Бизнес БРОЙ /// Мениджър 07/2025

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 3 / 4

Кръстопът от възможности

С присъединяването към еврозоната и задълбочаването на европейската интеграция България има реален шанс да се утвърди като логистичен хъб за Югоизточна Европа

Автор:

Николай Николов, управляващ директор на World Transport Overseas

Кръстопът от възможности

Кръстопът от възможности

С присъединяването към еврозоната и задълбочаването на европейската интеграция България има реален шанс да се утвърди като логистичен хъб за Югоизточна Европа

Кръстопът от възможности
quotes

През 2025 г. има две важни събития за България – пълноправното ни присъединяване към Шенген, което вече е факт, и финалната подготовка по очакваното ни присъединяване към еврозоната от 1 януари 2026 г. И двете имат фундаментално значение за развитието на българската икономика, като особено осезаемо те се отразяват върху сектора на транспорта и логистиката.

Като управляващ международна логистична компания мога да потвърдя, че пълноправното членство на страната ни в Шенген вече носи реални ползи за бизнеса. Премахването на граничните проверки по сухопътните транспортни коридори между България и останалите страни от Шенгенското пространство доведе до:

  • Съкращаване на времето за доставка – по-малко административни процедури и по-бързо преминаване през граници, което е изключително важно при транспортиране на стоки със срок на годност, или при т.нар. critical time доставки;
  • улеснен достъп до ключови европейски логистични хъбове, което съкращава веригите на доставка и повишава ефективността;
  • по-висока предвидимост и по-ниски разходи, свързани със закъснения, престои и извънредни такси.

За компании като нашата, която координира множество мултимодални логистични вериги, това е огромно облекчение. Премахването на наземния граничен контрол значително ускори пътния трафик, което е особено важно за българските превозвачи. Това също така повиши конкурентоспособността на България като логистична дестинация и транзитен център.

Но дори след това важно постижение погледите на бизнеса вече са насочени към следващото стратегическо предизвикателство – присъединяването към еврозоната, което ще донесе нови възможности и изисква проактивна подготовка от страна на правителството и фирмите.

Реалните перспективи

Присъединяването на България към еврозоната е събитие с дългосрочен стратегически характер, което излиза далеч отвъд сферата на паричната политика. То представлява важен интеграционен етап в развитието на страната и ще има съществени последици за множество сектори, включително за транспорта, логистиката и спедицията. Това е индустрия, която традиционно играе ключова роля в българската и световната икономики и има силно изразена експортна и международна ориентация.

Категорично смятам, че приемането на еврото ще донесе преки, косвени и структурни ползи. Разбира се, има и потенциални предизвикателства, които трябва да бъдат предварително адресирани, за да бъде преходът успешен.

Преки ползи за логистичния сектор

Елиминиране на валутния риск

Една от най-очевидните и незабавни ползи е премахването на валутния риск при трансакции с европейски партньори. Макар и левът да е обвързан с еврото чрез валутния борд, компаниите в сектора продължават да търпят косвени загуби, свързани с обмен на валута, банкови такси и курсови разлики. За международни оператори, които ежедневно извършват трансакции в различни валути, това ще доведе до сериозно облекчение. Еврото ще бъде не само средство за разплащане, но и валута за бюджетиране, ценообразуване и инвестиционно планиране.

Намалени разходи за банкови операции

С влизането в еврозоната отпадат таксите за валутни преводи в евро, които в момента са значителен разход за фирмите с голям обем плащания към доставчици, превозвачи, подизпълнители и партньори от различни държави. SEPA (Единна зона за плащания в евро) преводите ще станат напълно вътрешни, което ще ускори и улесни финансовите потоци.

В допълнение това ще доведе и до по-висока финансова прозрачност. Централизираните плащания в една валута правят възможно по-добро сравнение на разходи, по-точен контрол на паричния поток и автоматизация на счетоводните процеси. В динамична индустрия като логистиката, където всяка минута и всеки лев (скоро евро) имат значение, това ще бъде от съществено значение. Например за доставка на един контейнер от Китай или САЩ до България всички разходи ще бъдат отразени в евро, каквато е и практиката в повечето страни в Европа. Досега имаше отделни части в долари, евро и лева, което увеличава допълнително стойността поради валутните курсове.

По-лесно финансиране и достъп до капитал

Членството в еврозоната ще отвори нови възможности за финансиране. Банковите институции ще премахнат риска, свързан с нестабилна валута, което ще се отрази благоприятно върху лихвените проценти и условията по кредитиране. Това е от критично значение за инвестиционно интензивни бизнеси като нашия – закупуване на техника, изграждане на логистични бази, внедряване на софтуерни решения и разширяване на мрежата от офиси.

Освен това очакваме повишен интерес от страна на международни инвеститори, които традиционно проявяват по-голяма увереност към компании, опериращи в страни от еврозоната. Това означава не само достъп до финансиране, но и по-добри възможности при евентуално търсене на стратегически партньорства или излизане на фондовия пазар.

Косвени ефекти (не по-малко важни) – репутация, конкурентоспособност, растеж

Повишен имидж на България и доверие към българския бизнес

Присъединяването към еврозоната е сигнал към партньорите и инвеститорите, че България е стабилна и предвидима икономическа среда. Рейтинговите агенции вече повишиха кредитния рейтинг на страната ни, след като беше взето окончателното решение за приемането на страната ни в единния валутен съюз. Това ще увеличи доверието към българските фирми, особено от международни партньори и клиенти.

Особено важно е това при навлизането на нови пазари. Брандовете, свързани с държави от еврозоната, се възприемат като по-надеждни, по-предвидими и по-съвместими с практиките в ЕС. Това може да бъде сериозен нематериален капитал. Не е тайна, че досега срещахме репутационни предизвикателства в част от 15-те държави, където имаме собствени представителства. В много случаи първоначалното възприятие за една компания се оформя от имиджа на държавата, от която произхожда.

Улеснена международна експанзия

Единна валута означава по-малко административни и счетоводни усложнения, по-лесна интеграция на финансови процеси между офисите и по-голяма гъвкавост в управлението на финансовите ресурси. Можем по-ефективно да пренасочваме капитал, да оптимизираме разходите между страните и да постигаме синергии.

Допълнително при търсене на нови стратегически партньорства и съвместни дружества елиминирането на валутния фактор улеснява процеса на договаряне, споделяне на рискове и съвместно бюджетиране.

По-голяма предвидимост при дългосрочни договори

Клиентите в логистиката често изискват договори със срок от една и повече години. Работата в евро дава възможност за по-прецизно планиране на приходи и разходи без необходимост от индексации, хеджиране или включване на „буфери“ за обезпечаване на валутен риск. Това прави офертите по-конкурентни и прозрачни.

Очаквания за растеж на сектора и ролята на България

България като логистичен хъб в региона

С присъединяването към еврозоната и задълбочаването на европейската интеграция България има реален шанс да се утвърди като логистичен хъб за Югоизточна Европа. Стратегическото ѝ разположение и натрупаният опит на компаниите в сектора ѝ дават сериозни предимства – въпреки все още недобре развитата транспортна инфраструктура – сухопътна, морска и железопътна. При наличието на ясна визия и политическа воля страната може да се превърне във важна входна точка за стоки от Азия към ЕС по подобие на успешното позициониране на Словения преди години.

Очаква се:

  • засилване на интереса от страна на международни логистични оператори и инвеститори;
  • нови проекти за изграждане на логистични паркове и интермодални терминали.

Това е изключително важно за подобряване на транспортната инфраструктура в страната;

  • по-голяма свързаност с европейската железопътна и шосейна мрежа;
  • развитие на „зелени коридори“ и устойчиви транспортни решения, включително финансирани с европейски средства.

Еврозоната може да действа като ускорител на тези процеси, като привлече инвестиции и улесни трансфера на технологии и добри практики.

Потенциални заплахи

Краткосрочен инфлационен натиск

Един от основните страхове, които се наблюдават при въвеждането на еврото в други държави, е инфлацията. Въпреки че икономическите данни показват, че дългосрочно ефектът е минимален, в краткосрочен план могат да се наблюдават:

  • закръгляване на цените нагоре, особено при услуги и потребителски стоки;
  • преоценка на активи и техника;
  • очаквания за повишение на заплати в сектора, което ще повиши разходите на фирмите.

Решението е ясно – сериозна работа на КЗК и КЗП, информираност и плавен преход с възможност за разплащане в двете валути за определен период от време.

Засилена конкуренция в някои индустрии

С отпадането на валутната бариера компаниите от еврозоната ще получат по-лесен достъп до българския пазар, което неминуемо ще засили конкуренцията в определени сектори. Не очаквам съществена промяна в сектора на транспорта и логистиката, тъй като водещите глобални играчи отдавна присъстват на нашия пазар. Въпреки това всяка компания трябва да инвестира все по-активно в автоматизация, гъвкави решения, персонализирано обслужване и обучение на кадри. Убеден съм, че утвърдените български логистични компании вече следват тази посока. Все пак необходима е актуализация на договорите, адаптация на финансовите системи и софтуери и миграция на ERP и счетоводни платформи към работа с евро.

Компаниите не само трябва да се адаптират, но и да използват промяната като катализатор за растеж, особено в разширяване на международното присъствие. Еврото ще даде необходимата стабилна основа за такива проекти.

Като мениджър гледам на влизането ни в еврозоната не само като на икономическа необходимост, а като на стратегическа възможност, която трябва да се използва решително и с визия. Дали ще го направим – зависи само от нас.