10-те най-големи бизнес сделки в САЩ
1. "Юнайтед" се обедини с "Континентал"
През месец май, „Юнайтед“ и „Континентал“ обявиха, че ще се слеят като обединиха капитали в рамер на 3.2 млр. долара, с което се превърнаха в най-голямата авиокомпания в света. След като сливането бъде официално завършено, новата мега компания ще обслужва 378 летища с центрове в 10 града. Тя ще има приблизително 5811 полета на ден и около 144 млн. пътници годишно. Тази комбинация може да донесе на компанията повече от 30 млр. долара приходи годишно или почти 50% повече от най-големия й конкурент „Америкън Еърлайнс“. Най-много спорове се водят около решението какво да бъде логото на новата авиокомпания. Кампанията за спасение на лалето - логото на „Юнайтед“ засега е доста неуспешна като се очаква новото лого бъде „златния глобус“ на „Континентал“.
2. ППП на "Дженерал Моторс"
Първичното публично предлагане на „Дженерал Моторс“ се повиши до 23 млр. долара, което повишава шансовете за успех на спасителния план на официален Вашингтон. Акциите, които бяха с първоначална цена от 27,50 долара нараснаха до 33 долара всяка. Интересът към сделката се породи най-вече от лошото финансово състояние на “GM” през последните няколко години. Компанията спечели 5 млр. долара през първите 9 месеца на годината. Ако тенденцията за печалба се задържи, това може да се окаже първата годишна печалба на компанията от 2004 година насам. Правителството вложи приблизително 50 млр. долара в „Дженерал Моторс“ в разгара на рецесията, за да спаси автомобилния гигант от ликвидация. Акциите на GM трябва да се повишат поне до 49 долара, за да може правителството да излезе поне на нула за тази година. Публичното предлагане обаче поставя компанията една стъпка по-близо до постигане на заветната цел, а именно да бъде независима от Вашингтон.
3. Лекарствени сделки
Френският производител на лекарства “Sanofi-Aventis” предлага 18,5 млр. долара за биотехнологичната фирма “Genzyme”. Ако сделката бъде сключена, това ще бъде най-голямото поглъщане за годината. „Sanofi“ иска „Genzyme“ заради портфолиото от лекарства, които се борят с такива редки заболявания като болеста на Фабри и други. Само, че сделката още е под въпрос заради позицията на Борда на директорите на „Genzyme“, който поиска 24 млр. долара. Главният изпълнителен директор на „Sanofi“, Кристофър Вибахер отговори, че няма да даде и пени повече от сегашната оферта.
4. "Метлайф" придоби част от "Ей Ай Джи"
Миналата година, заядливият и вече бивш главен изпълнителен директор на “Metlife”, Робърт Бенмош се зае със задачата да върне обратно “AIG” към живота, като изплати дълг в размер на 130 млр. долара, получени от правителството на САЩ в разгара на финансовата криза. Тази година той сключи редица сделки, една от които беше да продаде международната животозастрахователна компания „Alico“ на вече бившия си работодател. Сделката генерира 16 млр. долара за “AIG”, от които близо 7 млр. в брой. Остатъкът е бил в акции на “Metlife”. Като цяло, „AIG“ вече има почти 40 млр. долара в брой. Освен това акциите на компанияте се покачиха с близо 40% през първите десет месеца на годината. Бенмош може и да не бъде в състояние да завърши проекта си. През октомври той обяви, че се лекува от рак.
5. Земеделската банка на Китай стана обществена
Първоначалното публично предлагане (ППП) на Земеделската банка на Китай (ЗБК) създаде нещо, което беше немислимо преди едно десетилетие: комунистически Китай е осъществил ППП-та на стойност 25 млр. долара, което е три пъти повече от стойността на борсовите дебюти на „Уолстрийт“. ЗБК е оценена на близо 100 млр. щатски долара, което я прави една от най-ценните банки в света. ППП-то на ЗБК е още един символ за просперитета на Китай. ЗБК не е дори най-голямата финансова институция по пазарна капитализация. По този показател е на трето място. ЗБК има 24 хил. клона, 441 хил. служители и 320 млн. клиенти – повече от населението на САЩ.
6. Unilever "погълна" Alberto Culver
Това е сделка с "много пяна". Unilever, производителят на сапуна Dove, се е договорил за покупката на Alberto Culver за 3,7 млр. долара. Така козметичният гигант прибавя към портфолиото си марките за грижа за коса VO5, Nexxus и TRESemme. Придобиването на компанията ще изведе Unilever на водеща позиция в производството на козметични продукти. Това е идеалната синергия, защото Alberto Culver е среден производител с някои наистина силни марки.
7. Уорън Бъфет си намери наследник
Наемането на инвестиционен мениджър обикновено не е голяма новина. Но когато 39-годишен управител на хедж фондове бива избран за наследник на Уорън Бъфет, се превръща в топ новина. Тод Комбс напусна работата си в Castle Point Capital Management в Гринуич в края на 2010 г., за да се присъедини към Buffett Berkshire Hathaway. В момента Бъфет е главен изпълнителен директор на затрахователно-инвестиционната си компания. Преди три години той заяви, че има достатъчно голям избор от хора, които да го наследят на поста, но все пак е необходимо да се наеме някой, който може да поеме ролята за управление на пари.
8. Бъргър Кинг смени собственика
В края на миналото лято в сектора на бързото хранене се осъществи поредната мултимилионна сделка. Бразилска частна инвестиционна компания плати 3,3 млр. долара, за да придобие контролния пакет от акции на веригата за бързо хранене „Бъргър Кинг“. Това е още едно доказателство, че индустрията с бургери се разраства главоломно. Нещо повече, Burger King е втората голяма сделка в този сектор за годината. През февруари частната компания Apollo плати близо 700 млн. долара за CKE Restaurants, която притежава едни от най-големите конкуренти на „Бъргър Кинг“, а именно Carl’s Jr. и Hardee’s.
9. Southwest купи Airtran
В изненадваща сделка, най-големият нискотарифен превозвач Southwest придоби по-малкият си конкурент AirTran за 1,4 млр. долара. С тази сделка Southwest разширява географския си обхват все повече. Повечето от маршрутите на AirTran са в Североизточна Америка, където Soutwest са изненадващо слаби. Също така сделката беше реакция и на други сливания на авиокомпании като United и Continental. С години, индустрията имаше прекалено много самолети преследвайки прекалено малко пътници, което всъщност убиваше печалбата на всички. Само че сега нещата ще стоят по друг начин най-вече за клиентите, защото очакваното поскъпване на цената на билетите най-вероятно ще се случи.
10. IBM продаде 1% облигации
Миналото лято се случи нещо неочаквано, когато IBM спечелиха 1,5 млр. долара от продажбата на облигации, носещи лихвен процент от едва 1%. Оттогава, редица други големи компании са продали облигации на същите ниски цени. Но по това време, облигациите на IBM са били с най-нисък лихвен процент от над 3400 ценни книжа в Barclay’s Capital U.S. Сделката на IBM се оказа още един важен знак, че икономиката бавно се подобрява.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.