лв. и се увеличават с 10,2% в сравнение с 2021 г., а спрямо 2013 г. нарастват 2 пъти.

През 2022 г. относителният дял на разходите за храна от общия разход е 30,1%, което е с 0,9 процентни пункта повече в сравнение с 2021 г. и с 3,1 процентни пункта по-малко спрямо 2013 г.

Относителният дял на разходите, свързани с жилището, през 2022 г. е 18,6% от общия разход, почти без промяна спрямо 2021 г. и с 1,0 процентен пункт повече в сравнение с 2013 година.

Делът на разходите за данъци и социални осигуровки е 12,1% от общия разход през 2022 г., което е с 1,1 процентни пункта по-малко в сравнение с 2021 г. и с 0,8 процентни пункта повече спрямо 2013 година.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Премиерът: Не е време за избори
Кристиано Роналдо е най-високо платеният футболист в света
Лидерите на ЕС искат бързи действия за отключване на замразени руски активи за финансиране на Украйна
АПИ опитва да приключи всички ремонти по магистралите до края на месеца
Ключовите двигатели на икономическия растеж в България и Югоизточна Европа
Краят на октомври наближава, а Бюджет 2026 все още го няма. Лакомство или пакост?
Понижения на борсите в Европа на фона на загубите в банковия сектор*
Защо автоматизацията с чатботове е ключът към успеха на вашия бизнес: Преглед на възможностите и ролята на AI-Masters агенцията