Бизнес БРОЙ /// Мениджър 07/23
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4
За кожата на един Шенген
Зоната ще отключи потенциала на страната
За кожата на един Шенген
Зоната ще отключи потенциала на страната
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
3
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Световната икономика се забавя, това е особено видно в Европа, включително и в България, а в същото време централните банки затягат монетарната политика и лихвите се увеличават. Положителното е, че инфлацията също се забавя значително – но все пак имаме нужда от положителен икономически импулс, който да подпомогне икономическия растеж. Какъв да бъде този импулс? Един възможен и реалистичен отговор е Шенген.
На пръв поглед звучи учудващо – обикновено Шенген се свързва с неща като визи, граничен контрол или опашки на летищата. В България свързваме Шенген със съдебна реформа и затягане на контрола по външните граници на Европейския съюз. Но всъщност влизането в Шенген има и икономически аспект, който при това е доста сериозен. Според изследванията основните ползи от Шенген са фокусирани върху туризма, търговията, транспорта, но също така има и общоикономически ефект, както и положителен ефект върху намаление на цените.
Интересно е, че България е специализирана в точно тези сектори – имаме голям износ на стоки (съответно международна търговия), висок дял на чуждестранния туризъм, сериозен международен транспорт. От тази гледна точка България ще може да се възползва в по-голяма степен от позитивите на Шенген.
По данни на БНБ през 2022 г. България генерира приходи по платежния баланс от услуги за близо 12 млрд. евро. Водещите услуги са туризъм (3,3 млрд. евро), IТ услуги (2,9 млрд. евро) и транспорт (2,4 млрд. евро). Така че българският бизнес е добре позициониран да се възползва от членството в Шенген.
Туризъм
Шенген обхваща страни с население над 420 млн. души и това е най-големият и най-платежоспособният туристически пазар в близост до България. И в момента туристите от шенгенски страни имат голям дял в българския туризъм, но, разбира се, трябва да се използват всички възможности за увеличение на техния брой. Не е случайно, че Гърция е член на Шенген от десетилетия, а Хърватия току-що влезе – просто тези страни са всеотдайни за туризма и правят всичко възможно да подобрят привлекателността си. Разбира се, двете страни са също и в еврозоната, което също помага на туризма.
Но влизането в Шенген ще реши и регионални проблеми на българския туризъм. Членството на България и Румъния в Шенген ще отвори границите между двете страни, както и между България и Гърция, което значително ще улесни туристическия поток. Повече от десетилетия очакваме влизане в Шенген, поради което не се инвестира в разширение на граничния контрол – но това води до големи опашки. Този проблем ще се реши до голяма степен с влизането в Шенген. Липсата на опашки по границите не само ще подпомогне съществуващия туризъм, но създава възможности за развитие и на нови форми на краткосрочен туризъм. Като цяло говорим за повече възможности за туристическия бизнес в България, привличане на повече туристи, и то не само през летния сезон, а и през не толкова добре развити в момента сезони за страната.
Изследванията показват сериозно повишение на туризма в резултат на членството в Шенген. В настоящата ситуация вероятно ефектът от влизането на България в Шенген върху туризма ще е дори по-висок. От една страна, имаме все още непълно възстановяване от пандемията. От друга страна, в настоящата геополитическа ситуация влизането в Шенген ще има и чисто имиджов ефект за страната, което е изключително важно в туризма.
Транспорт
Както видяхме, българският транспортен сектор дава голям принос в износа на услуги и той ще бъде облекчен при ограничаване на опашките по границите. През последните години международният транспорт през България се увеличава значително – например преди пет години през границите ни преминаваха близо 3 млн. камиона годишно, но към момента вече гоним 5 млн. Тази тенденция само ще се ускори с влизането в Шенген и на България, и на Румъния.
В края на 2022 г. Съюзът на международните превозвачи беше изчислил, че само чакането по границите струва на бизнеса 100 млн. евро годишно и поради това транспортът страда най-много от забавеното членство в Шенген. И това са само преки разходи, отделно са проблеми, свързани с разваляне на стоката заради забавяне, забавяне на доставки, неспазване на договори, несигурност и пр.
Но колкото е важен транспортът сам по себе си, толкова по-важен е ефектът му върху икономиката и нейната динамика. Улесненият транспорт насърчава инвестициите, стопанското коопериране, управление на веригите на доставки и въобще икономическата интеграция. Отделно за пограничните региони това ще донесе повече възможности за икономическо развитие.
Търговия
Международната търговия на България е насочена основно към Европейския съюз, като съседите ни Румъния и Гърция са сред водещите търговски партньори. При това търговията ни с ЕС ни носи положително търговско салдо от близо 1,5 млрд. лв. през 2022 г. – за разлика от търговията със страни извън ЕС, където сме с огромно отрицателно търговско салдо от над 16 млрд. лв.
Членството в Шенген ще подпомогне износа към страните от ЕС, включително съседните Румъния и Гърция. Различните изследвания дават различна оценка – например едно френско изследване оценява ползите от Шенген за външната търговия между 13% и 20%. При положение че българският износ към ЕС е близо 100 млрд. лв., говорим за огромни положителни ефекти.
Но също така е интересно, че според изследванията в Западна Европа членството в Шенген води до по-интензивна конкуренция и намаление на цените на определени стоки. Бихме могли да очакваме, че ще има отражение например върху бързооборотните стоки, някои от които са по-скъпи в България, отколкото в съседни страни – или обратно. С други думи, ще се ограничат възможностите за регионални и национални монополи и картели да прекаляват с цените. Което пък ще създаде съвсем нови бизнес ниши за предприемчивите.
Шенген ще има и множество други ефекти, например премахване на ненужни проверки по границите, съответно премахване на опашки, което ще спести милиони човекочасове на българските граждани. С влизането в Шенген България ще получи пълен достъп до шенгенските системи и ще подобри взаимодействието със службите за сигурност в другите европейски страни. Членството в Шенген ще направи българските граници външни за зоната, което означава, че ще се засилят инвестициите и контролът по тях.
Не на последно място желанието за членство в Шенген раздвижи и дебата за съдебна реформа в България, която години наред не можеше да помръдне. Вече се говори дори за промени в конституцията, преформатиране на Висшия съдебен съвет и въвеждане на индивидуална конституционна жалба. Подобрението на институциите и върховенството на правото е важно за инвестиционния климат в страната и съответно ще повиши дългосрочния потенциал на икономиката. Така че не бива да пренебрегваме този индиректен ефект – желанието за членство в Шенген може да стимулира реформи, които биха били немислими преди това.
Накратко: влизането в Шенген ще подейства силно стимулиращо на българската икономика, включително на туризма, износа и транспорта. В сегашната среда на сериозно забавяне на икономиката подобен положителен импулс е още по-важен.
|
Ключови думи
Шенген
икономика
транспорт
търговия
ЕС