При сигнал до спешния телефон 112 системата вече засича подателя в радиус от няколко метра
Над 2 800 000 са били сигналите до телефон 112 за първите 9 месеца на тази година. Отчита се 11% спад на фалшивите сигнали. Най-често обажданията с невярна информация са на тема бомбени заплахи за училищата. Системата обаче вече разполага с техника да засече подателя на сигнал в радиус от няколко метра. Това заяви в интервю за БНР Марина Велинова, директор на Националната система за спешни повиквания.
Най-голям брой сигнали се генерират към полицията – над 42%, следвани от тези за спешна помощ – около 39 на сто, едва към 4% са сигналите, касаещи пожарната.
Между минута и минута и половина отнема на дежурните да препратят сигнала към съответната служба, стана ясно от думите й.
Дори операторът да продължи да разпитва обаждащия се, за да установи къде е и какво се случва, по електронен път той предава сигнала към службата за спешно реагиране. Това, че продължава да разпитва гражданина, не означава, че сигналът не е предаден, пояснява Марина Велинова.
"Има обаждания от деца, от психично болни хора, от възрастни хора с деменция. Гледаме максимално да бъдем полезни, да ги насочим къде могат да се обърнат, за да се реши техният проблем", посочва директор на Националната система за спешни повиквания.
От 2021 г. Националната система 112 има нова функционалност – услуга на новите операционни системи на смартфоните, която подобрява точността на локализацията до 4000 пъти. Така при повикване към 112 от смартфон телефонът автоматично активира услугата си за местоположение и изпраща информацията.
"Точността на локализацията на открито място е до 5 метра, а з затворени помещения – в радиус до 50 метра. Има опция да показва и нивото, височината, откъдето се обаждат. Тоест можем да разберем евентуално и етажа, ако се обажда от сграда. Благодарение на тази услуга ние и службите за спешно реагиране знаем точно къде е позициониран подаващият сигнала и това позволява много бързо той да бъде установен", уточнява Марина Велинова.
Друга услуга е e-call, автоматично повикване от превозно средство към 112, при което чрез активиране на бордови сензори на МПС или чрез ръчно набиране мобилните мрежи предават набор от данни и осъществяват звукова връзка между пътниците в превозното средство и оператор на 112.
Внедрена е и услуга за достъп на хора, които имат слухови или говорни увреждания. Тя е достъпна чрез мобилно и уеббазирано приложение.
"При свързване със 112 потребителят може в чат сесия да опише проблема или чрез наличните икони за спешна помощ, полиция и пожарна да се изпрати сигнал за помощ. С изпращане на сигнала операторите на 112 получават GPS-координатите от устройството", добавя Велинова.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.