quotes

Editorial

Повече от година всички анализатори и експерти започваха своите прогнози с израза „зависи от резултатите от изборите в САЩ“. Е, те вече са известни. Доналд Тръмп ще се завърне в Белия дом през януари, но реториката продължава да бъде двузначна. Хората, с които Тръмп се заобикаля са със спорна репутация и определено поводи за несигурност относно американската външна политика. Непредвидимостта на Тръмп може да има по-висока цена за глобалните отношения, защото ще бъде начело на най-голямата икономика в света. Но има един много силен коригиращ фактор на политическите въжделения и това е бизнесът.

Глобалната икономика е изтъкана от сложни вериги на доставки, мултинационални корпорации и капиталови потоци, които създават висока степен на взаимозависимост между държавите. Докато политиците се сменят, мрежите на глобалния бизнес остават зависими от прагматичните нужди на компаниите и на потребителите.

Мощната бизнес машина лети с висока скорост по пътя на глобализацията и дори извънредни събития като пандемията от Ковид-19 не могат да я отклонят от него. Възприемането на nearshoring и friendshoring стратегии представляват само смяна на някои чаркове по машината, но не и промяна на поетия път.

Именно затова решихме този брой да погледнем отблизо българския бизнес зад граница – да видим къде сме в тази глобална бизнес мрежа и да акцентираме на потенциала на българския бизнес за международна експанзия. На страниците ни ще намерите ценни практически насоки и споделен опит в тази област.

За да излезеш на глобалната сцена са нужни визия, кураж, ясен план. Победителите в конкурса „Мениджър на годината“ споделят своите истории за постигане на успех – как са изградили бизнеса си, как са създали силни екипи и адаптирали своите компании към предизвикателствата на средата, в която работят. Те са източник на вдъхновение за всички, които гледат към света с амбицията да оставят своя отпечатък.

Приятно пътуване из страниците на сп. Мениджър!

Таня Кръстева, главен редактор