Германската промишленост променя курса си заради пресъхването на река Рейн

Германската промишленост променя курса си заради пресъхването на река Рейн

Германската промишленост променя курса си заради пресъхването на река Рейн

Германската промишленост търси нови начини за транспортиране на товари - от въглища до химикали, тъй като все по-честото понижаване на нивото на водата в река Рейн предизвиква смущения в най-голямата европейска икономика, съобщава Ройтерс.

Реката с дължина 1230 км, световноизвестна туристическа дестинация и част от националното самосъзнание, е търговска артерия за 80% от вътрешните превози на стоки, включително суров петрол и природен газ, на германската икономика.

Но след продължителните периоди на маловодие през 2018 г. и 2022 г. нивата на Рейн  някои части на реката отново са прекалено ниски и товарните кораби не могат да плават напълно натоварени, въпреки че те могат да поберат еквивалента на 150 камиона.

В Кауб, критично важното място за баржите по Рейн, в началото на седмицата нивото на водата спадна до най-ниското си ниво за тази година.

Миналата година по водните пътища на Германия са превозени 182 млн. метрични тона стоки, което е с 6,4% по-малко в сравнение с 2021 г. и най-ниската стойност от обединението на Германия насам.

Тъй като Южна Европа е обхваната от силни горещини, Федералната агенция за водни пътища и корабоплаване очаква тенденцията на спад да продължи.

Германският производител на химикали Covestro транспортира над 30% от готовите си продукти и получава по-голямата част от суровините за производството им по река Рейн.

"Изменението на климата и все по-честата поява на ниски нива на водата поставят значителни предизвикателства пред Covestro, както и пред други компании", казва Уве Арндт, който ръководи работната група за Рейн на Covestro.

Ето защо групата е наела две нисководни баржи, които могат да снабдяват клиентите със солна киселина дори когато нивото на Рейн в Кьолн спадне до 0,40 метра.

На около 260 км надолу по реката BASF също започна да използва нисководен кораб за снабдяване на своя център в Лудвигсхафен, който получава около 40% от суровините си по Рейн.

В случай на запалими и токсични химикали реката често е единственият възможен вариант за транспортиране.

Но нивата под един метър в Кауб означават, че традиционните баржи трябва да намалят товара си повече от два пъти до по-малко от 1 500 метрични тона, казва корабоплавателният кооператив DTG.

Новият танкер на BASF с ниско съдържание на вода - Stolt Ludwigshafen - обаче все още може да носи товар от 2300 тона и да преминава през тясното пространство в Кауб при свръхниски нива от 30 сантиметра.

Вицепрезидентът на BASF Барбара Хойер заяви, че химическият концерн номер 1 в света зависи от Рейн, тъй като повечето течни суровини, включително нафтата, се транспортират по реката.

"Нуждаем се от много, за да поддържаме производството, а е много трудно да преместим тези обеми", казва тя.

Thyssenkrupp, която обяви форсмажорни обстоятелства по време на сухия период през 2018 г., тъй като вече не получаваше достатъчно суровини, е наела дългосрочен влак, който може да доставя около 3000 метрични тона въглища, необходими за производството на стомана, всеки ден.

Артерия на икономиката

Въздействието на ниските нива на водата не се ограничава само до големия бизнес. Брутният вътрешен продукт на Германия се сви с 0,4 % през 2018 г., тъй като трафикът по Рейн се забави.

По правило, ако нивото на водата в Кауб падне под 78 сантиметра за 30 последователни дни, какъвто беше случаят през 2022 г. и 2018 г., индустриалното производство спада с 1 %, според Института за световна икономика в Кил.

Deutsche Bank, която вече очаква икономиката на Германия да намалее с 0,3 % през 2023 г., смята, че един продължителен период на ниски нива на водата може да забави възстановяването на страната от рецесията.

Членът на борда на директорите на DTG Роберто Спранзи обаче заяви, че търсенето на морски транспорт е намаляло в съответствие с по-ниската икономическа активност, което означава, че въздействието на ниските нива на водата може да бъде по-управляемо, отколкото през предходните години.

Победители и губещи

Маржовете на печалба в промишлеността са свити от по-високите цени на превозите и разходите за наемане на нисководни баржи.

Но логистичните фирми се възползват от нарастващото търсене на плавателни съдове, адаптирани към по-ниските нива на реките.

"Очакваме, че поради изменението на климата екстремните ситуации по река Рейн ще се случват по-често", казва Майкел Уйтеуал, генерален мениджър в Stolt-Nielsen.

Компанията води разговори с няколко клиенти, чиито обекти се намират на Рейн или в близост до него, относно нисководни баржи, каза тя и добави, че фирмите са загрижени за целостта на своите вериги за доставки.

Германската HGK Shipping, подразделение на общинската компания в Кьолн, строи три такива кораба за клиенти, сред които е световният търговец на зърно Archer-Daniels-Midland Co.

Нейният главен изпълнителен директор Щефен Бауер заяви, че енергийните, химическите и стоманодобивните компании разполагат с ограничени алтернативи за транспортиране на големи количества суровини.

"Липсват капацитет, инфраструктура и персонал в краткосрочен и средносрочен план, за да се премине към железопътния и автомобилния транспорт", каза той.

Фирмата за химикали Evonik, която също е потребител на нисководни лодки, се съгласи, че железопътната система на Германия се нуждае от мащабно модернизиране и че водещата индустриална държава не може да разчита на второкласна железопътна мрежа.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ