Leader's Hub БРОЙ /// Мениджър 09/23

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 4 / 4

Да проектираш голямата сцена

Дизайнерът Заря Врабчева участва в изграждането на сценографията на грандиозни събития като коронацията на Чарлз III и концертите на АББА, Адел и Бионсе

Автор:

Яна Палагачева

Снимки:

Фелия Барух/Личен архив

Да проектираш голямата сцена

Да проектираш голямата сцена

Дизайнерът Заря Врабчева участва в изграждането на сценографията на грандиозни събития като коронацията на Чарлз III и концертите на АББА, Адел и Бионсе

Да проектираш голямата сцена
Заря Врабчева, дизайнер
quotes

Да се качат на голяма сцена е блян за хиляди артисти по целия свят. Рядко се замисляме обаче, че зад сценографията на едно грандиозно събитие стоят голям екип и много часове усилена работа. Да проектираш сцена, която ще бъде видяна от цял свят, е не по-малко вълнуващо от това да се качиш на нея.

Именно това се случва на дизайнера Заря Врабчева, която през последните пет години работи по знакови шоу бизнес проекти в лондонското студио „Стуфиш“.

Заря завършва магистратура по дизайн в Кралския колеж по изкуства в Лондон, като преди това изучава архитектура, интериорен дизайн и изкуства в други престижни учебни заведения в Англия, Италия и Япония.

От малка има влечение към тази сфера и усеща, че в сегашната си роля успява да съчетае успешно всичките си интереси и таланти.

„Професията ми успява да се докосне до света на сценичните и визуалните изкуства и чрез нея успявам да търся своята собствена ниша, която да преплита пространства с действие“, казва тя.

„Моята роля може да се обобщи като дизайнер, но съм участвала и водила както проекти за сценография, така и архитектура.“

Едни от най-знаковите събития, по които Заря работи, включват сценографията на концертите по случай коронацията на Крал Чарлз III и 70-годишния юбилей на Кралица Елизабет II. И за двете емблематични събития Заря и колегите ѝ работят с продуценти от Би Би Си.

„И двата концерта се случиха на много известни места и още от самото начало нашата идея беше те да останат фокус на събитието и да бъдат подчертани от сценографията, а не доминирани“, разказва Заря.

Задният двор на двореца Уиндзор е отворен за първи път за публика за коронацията на Чарлз III през месец май. Единственото указание, което Заря и колегите ѝ получават предварително, е, че пространството трябва да събере 20 хил. души.

„Когато за първи път бяхме на обекта, през един много студен и снежен декемврийски ден, веднага ни стана ясно, че искаме да обърнем сцената към прекрасната фасада на замъка върху която да се прожектира и да приобщим зида и стъпалата на него като част от сценографията“, спомня си Заря.

Впоследствие с екипа скицират подредбата на оркестърa и останалите изпълнители, формират платформи в цветовете на британското знаме и екран във формата на корона.

Година по-рано Заря и колегите ѝ по подобен начин рамкират Бъкингамския дворец с три сцени и 70 колони, символизиращи годините на управление на кралица Елизабет II.

Шансът да работиш по проект от такъв мащаб върви в комбинация с най-разнообразни емоции, споделя Заря.

„Със сигурност голяма доза вълнение и напрежение се изпитва, когато знаеш, че хиляди хора са купили билети преди месеци, често пътували от далеч, за да дойдат и да видят шоуто, което създаваме“, казва тя.

„Много от тези събития се случват само един път на живо и се предават по цял свят, понякога видени от милиони.“

Работа със световни звезди

Останалите скорошни проекти на Заря, макар и неосъществени в британския кралския двор, включват имената на не по-малко известни световни имена.

Една от последните сценографии, които Заря разработва, е за концерта на Адел в Лас Вегас.

„Сценографията за Адел имаше за цел да отрази нейният път и творчество от първите ѝ дни в студиото до голямата сцена“, споделя Заря.

„Сцената се трансформираше с всяка песен, като подвижни панели създаваха различни отвори, започвайки от много малка и интимна среда, разгъвайки се и откривайки все повече елементи за изненада на публиката.“

Заря и екипът на „Стуфиш“ подготвят сценографията и за десетки други световни звезди като Мадона, Бионсе и „Пинк Флойд“.

Платинен юбилей на Андреа Ботичели 

Друг знаков проект, на който Заря обръща специално внимание, е миналогодишният сензационен концерт на АББА, който включва холограми на изпълнителите от преди четири десетилетия.

„Когато за първи път се срещнахме с АББА и техния екип, идеята за шоу с аватари беше много недосегаема и някак си неземна“, спомня си Заря.

„Оттам дойде и идеята дизайнът на театъра, който ние проектирахме, да е като един монолитен неидентифициран обект, кацнал от бъдещето в Източен Лондон, и в който зрителите се пренасят в един фантастичен и магичен свят.“

Емоцията на сценографията

Макар и невинаги осезаема, ролята на сценографията е ключова за възприятието на всеки един спектакъл, категорична е Заря.

„Сценографията в своята си същност създава среда, атмосфера и чувство за света, в който участниците на сцената съществуват“, казва тя.

UV светлини, мода, сценография - Бионсе и турнето ѝ "Ренесанс"

„Разбира се, тя не е самоцел, нито е задължително да е сложна и свръхекстравагантна, за да е успешна.“

Много различни фактори се вземат предвид по време на работния процес по дизайна. Така например за концертите по случай коронацията на Чарлз III и юбилея на Елизабет II екологичният аспект е бил ключов.

„И за двете събития се обърна огромно внимание върху това да са възможно най-екологично планирани и построени. За целта почти цялата сцена и декори бяха направени от материали, които бяха взети назаем и се използват многократно“, спомня си Заря.

Често тя и колегите и се сблъскват и с немалко предизвикателства.

„Сроковете са доста кратки за повечето ни проекти. От заданието до откриването понякога са само няколко месеца, дори и за по-мащабните събития“, споделя Заря.

„Всеки проект има много технически параметри, които трябва да бъдат взети под внимание и разрешени, като например какво позволяват мястото и бюджетът или колко души ще има на сцената.“

Въпреки подобен тип затруднения обаче позитивите вземат сериозен превес в работното ежедневие на Заря.

„Имам щастието да съм срещала много танцьори, музиканти, хореографи, актьори, осветители, някои от които станаха и приятелства и надявам се бъдещи колаборации“, казва тя.

Концерт по време на коронацията на крал Чарлс III

Въпреки ценните запознанства емоциите по време на самото шоу са това, което Заря цени най-много в сегашната си роля.

„Понякога всички те в синхрон ахват, викат, понякога плачат, това е наистина красиво. Тези събития, споделени на живо, сплотяват, защото това е един много силен обмен на емоции и енергии.“