Закуска за 40 цента: Как изглежда дефлацията в Китай
В ресторантите Nanchengxiang в Пекин клиентите се хранят със закуска на шведска маса с три вида оризова каша, кисела и пикантна супа и мляко - всичко това на цена от 3 юана (0,40 долара), съобщава Ройтерс.
"По време на пандемията се появиха много добри и евтини продукти. Не всички от тях издържат. Но постоянно има нови добри оферти, просто трябва да излезете и да ги намерите“, казва 71-годишният Гао И, докато закусва с внука си в един от 160-те обекта на веригата в китайската столица.
Ето как изглежда дефлацията в Китай.
Слабият апетит на потребителите разпалва ценова война между веригите ресторанти от по-нисък клас в Китай, която според анализаторите може да навреди на по-малките предприятия, които се борят да се справят с отстъпките, предлагани от по-големите играчи.
Както се видя в Япония през 90-те години на миналия век, дефлацията - ако е продължителна - може да се отрази негативно на икономическия растеж.
"Необходими са добри оферти, за да влязат потребителите през вратата, така че има голям натиск върху тези предприятия да намерят маржове", казва Бен Кавендер, управляващ директор на China Market Research Group в Шанхай.
За разлика от западните страни, по време на пандемията китайците бяха оставени да се справят сами с финансовите си проблеми, а държавната подкрепа беше насочена главно към производствения сектор. След като ограниченията бяха премахнати, не се стигна до незабавен потребителски подем, както прогнозираха някои икономисти.
Тъй като заплатите и пенсиите почти не се увеличават, а пазарът на труда е много несигурен, желанието за харчене е ограничено, а в условията на едва растяща икономика доверието е ниско.
"Стратегиите за отстъпки, които предлагат на потребителите по-изгоден избор, съответстват на настоящата икономическа ситуация", казва Джу Данпенг, анализатор на храни и напитки и заместник-ръководител на Алианса за насърчаване на безопасността на храните в провинция Гуандун.
Според служителите централният магазин в Нанченгсян е бил пълен днес, както всяка сутрин след стартирането на сделката за 3 юана през май. От компанията не отговориха на въпросите на Ройтерс относно маржовете на печалба и бизнес стратегията.
Xishaoye, франчайз за хамбургери в Пекин, също обяви по-ниски цени, като персоналът заяви, че някои продукти ще бъдат с цена до 10 юана. Yum China, оператор на KFC в страната, примамва клиентите с меню от бургери, закуски и напитки за 19,9 юана.
"Трафикът се възстанови, но разходите на човек намаляха", казва Джоуи Уот, главен изпълнителен директор на Yum, пред Ройтерс.
"В съзнанието ни пандемията изглежда така, сякаш се е случила много отдавна. Всъщност това не е така. Хората се нуждаят от време, за да се адаптират.“
Ресторантьорът Донг отишъл на мокрия пазар в центъра на Пекин около обяд в четвъртък, но не купил нищо.
"Имам ипотека за жилище и дете. Нямам друг избор, освен да бъда по-предпазлив", каза 33-годишният Донг, който посочи само фамилията си от съображения за поверителност.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.