Бизнес БРОЙ /// Мениджър 07/2025
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 3 / 4
Кръстопът от възможности
С присъединяването към еврозоната и задълбочаването на европейската интеграция България има реален шанс да се утвърди като логистичен хъб за Югоизточна Европа
Кръстопът от възможности

С присъединяването към еврозоната и задълбочаването на европейската интеграция България има реален шанс да се утвърди като логистичен хъб за Югоизточна Европа

Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
1
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News

През 2025 г. има две важни събития за България – пълноправното ни присъединяване към Шенген, което вече е факт, и финалната подготовка по очакваното ни присъединяване към еврозоната от 1 януари 2026 г. И двете имат фундаментално значение за развитието на българската икономика, като особено осезаемо те се отразяват върху сектора на транспорта и логистиката.
Като управляващ международна логистична компания мога да потвърдя, че пълноправното членство на страната ни в Шенген вече носи реални ползи за бизнеса. Премахването на граничните проверки по сухопътните транспортни коридори между България и останалите страни от Шенгенското пространство доведе до:
- Съкращаване на времето за доставка – по-малко административни процедури и по-бързо преминаване през граници, което е изключително важно при транспортиране на стоки със срок на годност, или при т.нар. critical time доставки;
- улеснен достъп до ключови европейски логистични хъбове, което съкращава веригите на доставка и повишава ефективността;
- по-висока предвидимост и по-ниски разходи, свързани със закъснения, престои и извънредни такси.
За компании като нашата, която координира множество мултимодални логистични вериги, това е огромно облекчение. Премахването на наземния граничен контрол значително ускори пътния трафик, което е особено важно за българските превозвачи. Това също така повиши конкурентоспособността на България като логистична дестинация и транзитен център.
Но дори след това важно постижение погледите на бизнеса вече са насочени към следващото стратегическо предизвикателство – присъединяването към еврозоната, което ще донесе нови възможности и изисква проактивна подготовка от страна на правителството и фирмите.
Реалните перспективи
Присъединяването на България към еврозоната е събитие с дългосрочен стратегически характер, което излиза далеч отвъд сферата на паричната политика. То представлява важен интеграционен етап в развитието на страната и ще има съществени последици за множество сектори, включително за транспорта, логистиката и спедицията. Това е индустрия, която традиционно играе ключова роля в българската и световната икономики и има силно изразена експортна и международна ориентация.
Категорично смятам, че приемането на еврото ще донесе преки, косвени и структурни ползи. Разбира се, има и потенциални предизвикателства, които трябва да бъдат предварително адресирани, за да бъде преходът успешен.
Преки ползи за логистичния сектор
Елиминиране на валутния риск
Една от най-очевидните и незабавни ползи е премахването на валутния риск при трансакции с европейски партньори. Макар и левът да е обвързан с еврото чрез валутния борд, компаниите в сектора продължават да търпят косвени загуби, свързани с обмен на валута, банкови такси и курсови разлики. За международни оператори, които ежедневно извършват трансакции в различни валути, това ще доведе до сериозно облекчение. Еврото ще бъде не само средство за разплащане, но и валута за бюджетиране, ценообразуване и инвестиционно планиране.
Намалени разходи за банкови операции
С влизането в еврозоната отпадат таксите за валутни преводи в евро, които в момента са значителен разход за фирмите с голям обем плащания към доставчици, превозвачи, подизпълнители и партньори от различни държави. SEPA (Единна зона за плащания в евро) преводите ще станат напълно вътрешни, което ще ускори и улесни финансовите потоци.
В допълнение това ще доведе и до по-висока финансова прозрачност. Централизираните плащания в една валута правят възможно по-добро сравнение на разходи, по-точен контрол на паричния поток и автоматизация на счетоводните процеси. В динамична индустрия като логистиката, където всяка минута и всеки лев (скоро евро) имат значение, това ще бъде от съществено значение. Например за доставка на един контейнер от Китай или САЩ до България всички разходи ще бъдат отразени в евро, каквато е и практиката в повечето страни в Европа. Досега имаше отделни части в долари, евро и лева, което увеличава допълнително стойността поради валутните курсове.
По-лесно финансиране и достъп до капитал
Членството в еврозоната ще отвори нови възможности за финансиране. Банковите институции ще премахнат риска, свързан с нестабилна валута, което ще се отрази благоприятно върху лихвените проценти и условията по кредитиране. Това е от критично значение за инвестиционно интензивни бизнеси като нашия – закупуване на техника, изграждане на логистични бази, внедряване на софтуерни решения и разширяване на мрежата от офиси.
Освен това очакваме повишен интерес от страна на международни инвеститори, които традиционно проявяват по-голяма увереност към компании, опериращи в страни от еврозоната. Това означава не само достъп до финансиране, но и по-добри възможности при евентуално търсене на стратегически партньорства или излизане на фондовия пазар.
Косвени ефекти (не по-малко важни) – репутация, конкурентоспособност, растеж
Повишен имидж на България и доверие към българския бизнес
Присъединяването към еврозоната е сигнал към партньорите и инвеститорите, че България е стабилна и предвидима икономическа среда. Рейтинговите агенции вече повишиха кредитния рейтинг на страната ни, след като беше взето окончателното решение за приемането на страната ни в единния валутен съюз. Това ще увеличи доверието към българските фирми, особено от международни партньори и клиенти.
Особено важно е това при навлизането на нови пазари. Брандовете, свързани с държави от еврозоната, се възприемат като по-надеждни, по-предвидими и по-съвместими с практиките в ЕС. Това може да бъде сериозен нематериален капитал. Не е тайна, че досега срещахме репутационни предизвикателства в част от 15-те държави, където имаме собствени представителства. В много случаи първоначалното възприятие за една компания се оформя от имиджа на държавата, от която произхожда.
Улеснена международна експанзия
Единна валута означава по-малко административни и счетоводни усложнения, по-лесна интеграция на финансови процеси между офисите и по-голяма гъвкавост в управлението на финансовите ресурси. Можем по-ефективно да пренасочваме капитал, да оптимизираме разходите между страните и да постигаме синергии.
Допълнително при търсене на нови стратегически партньорства и съвместни дружества елиминирането на валутния фактор улеснява процеса на договаряне, споделяне на рискове и съвместно бюджетиране.
По-голяма предвидимост при дългосрочни договори
Клиентите в логистиката често изискват договори със срок от една и повече години. Работата в евро дава възможност за по-прецизно планиране на приходи и разходи без необходимост от индексации, хеджиране или включване на „буфери“ за обезпечаване на валутен риск. Това прави офертите по-конкурентни и прозрачни.
Очаквания за растеж на сектора и ролята на България
България като логистичен хъб в региона
С присъединяването към еврозоната и задълбочаването на европейската интеграция България има реален шанс да се утвърди като логистичен хъб за Югоизточна Европа. Стратегическото ѝ разположение и натрупаният опит на компаниите в сектора ѝ дават сериозни предимства – въпреки все още недобре развитата транспортна инфраструктура – сухопътна, морска и железопътна. При наличието на ясна визия и политическа воля страната може да се превърне във важна входна точка за стоки от Азия към ЕС по подобие на успешното позициониране на Словения преди години.
Очаква се:
- засилване на интереса от страна на международни логистични оператори и инвеститори;
- нови проекти за изграждане на логистични паркове и интермодални терминали.
Това е изключително важно за подобряване на транспортната инфраструктура в страната;
- по-голяма свързаност с европейската железопътна и шосейна мрежа;
- развитие на „зелени коридори“ и устойчиви транспортни решения, включително финансирани с европейски средства.
Еврозоната може да действа като ускорител на тези процеси, като привлече инвестиции и улесни трансфера на технологии и добри практики.
Потенциални заплахи
Краткосрочен инфлационен натиск
Един от основните страхове, които се наблюдават при въвеждането на еврото в други държави, е инфлацията. Въпреки че икономическите данни показват, че дългосрочно ефектът е минимален, в краткосрочен план могат да се наблюдават:
- закръгляване на цените нагоре, особено при услуги и потребителски стоки;
- преоценка на активи и техника;
- очаквания за повишение на заплати в сектора, което ще повиши разходите на фирмите.
Решението е ясно – сериозна работа на КЗК и КЗП, информираност и плавен преход с възможност за разплащане в двете валути за определен период от време.
Засилена конкуренция в някои индустрии
С отпадането на валутната бариера компаниите от еврозоната ще получат по-лесен достъп до българския пазар, което неминуемо ще засили конкуренцията в определени сектори. Не очаквам съществена промяна в сектора на транспорта и логистиката, тъй като водещите глобални играчи отдавна присъстват на нашия пазар. Въпреки това всяка компания трябва да инвестира все по-активно в автоматизация, гъвкави решения, персонализирано обслужване и обучение на кадри. Убеден съм, че утвърдените български логистични компании вече следват тази посока. Все пак необходима е актуализация на договорите, адаптация на финансовите системи и софтуери и миграция на ERP и счетоводни платформи към работа с евро.
Компаниите не само трябва да се адаптират, но и да използват промяната като катализатор за растеж, особено в разширяване на международното присъствие. Еврото ще даде необходимата стабилна основа за такива проекти.
Като мениджър гледам на влизането ни в еврозоната не само като на икономическа необходимост, а като на стратегическа възможност, която трябва да се използва решително и с визия. Дали ще го направим – зависи само от нас.
|
Ключови думи
транспорт
транспортен сектор
логистика и спедиция
еврозона
Николай Николов