Най-дългите тунели в света (7)

Най-дългите тунели в света (7)

Днес ще ви разкажем за друг тунел, който преминава през Алпите – Монблан. Той свързва Шамони във Франция и Курмайор в Италия. Това е един от основните маршрути през Алпите, особено за Италия, която разчита на тунела за транспортирането на около една трета от нейния товарен превоз към Западна Европа.

Тунелът преминава през планината Монблан. Дълъг е 11,611 м. След като е отворен за движение той скъсява маршрута от Франция до Торино с 50 км и до Милано със 100 км.

Строежът на съоръжението е започнат през 1957 г. 5 инженера и 350 работници са ангажирани. Приключен е през 1965. Тунелът е широк 8,6 м и висок 4,35 м. Съставен е от две двупосочни линии на движение. Плановете да бъде удължен така и не са реализирани заради липса на финансиране и яростна съпротива от страна на местните жители, които се противопоставят на нарастването на трафика в техния район и вредите от него.

Монблан първоначално е управляван от две публични компании – от френската страна ATMB и от италианската – SITMB. През 1999 г. обаче в него възникна пожар, който беше смятан от мнозина за доказателство за това как липсата на координация в управлението може да навреди на безопасността в един тунел. От тогава инфраструктурното съоръжение е управлявано от общо дружество – MBT-EEIG, контролирано едновременно от френската и италианската фирма.

На 24 март 1999 г. 39 души загинаха в тунела след като се запали белгийски транспортен камион, който превозваше брашно и маргарин. Десетки оцеляха и бяха спасени при експлозията. След инцидента бяха въведени радикални, изначални промени по отношение на безопасността в тунела, който остава затворен в продължение на 3 години. Причините за пожара останаха спорни. Някои твърдят, че е възникнал след като незагасен фас е хвърлен върху камиона. Други смятат, че е заради неизправност в двигателя. В момента тунелът се ползва с едни от най-прецизните мерки за сигурност. Движението в него непрекъснато се наблюдава от специализирани екипи.

Инцидентът в Монблан стана повод за учредяването на Френската служба за разследване на наземни транспортни инциденти.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ